Ervaringen tocht Uyuni naar Tupiza

Hoi,

Ik ga in september naar Peru en aansluitend Bolivia. Maar ik wil graag niet de standaard loop doen vanuit Uyuni over de Salasar de Uyuni…

Ik hoor juist dat vanuit Tupiza naar Uyuni de 4 daagse tocht het mooist en rustigst is. Maar heeft iemand ervaring met de tocht van Uyuni naar Tupiza, andersom dus? We willen namelijk na Tupiza over de grens naar Argentinie.

In het Lonely Planet forum meer kans op antwoord. Daar zitten meer gebruikers.

P.S. Ik heb wel dat standaard rondje gedaan maar is niks mis mee hoor, was prachtig en super rustig. Alleen bij de accommodaties kwam je andere reizigers tegen maar dat heb je met Uyuni-Tupiza waarschijnlijk ook, en onderweg zijn we twee keer een andere groep tegengekomen (in 4 dagen) dus dat is eigenlijk juist wel gezellig.

Maar als je door wilt reizen is een ‘streep’ natuurlijk wel handiger dan een ‘rondje’.

Hoi,

Heb je uiteindelijk nog de trip gemaakt van Uyuni naar Tupiza?

Zo ja, hoe was 't? Welke organisatie? Kosten?

Wij gaan nl. ook in september en willen ivm doorreizen zelfde trip maken.

TY

Als je een vierdaagse tocht van Tupiza naar Uyuni maakt zijn juist de eerste twee dagen heel bijzonder. Je komt bijna geen andere toeristen tegen en het landschap is ook op dag 1 en dag 2 erg indrukwekkend. De meeste tours starten in Uyuni en komen daar ook weer terug, je komt dan dus niet in het gedeelte van dag 1 en dag 2 van de Tupiza - Uyuni tour.

Voor zover ik weet zijn er geen tours van Uyuni naar Tupiza. Althans bijna een jaar geleden niet. Als je van Uyuni naar Tupiza wilt dan kun je beter eerst een tour vanuit Uyuni doen en aan het eind van de tour de reguliere bus richting Tupiza nemen. Dit doen heel veel backpackers.

Verder is Uyuni als stad/dorp niet bijzonder. Het is alleen maar een vertrek- en eindpunt voor de vele tours naar de zoutvlaktes.

Nog een tip neem niet de goedkoopste tour die je kunt vinden in Tupiza, als je iets meer betaalt voor een tour dan krijgt de chauffeur ook meer betaald en is de kans groot dat hij NIET dronken is als hij jullie aan het rondrijden is.
Dronken chauffeurs zijn een groot probleem in heel Bolivia en dus ook op en rond de zoutvlaktes

hallo demoni,

Ik zag je reactie en heb hier nog een vraagje over. Eind september/eerste weken van oktober ga ik samen met mijn vriend naar Argentinie. Wij willen al heel lang de zoutvlaktes van Uyuni zien en twijfelen om vanuit onze rondreis door noord argentinie nog enkele dagen bolivia in te gaan om Uyuni te zien vanuit Tupiza. Informatie hierover is alleen echt moeilijk te vinden. Is het net zoals bij de trips vanuit Uyuni dat je 'smorgens aan kunt komen en dezelfde dag kunt vertrekken? En zijn de trips meestal 3 of 4 dagen? Wij zouden daarna weer direct terug Argentinie ingaan.

Alvast bedankt voor je antwoord! Groetjes

Het is inderdaad heel veel mooier om de trip vanuit Tupiza te doen in plaats van Uyuni. Precies zoals omschreven, minder toeristen en locals die toch iets blijer zijn met toeristen en de eerste dag kom je echt door een geweldig mooi landschap! Wij zijn ook gewoon 's ochtends in Tupiza aangekomen en hebben toen de tour voor die dag geregeld. Dit ging erg goed. Vanuit Tupiza is het weer heel makkelijk om naar Argentinië te gaan.

1 like

Hallo Marloes,

Bedankt voor je antwoord. Kun je me vertellen in hoeveel dagen jij deze trip hebt gemaakt, in 3 of in 4 dagen? We willen graag weten of we dit qua tijd in ons schema kunnen passen.

groetjes

Wij hebben er 4 dagen over gedaan en dit was het voor ons zeker waard!! Hierbij zijn we dus gestart en geeindigd in Tupiza. Hierna nog overnacht in Tupiza en vroeg de bus naar Argentinië (Villazon) gepakt.

Hoi Marloes,

Ik las dat je er 4 dagen over hebt gedaan, de route Turpiza - Uyuni.
Dat klinkt best veel of zie ik dat verkeerd.
Wij hebben vlg jaar 5 weken de tijd en zouden eigenlijk ook richting Amazone willen. Maar als die relatief kleine route al 4 dagen kost, zijn we misschien te ambitieus?

Ik denk dat dit de tour is die gaat over de Uyuni zoutvlakte, langs het rare cactuseiland, het zouthotel, geisers en hot springs en de gekleurde meren > een van de mooiste en bizarste landschappen ter wereld! Dus zeker niet te missen.

Ik vermoed dat een rechtstreekse busrit Tupiza - Uyuni wel sneller kan (zie info in Lonely Planet gids of andere reisgids), maar dan mis je dus een van de mooiste dingen van de wereld.

Wat willen jullie in die 5 weken allemaal zien / doen?

Volgens mij gaan de trips vanuit en naar Tupiza niet via laguna colorada.
Dit is toch het hoogtepunt van de meeste die de tour vanuit san pedro hebben gedaan, die absoluut niet druk is.

Foutje, dan doen ze wel.

Wij hebben een vierdaagse zuidlipez-salar vanuit Tupiza gedaan, met tupiza tours. Schitterende ervaring! Alleen waren we er niet op bedacht dat er in Tupiza geen ATMs waren. Tot overmaat van ramp bleek onze visakaart niet te werken.
Geluk bij een ongeluk… Tupizatours heeft alles voorgeschoten, plus ons nog geld geleend om onze ingangsgelden in de nationale parken te betalen en extra geld om in Uyuni de nachtbus naar la paz te nemen (alles bij elkaar toch een slordige 350 euro).
Een mooie geste van een reisbureau, toch?!

Hoi Cecilia,
Heel globaal nog allemaal hoor maar in principe hebeen wij het plan om op Santa Cruz te vliegen, waar we in de buurt NP willen bezoeken. Welke NP weten we eigenlijk nog niet…heb je tips??
Dan via Sucre - Potosi - Tupiza -Uyuni - Oruro - Chocabamba - La Paz - Lake T. - in ieder geval NP Madidi - Rurrenb - Trinidad en terug naar SC.

Is waarschijnlijk te veel hooi op onze vork of zeg je, dat het in 5 wk te doen is?
Wat zou jij weg laten/anders doen?
Alle suggesties zijn uiteraard meer dan welkom.

Je kunt beter een nieuw topic posten in het Bolivia forum.