Euro's ruilen voor rupiahs

Is het handig om in Nederland al euros om te ruilen voor Rupiahs of kan dat daar op het vliegveld? Bv voor het kopen van de tijdelijke visum voor reizen korter van 30 dagen?

x

Het is wel handig als je toevallig vrienden-buren -familie hebt waar je je eurie kan ruilen .
Nooit bij de bank , daar betaald je goud voor.
Meestal hebben je bekenden die net terugkomen geld over , en meestaal willen ze kwijt .
En zeker als het klein geld is (tot 5000 rp).

Omdat ik relatief vaak gaat , heb ik altijd een “lading” geld over voor de volgende reis.
Als je bij de ATM pint , krijg je vaak biljetten van Rp 50.000 en Rp 100.000.
Vaak zie je ook bij de ATM , alleen 50.000 of 100.000 biljetten.
Voor klein geld moet je dan vaak verschillende "transacties"doen .Duurt vaak 1 of 2 dagen voordat je voldoende "klein geld"in je zak hebt.
Naast mijn eigen “voorraad” uit vorige reis staat altijd 2 pakken van 1000 rp en 5000 rp op mij te wachten in Jakarta . Dat heb je de eerste dagen nodig voor kleine uitgaven , tips , krant of voor openbaar vervoer.
Bij taxi’s kan je wel met Rp 20.000 biljet betalen .

Je moet ook rekening houden met de maximale te pinnen bedrag .
Vaak varieert het tussen Rp 1.200.000 t/m Rp 2000.000,in sommige gevallen iets meer , maar dan is het bij grote steden zoals Jakarta , Bandung , Surabaya etc

Bij de BCA pin je 2,5 miljoen per keer, zelfs op Ambon, dat zijn dan 25 van die Mickey Mouse biljetten. Voor het wisselen van buitenlandse valuta kan je best bij banken terecht, maar een geldwisselar geeft vaak een betere koers, pinnen is natuurlijk het eenvoudigst. Als je naar verre eilanden gaat zorg dan voor een flinke stapel Rupiah. Wisselen voor klein heb ik nooit problemen mee, je moet dat natuurlijk wel met je verstand erbij doen. Dus bij supermarkten en restaurants met 100.000 betalen, natuurlijk niet in een warung waar je een fles Aqua voor 3000 Rp koopt. Vaak trekken middenstanders een bezorgd gezicht bij het zien van grote coupures en vragen om “receh” klein geld, zeg je dat je niets anders hebt, dan lopen ze naar achter en duiken even onder de matras. Als de ene 100.000 bijna op is alvast een volgende gaan wisselen. Het kleine geld is vaak smerig en “versleten” afgezien in Jakarta, dus je wil er wel graag vanaf, wie weet wat voor ziektes er aan kleven. Heb je op Java veel van die vieze muntjes, die geef ik altijd aan pengemis (bedelaars) of pengamen(straatmuzikanten). Buiten Java gebruiken ze hoogstens de 500 Rp munten. liever niet, daar is alles op 1000-tallen afgerond. Alleen op Timor is het anders, daar ontving ik in dec. 2 maal een 50Rp muntje, die worden op Java weggegooid.

Je kan natuurlijk altijd een postkantoor of zo binnenlopen om te wisselen.
Surya die relatief vaak gaat? 1 x in de 2 jaar een paar weken, is weinig, te weinig om werkelijk op de hoogte te zijn, maar is u van harte gegund hoor.

http://aes.iupui.edu/rwise/banknotes/indonesia/IndonesiaP144-100000Rupiah-2004-donatedoy_f.jpg

Groot geld 6 euro 50, leuk om Monopoli mee te spelen :biggrin:

Wat is dit nou weer ?

Ik kan 10 porties of meer Lotis van kopen , of bandeng kecap.
Of 1 uurtje massage bij Bersih Sehat .
ISO gecertificeerd.
Als ik 2 van die biljetten heb , kan ik na een massage sessie gelijk lunchen bij de aangesloten(?) Japanse restaurant.

In Solo 25 :stuck_out_tongue: en lekker mmmmmmww

Wij gaan eerst naar Sumatra. Is er op het vliegveld in Medan ook een mogelijkheid om te pinnen of kunnen we dat beter elders doen?

Je hebt de ATM’s voor het uitzoeken :zon02:

Ja zodra je aankomt zie je vele ATM’s en ga inderdaad nooit naar een ‘Money exchange’ of iets met die term.

groetjes!