JAKARTA - De Indonesische regering gaat er van uit dat vier nationale luchtvaartmaatschappijen snel van de Europese zwarte lijst worden geschrapt. Minister Wirajuda (Buitenlandse Zaken) heeft dat maandag (22 juni) gezegd in lokale media. Garuda Indonesia, Mandala Airlines, Prime Air en Air Fast zouden volgende maand al van de lijst kunnen verdwijnen.
Sinds 2007 is geen enkele Indonesische maatschappij nog welkom in de Europese Unie na een reeks van ongevallen en incidenten. Door alle maatschappijen op de lijst te plaatsen raadt de EU inwoners van de Unie af met Indonesische maatschappijen te vliegen.
Garuda, Mandala, Prime Air en Air Fast zouden inmiddels aan de meeste eisen voldoen om weer naar Europa te mogen vliegen. Zo verplicht de EU de installatie van een Global Positioning System (GPS) aan boord.
Overigens heeft vooralsnog alleen Garuda concrete plannen om Europese bestemmingen aan het routenetwerk toe te voegen, waarbij Amsterdam bovenaan de verlanglijst staat. De maatschappij kondigde eerder al aan de vloot te vernieuwen, onder meer met tien Boeing 777-300ER’s.
De andere 3 zijn :
rekomendasi pencabutan larangan terbang ke UE atas empat maskapai Indonesia yakni Garuda, Mandala Airlines, Airfast Indonesia, dan **Premiair.
**
Of wordt het Mandala Airlines ?
17 Jun 2005 - Maskapai penerbangan swasta Mandala Airlines (Mandala) menjajaki kemungkinan membuka rute internasional ke Spanyol, Eropa .
Kennelijk was men al een paar jaar bezig geweest om de mogelijkheden te onderzoeken .
Iedereen die de luchtvaart gebeuren van Indonesia hebben gevolgt zal wel weten dat Mandala of andere gegadigden de opengevallen plaats van Garuda willen invullen .
Mandala Airlines gaat voorlopig (nog) niet naar Europa vliegen .
Ze zijn van plan om meer aandacht te schenken aan de te verwachten toeristenstroom uit Europa die jaarlijks 1, 8 miljoen zullen zijn .
Aldus de safety manager van Mandala Airlines (05 -07-09)
Garuda zal de Europese toeristen naar Indonesia vervoeren , en Mandala Airlines zal de binnenlandse vluchten verzorgen.
Op korte termijn hebben ze nog geen plannen om naar Europa te gaan , later zullen ze inspringen omdat op dit moment ze nog geen ervaring hebben met het naar Europa te vliegen.
Wat de andere 2 chartermaatschappijen doen is nog niet bekend , in ieder geval kunnen ze naar Europa vliegen als ze het willen.
Ook omdat de Europese route een vette vliegroute is .
Binnenkort zullen de Europeanen (ASC) een bespreking voeren met de Indonesiers in Yogya om de verdere situatie te bespreken over het opheffen van de ban op (een deel van ) de andere getroffen Indonesische airlines.
Kunnen de Europese burgers meer mogelijkheden op de binnenlandse vluchten .
BRUSSELS - De Europese Unie heeft besloten vier Indonesische maatschappijen van de zwarte lijst te halen. Het gaat hierbij om de nationale maatschappij Garuda Indonesie en Mandala, Premiair en Airfast. De Europese vertegenwoordigers komen tot dit besluit omdat de maatschappijen in hun ogen grote vorderingen hebben gemaakt op het gebied van de veiligheid.
De maatschappijen werden uit het Europese luchtruim verbannen nadat zich de nodige ongelukken voordeden in het Aziatische land. Ondanks dat deze vier maatschappijen weer mogen rekenen op goedkeuring van Europa blijf een groot deel van de Indonesische maatschappijen op de zwarte lijst staan.
Voor Garuda Indonesia kan nu de wens in vervulling gaan om weer naar en van Amsterdam te vliegen. In het begin van de jaren 90 onderhield Garuda dagelijkse verbindingen met Amsterdam. Daarnaast werd frequent gevlogen naar Londen, Madrid, Frankfurt, Rome, Parijs en Wenen.
Bekijk hier het overzicht van de huidige zwarte lijst.