Rupiahs over van de vakantie? Verkoop ze nu?

De koers van de Rupiah schommelt nogal. Momenteel is de koers onder invloed van de dollar zeer ongunstig (12.700), maar daar kan zo weer verandering in komen. Vorig jaar kregen wij nog 15.000 Rupiahs voor 1 euro. Nu is Indonesie een goedkoop land, maar met de huidige koers toch weer en stuk duurder dan vorig jaar. De verwachting is dat de koers voor het einde van het jaar weer richting de 15.000 zal gaan en verliest de Rupiah weer op de Euro.
Omdat ik binenkort weer naar Indonesie ga, wil ik graag uw overtollige Rupiahs meenemen. Heeft u nog Rupiahs over van uw vakantie en gaat u binnenkort toch niet terug? Verkoop dan uw Rupiahs aan mij. Ik bied 60 euro voor elke 1.000.000 IDR. Kleiner bedrag mag natuurlijk ook.
Interesse? U kunt mij bereiken op 0180-558848 of 06-41779750. Of mail naar [EMAIL=“purbainvest@gmail.com”]purbainvest@gmail.com

Lourens Nieland
Barendrecht

Wat een grap, wie heeft er meer dan een paar biljetten van 20.000 Rp over als je het land uitgaat. Purba = prehistorisch en invest mag wel duidelijk zijn. Overigens heb ik nog een paar munten van 50, 100, 200 en 500. :lol: Interesse…:dag:

Mensen die vaker naar Indonesia gaan hebben vaak honderdduizenden en of soms miljoen of meer rupiah .

Jammer dat ik niet kan missen , moet over een paar maanden weer die richting uit.

ik heb nog van die muntjes van 10 en 25-ooit, heel lang terug kreeg je die nog wel eens. de 100 in denk ik wel 5 versch. uitvoeringen-inkl. briefjes.
Aan degenen die daar wonen-vrijwel alle landen die dat soort enorme bedragen voor alledaagse dingen hebben doen aan geldomruiling- 1 nieuwe Rupia deluxe voor 1000 of 10.000 oude bvb.-met weer sen voor de kleine bedragen. Wordt daar in Indonesia wel eens aan gedacht of gesproken? Is In Turkije gebeurd, heel veel van die landen die van de CCCP=nu Rusland zijn afgesplitst, Polen, etc.

Als je vaker naar Indonesië gaat en je hebt een miljoen rupiah thuis liggen ga je het hier niet voor €60 verkopen om het vervolgens bij een ATM te pinnen voor €77 (tegen de koers van vandaag) plus eventueel pinkosten.:slapen: Als je veel Indonesisch geld lang bewaart wordt het er ook niet meer waard van (inflatie). Een aantal biljetten van Rp10000 en Rp20000 is wel nuttig te bewaren om bij aankomst de kruier te betalen en eventueel een taxi. De meeste luchthavens hebben een of meerdere ATM’s.

Wanneer ben je het laats geweest in Indonesia?

De gangbare (munt)geld is minimaal 500 rp-1000rp in de provincies .
In de grote steden of toeristische gebieden krijg je zelfs suikertjes i.p.v 100 rupiahs als wisselgeld.
En het is ook veel te zwaar om al die kleingeld , vooral muntjes mee te sjouwen .

Indonesia zal tzt ook overstappen naar een andere soort geld systeem , omdat het lastig is i.v.m al die nulletjes .
Er zijn nog veel landen in de wereld die nog te veel nulletjes hebben in hun betalingstelsel.
Dezelfde zoals het uitschakelen van de 1 en 2 eurocents.
Wordt naar boven of beneden afgerond.
Als ik naar Indonesia ga ik vaak 500 duizendjes (voor toiletbezoek, krant , bedelaars etc ) , 5000 , 10.000, 20.000 , 50.000 biljetten bestellen.
De 100.000 tjes heb ik zelden bij me , niet zo praktisch bij een gewone huis tuinkeuken inkopen.
Bij de grotere Mall kan je altijd pinnen of met Credit cards betalen.

Voor de nieuwe Rp 2000 biljet heb ik nu 2 pakjes thuis (hagelnieuw) , speciaal besteld.

Wat is dat nou weer voor geklets, ik haal altijd van die 100.000 biljetten uit de ATM (Anjungan Tunai Mandiri) heb je tenminste niet zoveel van die rotzooi is je zak. Wisselen geen probleem, je moet natuurlijk wel uitkijken waar je ermee betaald, geen tukan beca, maar een hotel, in de supermarkt, een taxi, bus- en treinkaartjes, kantor pos. Zelfs in kleine dorpjes op Seram geen probleem. Die ouwe zit maar weer wat uit ze nek te kletsen want hij ziet zijn naam zo graag hiero staan.

Zal wel indruk maken daar… :chin:

Even een haringkie eten bij de Tolhuispont en dan met biljetten van 2000 Rp betalen en euro’s als wisselgeld verwachten. :smiley: Helemaal gestoord die SA.