Euro of Lira

Hallo

Wat adviseren jullie om in Turkije mee te gaan betalen de euro of de lira
en waarom?

Ik ga altijd naar Bodrum en heb gemerkt dat als ik met euro’s betaal toch wel soort van opgelicht word aangezien ze je dan meer laten betalen, ik zou met lira betalen…

Sevimli heeft gelijk. Niet wisselen op het vliegveld of betalen met euro’s. De koers die gerekend wordt is nooit de meest gunstige en aan het eind van je vakantie kan dat best veel uitmaken… Gewoon in Turkije Lira’s pinnen of als je Euro’s meeneemt wisselen in één van de vele wissel kantoren die je overal vind. Je kunt aan de buitenkant van die kantoren op een bord zien wat hun wisselkoers is en die kan per dag iets variëren en is momenteel iets boven de 2,50 Lira voor een Euro

P.S. ik zou zelf niet met een jeep safari mee gaan. Ik zou b.v een Jeep huren voor rond de € 20,-- en dan b.v richting Seleucia of de groene-vallei rijden. Eerste is een antieke stad midden in de bossen en is echt een beetje terrein rijden de 2e is een meer ontstaan door een dam in de Manavgat rivier. beide erg mooie rit van tussen de 20 en 40 KM beide te vinden door aan de linker oever van de Manavgat rivier te rijden en beide zijn redelijk aan gegeven. Kijk b.v even op Google maps om een indruk te krijgen.

Pretige vakantie

ben net terug, echt altijd met lira betalen, daar gewoon pinnen

Bedankt voor alle snelle antwoorden en tips

J&M bedankt voor de tip van de jeepsafari
misschien een leuker idee met dochterlief
kan je ook zwemmen in de rivier [of is dat een domme vraag]

Je kunt in het stuwmeer met een boottocht mee en dan krijg je ook de gelegenheid in een veilig (maar diep) gedeelte te zwemmen.
De Rivier de Manavgat kan je zover ik weet alleen pootje baden. Je rijd trouwens wel langs de waterval van Manavgat niet erg hoog maar wel breed. Je moet entree betalen maar er zijn wat mogelijkheden om wat te eten en drinken.
Er zijn trouwens veel dingen waar je heen kunt als je een auto ter beschikking hebt die allemaal ruim binnen en dag gedaan kunnen worden. Of als je een wat ruimer budget hebt kun je b.v zwemmen met dolfijnen in de richting van Alanya. Veel kan ook met georganiseerde tripjes die je overal kunt boeken. Als je langer gaat zou ik kijken naar een drie daagse naar Capadocië ik vind dat zo mooi en zo anders

wij zitten all in dus een meerdaagse trip zou zonde zijn
maar wij trekken er wel graag daagjes op uit georganiseerd
of nog beter met de eigen auto als we weten wat de moeite waard is en dat het goed te doen is
dus als je mooie en goed uitstapjes weet met auto kom maar op

Ik ben geen reisleider en weet dus lang niet alles. Bovendien woon ik niet in de directe omgeving van Side. Maar een poging om wat leuke dingen op papier te zetten kan altijd misschien kan het door andere aangevuld worden.

Side heeft twee gedeelte en één daarvan is het oude Side. Wel erg toeristisch maar een erg leuke combinatie van Antiek, opgravingen, een Museum, Apolo Theater, heeeeel veel winkeltjes, restaurantjes, een haventje. Op het strand vindt je (zoals in alle stadje aan de zuidkust) gelegenheden om met een parachute achter een boot rond gevaren te worden de bekende bananen of banden en jetsky’s. Is eigenlijk allemaal wel te doen met je dochter als ze een beetje avontuurlijk is ingesteld.

Er loopt een Kust weg van Antalya (ik denk dat je daar land) en Alanya de afstand tussen die twee is c.a 150 KM en allemaal 4 banen. Pas op 90 KM/p.u is de max, Side ligt ongeveer in het midden.

Op die weg een heeel klein stukje richting Alanya heb je links de stad Manavgat waar de rivier de Manavgat door heen loopt. Manavgat zelf heeft een Turks Markt die nog redelijk orgineel is. Je moet even vragen op welke dagen en waar. Als je de rivier aan je rechterhand houd kom je net buiten de stad de watervallen tegen met eet gelegenheid. Je vind borden die er naar verwijzen met “şelalesi of şelale” wat waterval betekend.

Als je verder rijd kom je na c.a 5 KM een bruinbord tegen met Seleukeia of Seleucia. Blijf die richting volgen voor c.a 3 KM ofzo. Voor een deel is deze weg onverhard en voor een deel zelfs best wel ruig maar nooit gevaarlijk. Uiteindelijk rij je door de restante van de oude stadsmuur rij verder tot het hoogste punt. Ik raad aan om lekker te gaan wandelen in het bos. Waarschijnlijk zijn er geen of erg weinig mensen te vinden. Je zult verbaast zijn hoe groot Seleukeia geweest is. Er staan wel wat borden maar er is nog niet heel veel onderzoek geweest. Op weg naar Seleukeia kom je duidelijk zichtbare stukken van een aquaduct tegen.

Als je de laatst gereden KM tot het bruine bord terug rijd en dan de weg verder vervolgd kom je na 5 KM of zo in de buurt van de stuwdam en het meer wat daar door ontstaan is. Er zijn wat eenvoudige restaurantjes te vinden en je kunt een boot tocht over het meer doen met een stop om te kunnen zwemmen. Ook is er een soort survival centrum te vinden maar nog wat te stoer voor je dochter denk ik.

