Eigenlijk lust ik geen chinees eten. Maar nu ga ik in september een rondreis maken door China. Ik zie er dus een klein beetje tegen op.
Nu lees ik in de reisgidsen dat het eten (natuurlijk) totaal anders is dan hier maar toch.
Is het eten echt zo anders en dus lekkerder?
kun je daar alleen met stokjes eten of is er voor touristen ook bestek?
het eten in China is inderdaad heel anders dan hier, lekkerder… dat is moeilijk te zeggen voor een ander maar in iedergeval heel divers in china eten ze werkelijk alles rijst en noedels zijn eigenlijk altijd het hoofd deel van het gerecht maar er is werkelijk van alles erbij te krijgen dus ook vast wel iets wat jij lekker vind (ik vond het eten er lekker maar minder dan in thailand)
als je georganiseert gaat zal er altijd wel bestek bij het eten zijn behalve 1x want dan is het juist de bedoeling dat jullie allemaal met stokjes leren eten (is wel grappig) wees dan niet bang en eet desnoots met je handen of gebruik de stokjes als prikkers
groet dirk :chin:
Het is inderdaad absoluut niet vergelijkbaar met wat je hier krijgt, dat is eerder vernederlandst Indisch dan echt Chinees. Zeker als je met een groep eet krijg je een tafel vol verschillende (meestal heerlijke) gerechten, daar zal vast wel iets bij zitten wat je lekker vindt. En anders zijn er ook wel de nodige westerse tentjes, maar die zijn meestal duurder en lang niet altijd goed van kwaliteit. En met de volgorde van voor-, hoofd- en nagerecht hebben ze soms ook problemen…
Wat betreft stokjes, wij hadden een hele simpele regel ingesteld: de eerste van de groep die om mes en vork vroeg moest de rekening betalen. Dat hebben we de hele reis volgehouden, na een paar dagen weet je eigenlijk al niet beter, het is een handigheidje wat je even onder de knie moet krijgen. En je bent vast niet de enige in de groep die dat nog niet beheerst, dus in het begin zit de halve groep te klooien. Maar na een week zaten we wedstrijdjes te houden wie de meeste (gedopte, dus gladde) pinda’s tegelijk op kon pakken…
je vertelde niet of die rondreis georganiseerd is (ziet het wel naar uit gezien je onkunde en niet-ervaring) of eigen houtje. Indien toch laatste-MacDonalds, de kippenmoordenaar uit Kentucky, de Burgerkoning, de koffie van sterrenpieken en al dat soort ketens zijn er nu overal en zien er net hetzlefde uit als in NL en hebben hetzelfde menu. Met grote kaarten om aan te wijzen wat je order is.
Bij buffet op rondreis werkt het als boven verteld. de ingredienten (het is echt lang niet altijd lekker-vaak erg waterig en naar niks smakend)-zijn eigenlijk net als in NL-groentes, meest wel herkenbaar, vlees/vis/kip-dito en geen patatten, maar rijst of mie, bami, noedels-etc. Voor onervaren witneuzen-=gwailo is er altijd wel mes+vork-maar setje meenemen mag ook.
tot slot is echt overal betrouwbaar heet water-kokend heet. Ja kan daarnaast echt ook overal van die dozen instant noedels en wat er dan maar ook met heet water te maken is kopen-zoals die 3in1 coffee+rollen kaakjes/koekjes (zeer goedkoop).
en dan zijn er de hypermarkets, zoals Carrefour (welbekend als je bels bent) en Wal-Mart [ al in de USA geweest??] die allemaal een enorme eet-afdeling hebben met de hele wereld te koop-en allemaal (vaak erg smerig als de dag verstrijkt) banken+stoelen om het op te peuzelen. dat doen sjinezen heel graag-want het is cheap-cheap, dus die zo felbegeerde couleur locale en aansluiten bij de modale sjinees is er gratis bij, zoals daar zijn de fluimen, rochelen, boeren etc…
tot slot: de hostels die zich op gwailo richten hebben vaak ook een klein restrt-wat altijd wel wat aan westerlingen die geen sjinees vandaag willen wat aanbieden. lage prijzen.
Aangezien 95% van de Chinezen geen Cantonees spreekt is laowai de benaming die je in het grootste deel van China eerder zal horen.
bedankt voor jullie reacties!
Ik ga het in september allemaal wel zien. Met stokjes eten zal zeker ff wennen zijn.
Ben allang blij dat het blijkbaar niet het (vieze) eten is zoals hier.
het wordt een individuele rondreis en heb al meer ervaring met eten in het buitenland, maar ik vind chinees hier dus gewoon echt vies, vandaar mijn vraag.
Als je een restaurant bezoekt in China, mag je voordat je plaats neemt zowiezo eerst kiezen wat je wilt eten. Daarvoor kom je in de “etalage” waar al het beschikbare eten (al dan niet levend) staat uitgestald. Aquaria met vissen, allerlei soorten week en schaaldieren, schildpadden, duiven, slangen en noem maar op.
Ga die jongen nu niet bang zitten maken, dergelijke restaurants heb ik inderdaad meer dan eens gezien, absoluut. Maar bij de meerderheid is dat, zeker in de meer toeristische gebieden, niet het geval, dan krijg je gewoon een menukaart en speelt de rest zich in de keuken af (waarschijnlijk wil je dat ook niet zien, maar dat terzijde…). En ook al die exotische dieren zijn in het grootste deel van China eerder uitzondering dan regel. Schildpad en slang heb ik sowieso alleen in het zuiden op het menu zien staan, duif zie je daarentegen wel overal. Maar vrijwel elk restaurant heeft ook de gebruikelijke dingen op het menu staan, kip, varken en (minder vaak) rund.
:biggrin: Ik vond het wel een aparte ervaring. Dit was in Hangzhou in een restaurant waar we voor de zakenlunch waren uitgenodigd.
Ik vind zowiezo dat je dit soort dingen moet meemaken en proberen. Het eten is overigens goed in China, dus ik zou me er verder niet al te veel zorgen over maken.
O, zeker, onbekende dingen proberen hoort er absoluut bij. Maar bij iemand die zich zorgen maakt over het eten ter plaatse kan het wellicht een onnodig afschrikwekkend beeld geven. Echt “vreemd” eten is (bijna altijd) een keuze, geen noodzaak.
hahaha ik schrik hier niet van hoor!!
dit gebeurt in meer landen. In kenia mochten we ook zelf onze kip(filet) uitzoeken!