Roepies invoeren

Wie weet hoevel Roepia’s je per persoon mee mag nemen vanuit Nederland.

Ik dacht dat het 100.000.000 rupiah is .
Als men euro meeneemt moet men rekening houden met de koers .

Bron Indon Consulate
8. Setiap orang yang membawa uang rupiah keluar atau masuk wilayah R.I. secara tunai lebih dari Rp. 100 juta (seratus juta rupiah) wajib memperoleh izin dari Bank Indonesia. Pelanggaran terhadap ketentuan ini akan dikenakan sanksi administrative maksimum Rp. 300 juta.

Boven de Rp 100 miljoen moet men vergunning hebben van de Indonesische centrale bank .
De boete is Rp 300.000.000

…en toen…

Als het regent moet men zorgen dat men een payung by zich heeft.

Waarom zou je zoveel rupiah’s (roepies heb je in India, niet in Indonesie) mee willen nemen vanuit Nederland? Aangezien het grootste biljet eentje van 100,000 rp is, en je eigenlijk ook wat kleinere coupures wilt hebben, dan is het alles bij elkaar een heel pak geld.

Er zijn bijna overal pinautomaten, ik zou gewoon ter plekke pinnen. Handiger, en veiliger.

Dat vraag je toch niet.
Naast de voordelen met het meenemen of in bezit zijn van contant geld heb je ook een (luxe) probleem omdat het beperkt is tot de 100 juta (miljoen).

zoveel Rp neem ik niet eens mee naar nederland, laatstaan dat ik ze meeneem naar indonesie

Het is natuurlijk handig om wat Rp mee te nemen naar Indonesie (waar haal je die vandaan?): voor de taxi, voor een etentje in een warung, een ijsje, een versnapering, mischien 100.000 Rp gekoerst tegen 14.000 gemiddeld

Als men euro meeneemt moet men rekening houden met de koers .

Dat is dan 100.000.000 / 14.000 = xxx Euro

Goedenavond allemaal

Waar je rupiah vandaan kan halen ?

Bij de banken neem ik aan , of bij familie en vrienden die hun overtollige rupiahs kwijt willen zijn omdat ze voorlopig niet meer naar bIndonesia gaan.

Wat een onzin allemaal. de Rupiah is een incourante valuta die je alleen in Indonesia nodig hebt, een soort Mickey Mouse geld. De Rupiah zijn het goedkoopst daaro omdat ze de buitenlandse valuta goed kunnen gebruiken en daarom de beste koers geven. Bij de GWK hebben ze wel Rupiah, maar daar betaal je de hoofdprijs. 100 miljoen Rp meenemen heb je een koffer bij nodig. Wie ister zo gek? Misschien SAWA die heeft dat nog over van ze vorige vakantie.:smiley:

(unquote)

Ja, rare handel. Rupiah meenemen uit Nederland. voordat ik het land uitga maak ik netjes al mijn rupiah op. Vergeet ook niet de vlieghaventax wanneer je het land uitgaat (voor degenen die op eigen gelegenheid gaan). Resteert alleen wat klein (munt)geld, als souvenier.

Wellicht is het verstandig voor degenen die een visum willen aanvragen en die in bvb Solo daarvoor een half uur in de rij willen staan om 25 euro of dollar mee te nemen.
Overigens: op de site van Indonesie.nl las ik deze regel

*Wanneer je een visum bij aankomst regelt, dien je het retourticket en een geldige creditcard (of 1000 euro contant) te laten zien. Voor alle reizigers geldt verder dat het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn bij aankomst in Indonesië. *

Een geldige creditcard of 1000 euro contant tonen: dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ze hebben mij nog nooit gevraagd hoeveel geld ik bij me had en ook zelden om een retourticket. Ik ben wel gevraagd of ik geld voor hun had want “Orang Bule banyak duit…” :smiley: :smiley:

Overigens het GWK is toch niet gek om Rupiah en zo in voorraad te nemen, ze hebben slechts een geringe hoeveelheid, want waar moeten ze al die rotzooi bergen ?

Natuurlijk kan je Rupiah niet vergelijken met gulden (euro) of dollar.

Aan de andere kant ik hou me wel aanbevolen als de toeristen hun overtollige rupiah aan mij willen geven.
Ben bereid om zonder kosten het over te nemen.

Bij voldoende belangstelling ben ik bereid om een nieuwe bankrekening te openen.

Dat is dan jou ervaring , kennelijk hebben anderen andere ervaringen.
In principe kan de immigratie ambtenaar de vraag stellen .

Jij denkt zeker in al je arrogantie dat die toeristen daar in trappen, je kan van mijn een schop krijgen, dan move je misschien een beetje :smiley: :smiley:

Laten we stoppen met deze discussie.

Beledegende opmerkingen zijn niet leuk, zit niemand op te wachten.
Ik heb alleen gevraagd of er iemand is die weet hoeveel Roepia’s je mee mag nemen, dat is me inmiddels duidelijk geworden.

