Wat ik me afvraag na het lezen van allerlei financiele doemberichten: worden jouw eventuele (wereld)reisplannen beïnvloed door de valutakoersen? De euro is is een vrije val geraakt ten opzichte van de dollar, onder andere, en staat dus erg laag.
Zelf vertrek ik in september naar zuid-Amerika voor 8 maanden en erg blij word ik niet van dit vooruitzicht, maar er valt zo weinig aan te doen en maakt het nu echt zoveel uit? Hoe denken jullie daarover?
Ach, toen ik in 2001 voor het eerst naar de VS ging kostte een dollar nog Hfl. 2,55, oftewel €1,16. Nu staat ie nog steeds slechts op €0,80. Twee jaar geleden heeft ie al hoger gestaan. En in 2008 is ie ook al heel even net iets hoger geweest. En tot de kredietcrisis stond de dollar structureel hoger dan dat. Iets zegt me dat het allemaal wel weer los zal lopen, we hebben een paar keer kunnen profiteren van een extreem lage koers, maar als je dat als norm hebt gesteld heb je jezelf rijk gerekend.
Elk land is nu bezig om zijn munt zo laag mogelijk te maken. Ook de zuid afrikaanse rand is ook gedaald ,maar de laatste tijd stijgt ie ook iets.
Ik houd me er eerlijk gezegd nooit zo mee bezig. Ik merk ter plaatse hoe snel mijn geld er doorheen gaat en als het nodig is doe ik wat rustiger aan, probeer ik te besparen op de duurste dingen (vaak zijn dat georganiseerde tourtjes en taxi’s), of reis ik door naar een goedkoper gebied (bv. dorp in plaats van stad, of ander land).
Veel plezier op je reis!
Ja, ben er altijd wel mee bezig. Als globetrotter vind ik het nogal blasé om te zeggen: ach, wat kan mij het. Die paar honderd euro meer of minder
Ben Sinterklaas niet!
Gezien de wisselkoersen zou ik bijvoorbeeld nu niet zo snel naar de VS gaan maar eerder naar Brazilië. Natuurlijk kijk ik naast budget ook naar bestemming, seizoen en vliegticket.
Scheelt onderaan de streep uiteindelijk bakken met geld en dan reis ik meestal nog alleen. Moet je voorstellen als je een heel gezin moet betalen of als je een paar keer per jaar weggaat (zoals ik) :dag: