Ervaringen met Vliegtickets.nl

Hallo, ik heb voor 30 juli a.s. (dat is over drie maanden!!!) vliegtickets retour (op 8 aug.)Brussel-Praag besteld voor 2 personen, maar nu blijkt dat we op die datum niet kunnen. Ik wil de data veranderen maar dat kan niet, volgens vliegtickets.be en je krijgt ook geen geld terug.
Wat kan ik daar nog aan doen?

proper

Daar kan je zo te horen weinig meer aan doen. Tenzij je een annuleringsverzekering hebt afgesloten en een volgens de voorwaarden van de verzekering geldige reden hebt om te annuleren. Dan kan je op die manier je geld terugkrijgen.
Maar ik neem aan dat vliegtickets de voorwaarden van het ticket voor je gecheckt heeft en dat je een niet-wijzigbaar ticket hebt.

2 likes

Dergelijke sites bieden zonder uitzondering de laagst mogelijke tarieven per vlucht aan, daarbij horen ook de meest beperkte voorwaarden. Annuleren of wijzigen, vergeet het maar. Wil je die mogelijkheid wel hebben, dan zou je in het vervolg direct bij de airline kunnen boeken. Daar heb je meestal wel de mogelijkheid voor meer flexibiliteit te kiezen. Het nadeel: daar betaal je dan meestal ook fors voor.

1 like

Hebben jullie dan een idee hoe het zit met de vliegticket verzekering, de annuleringsverzekering, de assurantiebelasting op die verzekeringen, het ticketfee, de reserveringskosten en de creditcardtoeslag.
Totaal een bedrag van een kleine Eur 100,-. Ben ik dat ook allemaal kwijt? Of kan dat worden ‘meegenomen’ naar een volgende boeking?

Alvast bedankt voor de info,

proper

Nee allemaal kwijt.

Wat ze wél terug moeten (helpen) geven zijn de airport fees/taxes, en dat is 30 tot 50% van de ticketprijs in Europa en voor de lange afstand vaak ook nog 20-30%. Ze zijn deel van de ticketprijs maar omdat je niet vliegt hoeft de airline ze zelf ook niet te betalen.

Hier onderscheiden zich de klantvriendelijke reisbureau’s van de klantverzakenden. Als Vliegtickets vriendelijk is dan claimen ze dit voor je terug voor maximaal 10-20 euro administratiekosten, als ze vervelend willen doen (en jou voorgoed als klant kwijt raken :dag: ) dan gaan ze zeuren, hoge administratiekosten rekenen etc. etc.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Heb je directe contact opgenomen met die vliegmaatschapij? Succes, Ada

De luchtvaartmaatschappij zal je in dat geval 99 van de 100 keer weer verwijzen naar Vliegtickets. Daar heb je tenslotte geboekt…

Probeer maar, misschien dreigen met de ombudsman als ze voor jou niks willen doen… Groetjes Ada

Maar wat bereik je met de ombudsman ? Als er een ticket is geboekt wat niet wijzigbaar en niet-restitueerbaar is bij annulering, dan zijn dat toch gewoon de regels ? Een ombudsman zal daar ook niks aan gaan doen. Het gaat dus niet om ‘willen’, maar om ‘kunnen’. Er zitten niet voor niets regels aan een ticket verbonden.
Wil je flexibiliteit m.b.t. wijzigen danwel annuleren, dan betaal je ook meer voor een ticket.

Dan niks helaas en sorry voor jou. Trouwens, vliegtickets.nl heeft zeker niet de goekoopste tickets, volgens mij. Ik boek altijd direct bij de low cost maatschappijen, bv. ryanair, wizz, of german wings. Grote luchthavens zijn altijd duurder maar ik weet het niet of je (daar waar je woont) een kelinere luchhaven hebt, dan is er zeker goedkoper. Ada

Ombudsman is alleen voor klachten over de overheid…

Als je er niet uitkomt, kun je je geschil voorleggen aan de geschillencommissie. Zie ook artikel 14 voor de thuiswinkelvoorwaarden die zij op hun site vermelden: http://www.vliegtickets.nl/voorwaarden-thuiswinkel

Bedankt voor de info! Ada

1 like

Heeft in dit geval geen zin.

Goedkope tickets kun je meestal niet wijzigen of annuleren. Dat heeft niks met het reisbureau te maken (als vliegtickets.nl), maar alles met de voorwaarden van de maatschappij waarmee je vliegt. Wil je na het boeken kunnen wijzigen, dan moet je tickets boeken tegen een duurder tarief.

Ik probeer ook altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar dat kan natuurlijk fout gaan…

Flexibiliteit kost geld. En niet te weinig ook. Boek direct bij de airline, dan kan je meestal kiezen. Even ter voorbeeld bij KLM een vlucht naar Londen opgezocht. Laagste tarief, zonder de mogelijkheid te wijzigen of annuleren (dus zoals de boekingssites de vlucht aanbieden): € 138,57.

