Ervaringen met nationale parken en overnachtingen (in of in omgeving)

Dag allen,

Mijn vorige vraag stond wat verstopt in een andere post. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met verblijven in/nabij nationale parken.
Wie heeft goede tips voor overnachtingen? Welke NP zijn goed te doen zonder begeleiding? Welk park moeten we zeker niet overslaan? We zijn in voor een trekking (maximaal 6 uur), maar reizen wel met kinderen, dus moet ook niet al te zwaar zijn. Willen graag genieten van de natuur en mooie omgeving zien. Dieren zijn leuk, maar niet een noodzaak. Ben erg benieuwd waar jullie enthousiast over zijn en wat tegenviel.

hallo Wgor,

Sorry, had de vraag ook niet opgemerkt.
Dus goed dat je hem nog eens stelt.

Na de post van Y, heb ik besloten om kritischer te worden en de nadelen wat meer te benoemen.

Ik zou geen Sapa doen; te toeristisch en weinig afwisseling.
Zou gaan voor mai Chau; veel afwisseling ( varen, grotten enz. ) en ook makkelijker met wandelen met kinderen.
Kan eventueel zonder gids.

Phong Nha
Is ook leuk met de boottocht.
Helaas is niet iedere grot te doen met kinderen ivm. met de beklimming van enkele grotten ( teveel trappen ) maar ook grotten op "de begane grond ".
Zou dit wel met gids doen.

Zo zijn er nog tientallen np die te doen zijn zonder gids.
maar voor 35 USD ( kosten gids ) is de meer waarde echt waard.
Zeker met kinderen.

Rond Saigon vind ik Sam Vat geweldig.
Varen door mangroven met vleermuizen, krokodillen farm en deze voeren.
Varen over de rivier, de markt van Can Gio.
Is een dure trip, maar afdingen is mogelijk.

Wat werkt is om via 1 bureau 2 of meer trips te boeken.
Je krijgt dan een " kwantumkorting "; visa gratis, korting op eten oid. enz.

Ik denk ook wat je in je beschouwing moet nemen is dat Viet Nam niet echt een goedkoop land is om te reizen.
Wil je backpacken dan is het oke, maar wil je dat niet dan kan het prijzig worden wanneer je niet goed oppast.

Wil je daar advies over, laat het even weten.

Gr.
Ton.

1 like

Bedankt voor je vlotte reactie Ton. Wij willen met z’n allen gaan backpacken en veel overnachten in kleinschalige locaties. Heb al wat homestays gezien waar we zeker enthousiast van worden. Het gaat ons niet zo zeer om luxe.

Mai Chau willen we zeker doen en dan Sapa laten schieten. Wat schat je in: 3 dagen Mau Chau (2 overnachtingen)? Heb je daar goede ervaringen waar we mogelijk iets aan hebben? We willen lekker wandelen, wellicht fietsen en niet op al te toeristische plekken komen.
Cuc Phuong National Park hadden we ook als mogelijkheid in onze gedachten. Heb je daar ervaringen mee? Of iemand anders?
Phong Nha-Ke Bang National Park stond ook op het lijstje (2 overnachtingen, 3 dagen voldoende?). Ook daar natuurlijk weer de vraag: prettige overnachtingsmogelijkheden? We willen het best zelf regelen en, zoals gezegd, niet zo veel eisen t.a.v. accommodatie.
Dan hadden we het ook nog gehad over Bach Ma National Park. Ziet er uit alsof je daar prettig kunt wandelen en echt in het woud bent. Iemand daar ervaring mee? Of jij wellicht Ton?
Cat Tien National Park hebben we hier op het forum ook nog maar weinig over gelezen. Wellicht dat iemand daar positieve/negatieve ervaringen mee heeft. Alle genoemde NP’s bezoeken, lijkt niet haalbaar. We zullen een keuze moeten maken. Anders overvoeren we onszelf (en onze kinderen) wellicht ook met de hoeveelheid ‘groen’.

Sam Vat ziet er inderdaad ook prachtig uit. Weer heel anders dan de Noordelijke Nationale parken met de mangrovebossen hier.

We willen best 1 of 2 tours vanuit NL boeken, maar willen wel zo veel mogelijk vrij zijn om ter plekke keuzes te maken. We zouden graag Cat Ba (en wellicht Bai tu long) willen en sowieso ook een bezoek aan één van de genoemde NP’s. Totaal zijn we een maand in Vietnam, waarvan we een kleine week in/rondom Hoi An willen verblijven. Wellicht kun je daar iets mee Ton. Totaal zijn we met z’n vijven (2 volwassen, 3 kinderen (12, 10 en 8)). O ja VOA hebben we al geregeld…

Ik ben benieuwd naar suggesties en/of antwoorden van een ieder. Bedankt alvast…

1 like

Hallo WGOR,

Deze keer een wat latere reaktie, sorry.

Ik denk dat je met 3 dagen Mai Chau wel goed zit.
Zeker kan je daar goed fietsen, wandelen, varen enz.

Cuc Phuong is een mooi park en samen Van Long zeker een bezoek waard.

Voor Phong Nha zou ik die dagen gebruiken om zo naar Hue te reizen.
Dus van Dong Hoi, Phong Nha via misschien de Vin Moc tunnels naar Hue.

Bach Ma zou ik bekijken op de weg van Hue naar Hoi An; je komt er toch langs.
Bevalt het jullie, dan kan je altijd nog ergens een logeerplek regelen.

Cat Tien vind ik zelf 1 van de mindere parken en zou deze laten liggen.
Ook omdat je anders omweg zou moeten maken welke weer meer reisuren kost.
4 weken is al best kort en zo kan kan dan die tijd dan besteden aan een mooier park.

Misschien ook leuk met kinderen is Tam Coc of Trang Anh; is vlakbij Cuc Phuong.

Hoop dat dit de vragen heeft beantwoord.
Misschien iemand anders nog aanvullingen of suggesties?

Gr.
Ton.