De grote weg c.a 25 KM richting Antalya kom je weer een bruinbord tegen met Aspendos er op. Dit één van de best bewaarde amphitheater in Azië. Hier worden regelmatig uitvoeringen gegeven die je moet boeken bij een van de lokale kantoortjes in Side. In het Side Theater worden trouwens ook af en toe uitvoeringen gegeven. Aspendos is niet alleen een Theater maar is een stad geweest. Als je rechts langs het theater omhoog klimt wordt je beloond met een fraai uitzicht en restanten van gebouwen en in de verte een flink deel van een aquaduct.
Er is een verhaal dat de toenmalige heerser een erg mooie dochter had die begeerd werd door 2 mannen. De koning heeft de dochter beloofd aan die geen die iets fantastisch voor Aspendos kon bouwen. De één heeft het aquaduct gebouwd zodat er fris water was de ander het Theater. De heerser kon geen beslissing nemen en heeft zijn dochter in tweeën gesneden.

Richting Antalya tot bijna in Antalya kom je een bruinbord tegen Perge Alweer een antieke stad. Erg interessant omdat daar wel veel van bekent is en gedocumenteerd. Het heeft sportscholen water kelders, badhuis, theater en een renbaan. Er staat voldoende om het goed herkenbaar te laten zijn. Uiteraard alleen als je geïnteresseerd ben.

Als je terug rijd naar de grotere weg en nog een heel klein stukje naar Antalya vervolgens op de eerste grote kruising rechtsaf gaat (grote weg) en de borden Yurtiçi Kargo-kurşunlu Şubesi volgt. dit is een heeeele grote tuin met watervallen wilde vogels en je kunt er wat eten en drinken. Erg mooi en ik denk leuk voor kinderen omdat er bruggetjes, stapstenen enz zijn.

Moeilijker te bereiken zijn de Düden Şelales, Duden watervallen. Deze liggen min of meer aan de andere kan van Antalya. Zij zijn wel redelijk groot.

Uiteraard heb je de binnenstad van Antalya Echt oud met heel steile straatjes een haventje. Ik vindt het er erg leuk, maar is misschien net te ver weg.

Tussen Side en Anatalya kom je nog een bord tegen “köprülü kanyon” tegen. Een erg mooi rit over goed begaanbare wegen en uiteindelijk langs een rivier en een kloof. Veel restaurantjes waar je eventueel ook kunt boeken om te gaan raften. Is volledig veilig voor je dochter maar wel een beetje druk. Je kunt ook een raft tour, boeken in een van de eerder genoemde reis bureautjes.
Als je niet wilt raften kun je door rijden tot een Romeinse brug die één auto breed is. Als je daar overheen rijd en de weg blijft volgen (soms misschien een beetje eng) maar wel een heel mooie rit waar je o.a door het grootste pijpbomen gebied heen rijd van Europa (geloof ik) Als je helemaal boven bent en schitterende uitzichten heb gehad kom je bij Selge. Een bewoont dorp gebouwd op en met de resten van het oude Selge. Ook weer een antieke stad met heel veel geschiedenis. Op het moment dat je daar aan komt komen de traditionele vrouwen van het dorp je op zoeken. Ze vertellen in gebrekkig Engels, Duits de geschiedenis en de huidige omstandigheden. B.v de school en wat er na de lagere school met de kinderen gebeurt. Daarna proberen ze hun zelfgemaakt kant, breisels en sieraden te verkopen. Ik raad je aan om wat klein geld mee te nemen en b.v ieder 5 TL te geven anders krijgen ze onderling ruzie.

Voorlopig vind ik dat genoeg heb aangedragen. Je kunt als je hier wat speurt mij columns en foto albums vinden.

Hier nog een linkje naar wat andere albums van mij waar o.a Selge en de köprülü kanyon te vinden is klik

j&M heel erg bedankt voor deze uitgebreide informatie
en als andere nog wat weten s dat natuurlijk van harte welkom

Zoals de andere ook zeggen zeker met lira betalen.
Hier in Antalya houden ze nooit de juiste koers aan als je in een winkel met euro ’ s wilt betalen.
Een vriendin van mij heeft laatst met euro’s betaald en zoals j&m zei is de koers laatste tijd rond de 2,50 ze hebben haar enorm opgelicht door 2,00 als koers te nemen.
Als je gaat wisselen of pinnen is het vaak gunstiger dit door de week te doen. In het weekend is de beurs gesloten en de koers vaak niet de meest gunstige.

Ik neem euro’s mee, en wissel die daar om!!
Bijv: Dolmusrit kost 2 lira, of 1 euro(wisselkoers 2,5 lira voor 1 euro…)

Gewoon zo doen!!

thankx voor alle info
en he betalen jullie dan de visum in euro’s of lira’s of pinnen
moet geloof ik contact

Ik doe precies hetzelfde als Beppie1. Gewoon van hier Euro’s meenemen en daar omwisselen en ook niet alles tegelijk. Visum heb ik altijd in Euro’s betaald. Weet ook niet anders! Ik kan me voorstellen, dat als je daar woont of een langere tijd doorbrengt je liever met Lira’s betaald, maar voor ons toeristen maakt het volgens mij niet zoveel uit. Een t-shirt van €5 of €10 koop ik altijd in Euro’s, mede ook omdat het bijna allemaal in Euro’s geprijst is, wat niet wil zeggen dat je dat dan ook zo moet betalen. Natuurlijk mag je ook met Lira’s betalen. Voor de kleine uitgaven gebruik ik altijd de Lira’s. Eigenlijk… wat je zelf het makkelijkst dan wel fijnst vind.

Visa in Euro’s…

Pinnen kun je ook euro’s opnemen. Bij mijn bank(ABN) is het opnemen van euro’s gratis!!!
Dus ik hoef niet eens veel geld mee te nemen haha…