Route: Darwin-Adelaide.
Hoe doe je dit met bezienswaardigheden onderweg? Kun je overal uitstappen? Hoe lang? Hoe gaat dit in z’n werk?
Of reis je non-stop in 1x van A naar B.
Het leek mij namelijk wel een handige en leuke manier van reizen door het midden, maar ik wil onderweg wel wat zien.
Hallo,
Ik ben nooit met the Ghan geweest. Heb het wel overwogen maar met Greyhound was het toch wel flexibeler en kon je op meer plekken uitstappen. Bij The Ghan alleen in Alice Springs en Katherine. The Ghan gaat ook maar twee keer per week, dus als je ergens uit stapt en een nachtje wil blijven ben je gedwongen om een paar dagen te blijven, dat leek mij niet fijn, vandaar. Van de andere kant moet het wel indrukwekkend zijn met de trein.
Op deze site heb je wat meer informatie over The Ghan: http://www.gsr.com.au/site/the_ghan.jsp
Voor Greyhound zie: http://www.greyhound.com.au/australia-bus-pass/default.aspx
Als je een echte trein buff bent zou ik zeker met de Ghan gaan maar het is dan meer de klassieke (het stuk Darwin-Alice is vrij nieuw) treinreis dan de bizondere uitzichten. Om de Outback te voelen zou je met de auto moeten gaan of desnoods met de bus. Houd er rekening mee dat het vanaf Alice nog 500 km naar Uluru/Kata Tjuta/Kings Canyon is. En je mist bv plaatsen als Kakadu, Litchfield, Coober Pedy, Flinders Ranges etc etc. Met de auto is trouwens een dure optie oa ivm de dropoff kosten tussen Darwin en Adelaide. Ik vind het trouwens wel een prachtig gezicht die trein…
Yeehaw
Mijn dank is wederom weer groot.
Pfff…ik ben al een hele tijd dingen aan het uitzoeken.
Alleen begint het er steeds meer op te lijken dat ik maar heel kort weg kan. Waar ik het liefst een maand of 3 weg zou gaan, werd het al snel bijgesteld naar 2 maanden en nu denk ik dat het toch slechts een week of 4-5 gaat worden. :mad:
Het tuk Darwin-Adelaide leek mij erg tof. Maar het is inderdaad wel jammer dat je dan bepaalde plaatsen niet aan kan doen. Ik ben wel een treingek.
Wat ik, behalve de outback verder persé wil zien is Sydney, de zuidkant en Kangaroo Island of Tamanië. Iemand een idee over een route?
Misschien nog even een nieuwe topic openen Jasmijn. Ook in 4-5 weken kan je heel wat zien. Welke tijd van het jaar ging je ook weer? Vlieg je naar Sydney and bv terug van Adelaide? En hoe zat het ook al weer met vervoer?
We hebben 'm een jaar of zes terug gedaan van Adelaide naar Alice, het nieuwe deel was nog niet klaar. In de klasse die toen duurste was, met eigen badkamertje en stapelbed; er is inmiddels een nóg luxere klasse bijgekomen met twee bedden c.q. dubbel bed gelijkvloers. Is echt bedoeld voor in-1-ruk-rijden en niet voor stopovers, maar die kun je dus wel evt. in Alice maken en dan paar dagen daarna weer verder.
Tja, wat te zeggen - gewoon leuke en relatief luxe ‘klassieke’ treinreis. Uitzicht is niet echt bijzonder, kangaroes die met de trein meehopsen soms, maar het idee van die wijdsheid maakt veel goed. Daarna gingen we met de Greyhound naar Uluru en daarmee zit je nóg wat ‘echter’ in het outback-gevoel vonden we.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]