eten & drinken

Hallo allemaal,

Welke lekkere of juist vieze gerechten/drankjes hebben jullie gegeten en/of gedronken in Jordanie? Ik ben benieuwd!

Ik ben zelf helemaal dol op de diverse zoete lekkernijen die je kan kopen bij de plaatselijke bakkers, die lekkere koekjes en in honing gedoopte baklava dingetjes, heerlijk! Ook Khenefa is heerlijk, een echte Jordaanse (zoete) lekkernij met kaas. Tijdens de Ramadan wordt er vaak tamarindesap (dadelsap) gedronken en dat is echt heel lekker. Ik heb het vers gedronken door iemand die het zelf had gemaakt, want bij de meeste eet/drink tentjes is het dadelpoeder aangelengd met water. Natuurlijk kan Mensaf niet ontbreken in deze lijst; een gerecht met rijst dat vochtig is gemaakt met een soort hele dunne geelachtige melk/yoghurt en waarbij je kip of lamsvlees eet. Voor zo’n 5 euro krijg je een bord vol (het vult enorm) en je krijgt er brood en wat groente bij. Natuurlijk is er ook shoarma met kip of lamsvlees, of een broodje met zahtar, een soort smeersel van tijm met olie, wij zouden het een tapenade noemen. De heerlijke aardbeien en vijgen die ik tijdens mijn verblijf in de zomermaanden heb gegeten zal ik nooit vergeten. En wil je eens wat anders op je brood? Koop dan een dadelbroodje, vult goed en weer eens wat anders dan het standaard brood.
Het enige wat ik echt niet lekker vond was een drankje dat gemaakt is van sugar can. Een soort lichte bamboestengel die geperst wordt en waaruit een lichte, niet heldere vloeistof komt. Na 1 slok had ik al genoeg, niet mijn ding. In Amman was een stalletje dat erg druk bezocht werd en waarbij de mensen zelf hun beker meenamen om het daar te vullen, duidelijk dus heel populair. En ik heb bij het beste shoarmastalletje van Amman (naar men zei) de lamsshoarma gegeten, maar dat vond ik echt niet lekker, heel erg zout!