Wil je de mogelijkheid hebben de vlucht te wijzigen? Kan, kost sowieso € 26, en voor de eventuele wijziging betaal je dan altijd nog € 50. Is allemaal nog wel te overzien. Maar wil je ook de mogelijkheid tot annuleren? Dan komt er ineens € 261 bij, oftewel je betaald dan bijna het drievoudige, en annuleren kost je dan nog steeds € 100. Maar ook daar is iets aan te doen, betaal € 361 extra en je kan kosteloos wijzigen en annuleren. Maar zo is je oorspronkelijke ticketprijs wel opgelopen van € 138 naar €499…
(dus tegen een extra toeslag van €100 verzeker je jezelf tegen het risico €100 annuleringskosten te betalen, lijkt me een hele slechte deal…)

Zie ook de bijlage, ik heb deze getallen niet uit m’n duim gezogen…

Ik boek al jaren via vliegtickets.nl. Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met ze en raad het dan ook iedereen aan.

Beste Krung Thep,

Jij blijkt nogal veel ervaring te hebben gezien je reactie’s.

Het volgende probleem doet zich voor. Op zondag vliegen wij naar kuala lumpur met een tussen stop op china. Onze trip bestaat uit drie vluchten waarvan de eerste twee met china airlines geboekt via Vliegtickets.nl. Alle vluchten sluiten op elkaar aan. Nu haalt china airlines op vrijdag middag er een vlucht tussen uit waardoor wij niet meer op tijd in kuala lumpur kunnen zijn. Wij komen nu drie uur te laat aan. een totale vertraging van circa zes uur. ook de terugreis is hetzelfde verhaal en de voorstellen leveren allemaal enorme vertragingen op. een normale reactie zou zijn dat er in overleg wordt gekeken echter is vliegtickets niet bepaald het meest oplossings gericht en verschuilen zich achter de reglementen van china airlines. Deze wijzigingen kosten ons circa €650,-. Nu staan er in de wettelijke regels een aantal bepaling die van kracht zijn. Compensatie bij wijzigingen binnen 7 dagen en een vertraging van meer dan 4 uur. Waarom kan vliegtickets er zich niet bij neerleggen dat deze regels er zijn. In elke onderneming kom je dit soort dingen tegen en los je problemen voor je klanten op. De enige oplossing die zij verder bieden is het kosteloos annuleren van de vliegreis. ( let op : minder dan twee dagen voor vertrek.) Bij annulering duurt het 6 tot 8 MAAND voor dat je je geld terug hebt. Buitensporig gedrag noemen we dit. Zij wachten eerst op het geld van China airlines. Begrijpen mensen daar niet dat ik NIETS met china airlines te maken heb. Zij ontvangen mijn geld en niet china airlines.
Ik ben zeer benieuwd of jij deze praktijken herkent.

Henk

Beste Henk,

Allereerst mijn excuses voor het late antwoord, maar ik ben een paar weken op vakantie in Nederland geweest en m’n e-mail en Wereldwijzer niet gecheckt. Zo te lezen ben je inmiddels al aan je reis begonnen…maar toch nog even een reactie…
Ik ben al een aantal jaren uit de luchtvaartwereld dus ben niet zo heel goed meer op de hoogte van alle regeltjes m.b.t. wijzigingen/annuleringen in het reisschema. Bij een wijziging in het vluchtschema moet de airline een zo goed mogelijk alternatief aanbieden. Het alternatief dat ze jou aangeboden hebben, is wellicht het beste alternatief dat mogelijk was. Indien de passagier niet met dit alternatief akkoord gaat, kan deze het ticket inderdaad kosteloos annuleren.
Ik snap dat jij vindt dat je niks met China Airlines te maken hebt, omdat je bij Vliegtickets geboekt hebt, alleen reisbureaus zijn slechts een tussenpersoon tussen de klant en de luchtvaartmaatschappij, dus in dit geval tussen jou en China Airlines.
De betaling die jij hebt gedaan is via Vliegtickets.nl bij China Airlines terecht gekomen en Vliegtickets.nl moet dus ook wachten totdat zij het geld van de maatschappij terug hebben ontvangen. Dit kan 6-8 maanden duren, maar vaak gaat het wel wat sneller. Voor jou erg vervelend, maar als reisbureaus bij annuleringen alles moeten voorschieten aan de klanten en zelf wachten tot zij het geld van de maatschappij ontvangen hebben, zou er geen enkel reisbureau meer bestaan.

Ik hoop dat er uiteindelijk toch een goede oplossing is gevonden.

Bestel je online tickets, geeft het systeem een error na betaling, kun je een duur nummer bellen waar niet opgenomen word, na drie dagen contact gekregen en verkeerde tickets gekregen… wijzigen kan, tegen betaling… grootste oplichters !