Een ieder bedankt voor de bijdrage.

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/106127.jpg

Alle coupures in nieuwe pakken van 100, rechtstreeks afkomstig van de BI aanwezig. Prijs 150% koers

Ik denk dat je hoogstens een kleine sporttas of een sterke Lidl boodschappentas nodig hebt om 99,99.000.000 rupiah te kunnen vervoeren.
Als je Rp 100.000.000 bij je hebt moet je vergunning aanvragen.

Als je kleingeld hebt zoals afgebeeld in vorige posting ,Rp 2.000.000 (?) in totaal heb je wel een kleine koffertje nodig.

Trouwens dat klein geld (uang kecil = receh) is ook handig als je krant wil kopen , parkeerplaats wil betalen , of om lotis (rujak van vruchten) en of teh es (ijs thee ) te betalen .
Of taxi betalen , soms zeggen stoute chauffeurs dat ze geen wisselgeld hebben als je met 20.000 of 50.000 biljet betalalt.

Als basis heb ik altijd 2 pakjes van Rp 1000 , pakje van Rp 5000 en van Rp 10.000 .
De probleem is dat een doorsnee toerist het niet zo maar kan pinnen uit de automaat.
Sommige automaten geven alleen Rp 50.000 en Rp 100.000 biljetten.

Zo SAWA, je geeft weer eens non-informatie. Het is helemaal niet moeilijk om aan klein geld te komen. Je moet alleen je geld met beleid uitgeven. Dus in een supermarkt of bij een grote aankoop een groot biljet gebruiken, zo kom je aan klein geld. Heel eenvoudig, net zo als in NL. De ATM’s geven 50.000 of 100.000 Rp biljetten. Zelf kies ik altijd voor 100.000 Rp als deze er zijn, vanwege de kosten per opname. De ATM bij de hoofdkantoren van de BCA hebben van deze machines staan. Laatste keer ook in Ambon stad. Je kan dan 2,5 miljoen (25 biljetten) pinnen. Ik heb veel kennissen die pages zijn voor dat smerige geld en wisselen bij de kantoren van de Bank Indonesia groot voor klein om. Deze kantoren bevinden zich alleen in de hoofdsteden van een kabupaten. Van deze service kan men gebruik maken elke Di en Do tussen 08.00 en 11.00. Ze hebben de neiging orang bule te weigeren, niets van aantrekken er op staan dat ze wisselen, zeg maar dat je bang bent voor dat vieze geld dat uit een BH van een oud wijf op de pasar komt.

Op Java heb je een echte kleingeld economie, dat betekent veel munten, daar wordt je gek van die dingen in je zak, gelukkig zijn de oude loodzware 100 Rp munten uit de roulatie genomen, maar dan nog. Als je op de Molukken komt dan krijg je nauwelijks munten als wisselgeld, alles is afgerond op hoogstens 500 Rp, je krijgt af en toe een 500 Rp muntje. Op Java kan je dat kleine geld aan pengamen of pengemis geven.

Al met al is de geldcirculatie in Indonesië een ramp door de grote bedragen die je voor alles nodig hebt, even optellen is een kalerewerkje met al die nullen. Ook als je bij een bank staat te wachten en degene die voor je staat met een koffer vol van dat Mickey Mouse geld komt om te storten, dat kan heel lang duren. Ze gaan alle biljetten in de zelfde richting leggen in bundels van honderd, dat tellen ze een paar keer met de hand en dan gaat het in de machine die het nog eens natelt. Doordat het gebruikte biljetten zijn blijft die machine vaak steken. Het is echter een genot om die mooie dameshandjes een pak biljetten af te zien tellen met die mooi gevormde kleine handjes, ze hebben daar speciale technieken voor. Ik kan daar niet te lang naar kijken, ik wordt er vreselijk geil van. :wub:

Het wordt hoog tijd dat er eens een Nieuwe Rupiah komt, een geldsanering dus, 1000 oude Rp = 1 Rp baru, dat zou het land zeer ten goede komen en hoef je niet meer met die gigantische pakken waardeloos geld rond te lopen.

Het is wel leuk dat je een inkoppertje hebt gekregen.
Kan je lekker non informatie posting plaatsen .

Kennelijk heb je niet gelezen dat beledigende opmerkingen niet leuk zijn .
Alsof dat de leden het zo leuk vinden .

De rupiah is in Indonesia goedkoper omdat ze daar valas (buitenlandse valuta ) nodig hebben .
Daarom wordt daaro de beste koers gegeven.

Grappig .
Een simpel maar zeer duidelijke uitleg.

Ik dacht dat het te maken heeft met de allerlei extra kosten van de buitenlandse banken , en vergeet ook niet dat de buitenlandse banken winst moet hebben.

Ik kan me natuurlijk vergissen.