Eten in Jordanië

Wat zijn jullie favoriete gerechten, hapjes of drankjes in Jordanië? Ik ben dol op alle zoete hapjes, die van het soort baklava. Ik kan geen bakker voorbij lopen zonder in de etalage naar de enorme bergen (honing)zoete hapjes en koekjes te kijken! En natuurlijk heb ik af en toe wel eens een flinke zak met lekkers gekocht om, op een plek met mooi uitzicht, ervan te genieten.
Toen ik een keer in Rainbowstreet zat in Amman om mijn zoetigheden op te smikkelen terwijl ik naar de flanerende mensen aan het kijken was, zat er een jongen constant opmerkingen te maken over mijn ‘foute’ gedrag. Eerst trok ik me niets aan van zijn geroep, maar uiteindelijk ging het me irriteren. Hij riep dat ik niet alle zoetigheid in 1x moest opeten, want dat was niet gezond en al helemaal niet gebruikelijk! Tsja, dat wist ik wel, maar ik riep hem toe dat het MIJN zak met lekkernijen was, dat ik het had verdiend na een lastige ochtend op school, dat ik er gewoon veel zin in had en dat hij zich niet moest bemoeien met wat ik wel of niet deed.
Hij hield niet op met zijn belerende opmerkingen, het gebiedende vingertje en zijn ogen strak op mijn steeds leger wordende zak koekjes, en opeens smaakten mijn zoetigheden niet meer. Ergens wist ik toch wel dat hij eigenlijk gelijk had …

Hallo Vanessa,

Mijn favoriete eten hier in Wadi Rum is Kabsa. Een heerlijk rijstgerecht met kip en kruiden of tomaat. Verder ben ik ook dol op Galayet bandora, Zarb en Magloubah. En natuurlijk niet te vergeten het heerlijke verse brood hier, arbud en shrak. Zoetigheid eet ik alleen als ik buiten Wadi Rum ben. Knafe is mijn favoriet. Maar om eerlijk te zijn vind ik alle kleine zoete hapjes heerlijk.

Zonnige groetjes uit Wadi Rum,

Bianca