Ervaringen veiligheid en autorijden in Marokko

Hallo,

Mijn vriendin wil dit jaar graag op vakantie naar Marokko. Nu ben ik hier altijd een beetje sceptisch tegenover geweest. De verhalen van banden die van je auto gepikt worden, immer lastigvallende mannen en kind bedelaars, ontelbare truukjes om je in het zak te zetten en corrupte politie…

Zelf zou ik ook wel eens graag naar Marokko gaan, de steden lijken me wel leuk en je kan het combineren met een strand en surf vakantie.

Zelf ben ik ook nog nooit buiten Europa geweest. Ik reis graag op mijn gemak zonder me constant opgejaagd te voelen. Heb totaal geen behoefte aan opdringerige mensen. Ook niet om twee weken zelf een lang broeken aan te doen bij 35 graden…

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn deze verhalen overdreven of werkelijkheid?

Hallo,

De verhalen zijn echt zwaar overdreven!
Wij zijn de laatste 2 jaar 5 keer naar Marokko geweest. Het is er prachtig, en verslavend…
We gaan altijd op de bonnefooi, regelen alles zelf via internet en ter plaatse.
Telkens een auto gehuurd, nooit geen negatieve ervaringen. We rijden heel het land door, wegen zijn goed, en duidelijk.
De mensen zijn behulpzaam. Ik ben hier in Nederland banger dan in Marokko. Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar dat kan overal.
Ook onze kinderen vinden het er geweldig. Nu zijn we wel wat gewend, gaan 4 keer per jaar naar het buitenland, en waren al vaker in afrikaanse landen geweest.
Ik was ook sceptisch de eerste keer dat we gingen, maar dat is echt nergens voor nodig.
Je moet natuurlijk wel openstaan voor andere ervaringen.
Op de stranden kan je gewoon in zwemkledij. Als het warm is, kan je gewoon in korte broek en t-shirt over straat lopen.
Je moet het gewoon aanvoelen. De mensen respecteren je wel meer als je knieen en schouders bedekt zijn.

Als je meer wil weten hoor ik het wel, ik hoop dat jullie het gewoon een keer proberen.

Groetjes Heidi

1 like

Sluit me helemaal aan bij de vorige reactie. Juist in Marokko voel ik vreselijk op mn gemak. wat een relaxed land! wat een gastvrijheid! ik blijf ook maar teruggaan. de enige mensen waar ik ooit last van gehad heb in marokko zijn europese toeristen.

1 like

Bedankt!

Hebben jullie al autogereden in Marokko? Hoe gaat het verkeer in de steden? Is het niet beter om als westerling je niet in het stadsverkeer te begeven, net zoals dat in Barcelona of Lissabon het geval is?

het is wel te doen maar het is erg chaotisch. persoonlijk heb ik enkel een dagje met een scooter door de medina en omliggende wegen van marrakech gereden. de meeste straten zijn eenrichtingsverkeer wat het enigzins lastig maakt je weg te vinden. daarnaast geld het recht van de grootste. jouw auto is kleiner dan die truck dus jij gaat aan de kant. inhalen kan aan alle kanten.
de ville nouvelle’s zijn beter te berijden met brede wegen. buiten de steden is het heerlijk en prachtig rijden.

Hoi, hoi,

Ben het helemaal met Heidi eens!
Marokko is een geweldig land, heel vriendelijk en gastvrij.
Ben in okt. '10 12 dgn geweest en heb in een huurauto een groot stuk van het land doorgerezen en dat is hartstikke goed gegaan.
Geen 1 keer belaagd of wat dan ook.
Voor lifters niet gestopt en in Marrakech hebben we geen auto gereden, maar alles te voet gedaan.
Ik was ook nooit buiten Europa geweest, maar heb me er compleet op m’n gemak gevoeld en in april ga ik alweer terug.

Dus relax en enjoy!
Suus

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik de verhalen die Sjippen schijft wel enigszins herken. Ik ben wel regelmatig lastiggevallen door mannen daar, zoals een winkel ingetrokken en zelfs zonder pardon gezoend tijdens het winkelen en een keer terwijl ik gewoon een show met arabische paarden zat te kijken. Zelfs een keer nog iets anders meegemaakt, maar dat durf ik hier bijna niet te posten.

Maar ja, heb me er persoonlijk nooit zo druk over gemaakt. Ik ben jong en blond en dat schijnt toch voor enige opwinding te zorgen. So be it.
Je moet niet gek opkijken als iedereen wat van je wil en je wordt nageroepen in de souk bv. Opdringerigheid hoort er een beetje bij. Het is een spel, net als afdingen. Nogmaals, het is maar net of je daar zelf een probleem van maakt. Ik vind het niet vervelend, maar ik ken wel vriendinnen die het als zeer storend hebben ervaren.

Autorijden durf ik persoonlijk niet in de steden, maar erbuiten wel. Maar ik ben ook geen vreselijke held in de auto :stuck_out_tongue: Je moet maar net de lokale officieuze regels kennen, zoals wie het hardste toetert heeft voorrang :stuck_out_tongue:

Je moet met je kleding de kat ook niet op het spek binden denk ik. In moderne steden als Agadir kan je gerust in korte rokjes lopen etc. Op andere plekken ook wel, maar je moet het niet gek vinden als dat toch enig bekijks trekt. Het beste vind ik altijd om je aan te passen aan het land en je toch meer te bedekken dan je in Nederland zou doen. Dat wordt toch meer gewaardeerd en je zult minder last hebben van mannen die wat van je willen.

Maar het is heel persoonlijk natuurlijk. De een vindt Marokko door dit soort dingen een vreselijk land, ik ken er genoeg die er nooit meer heen willen, en de ander vindt het geweldig. Ik heb er echt genoten. Prachtige natuur, gelukkig ook heel veel aardige mensen, lekker weer, heerlijk eten…In ieder geval is het wel heel anders dan Spanje of Italie, etc. Toen ik voor het eerst naar Marokko ging had ik al wel redelijk wat gereisd, bijvoorbeeld in Zuid-Amerika en Azie, maar het blijft leuk om zo betrekkelijk dicht bij Nederland, zo’n andere wereld te kunnen ervaren.

Veel plezier!

1 like

Ik kan je Marokko absoluut aanraden! Wij zijn 3 weken in Marokko geweest en hebben 5 dagen een auto gehuurd om van Fez naar Marrakech te rijden. Ja, in de steden is het druk, maar ja… Even goed opletten. Buiten de steden is het heerlijk rustig en rijdt je zelfs op hele stukken “alleen”.
De overige stukken hebben we met de trein en/of bus gedaan. Allemaal prima te doen!

Over het algemeen wordt je niet vaak lastig gevallen. Alleen op bekende stukken, zoals busstations etc. De mensen willen je graag een tour verkopen, maar als je vriendelijk lacht en bedankt is het klaar. In de Medina wil iedereen je graag zijn shop laten zien, maar dat is toch overal ter wereld?! Daarvoor zou ik Marokko niet mijden.

Ik kan het je echt aanraden. Ik heb mooie reizen gemaakt, maar Marokko staat echt hoog in mijn lijstje. Hele vriendelijke mensen, goede hotels, betaalbaar… Echt top!!