Ervaringen met machu P trektocht

beste peru liefhebbers,

ik ga met een vriend naar peru voor 3,5 week.

we gaan backpacken en willen eigelijk het liefst op de bonnevooi reizen!!
nu is mijn eerste vraag:
kan ik in cusco gemakkelijk een wandel toch naar MP boeken van ongeveer 6 dagen.zeg maar de zware tocht…

een reisbureau in ned zij dat alles qwa wandel tochten dan vol zou zitten in het hoog seizoen!!! of is het zo dat je in cusco op elke hoek van de straat iets kan regelen?

vraag 2: wat zijn goede taxi en souveniers prijzen iemand enig idee!!

dank

hoor graag van jullie

gr

HET REISPALEIS

Ik vraag mij dit ook af maar vermoed dat dit enkele dagen(1a2) op voorhand wel geregeld zal kunnen worden :wink:

de ‘echte’ inca trail zit enkele maanden op voorhand vol, wij gaan voor salkantay (4of5dagen gaan)

Is hier iemand een reisbureau’ke kent die betrouwbaar is in cusco? vermoed dat je gewoon er 3 zal doen & dat je al weet hoe en wat enkel de prijs en voorwaarden kunnen iets anders zijn.

Hola!

Ik ben in mei in Peru geweest en wij hebben het Inca jungle trail gelopen (4 dagen). Vandaag boeken, morgen gaan. Ik heb geboekt bij Inkatime, en ben daar tevreden over. Inderdaad zit het traditionele trail al lang vol, maar er zijn genoeg andere opties. Onze trail was ook prachtig (1 dag mountainbiken, 2 dagen lopen, 1 dag MP). We hebben 175 dollar betaald.

Mei is het voorseizoen, juni t/m sept is echt hoogseizoen, dus ik weet niet precies hoe het dan is. Ik denk dat je gewoon ter plaatste kunt boeken. Als je in Cuzco aankomt en je bent voor het eerst op die hoogte moet je een paar dagen nemen om daaraan te wennen. Als je nou meteen gaat orienteren en boekt, dan kun je vast wel 2 of 3 dagen later beginnen.

Er zijn heel veel tourbureautjes in Cuzco. Ga er gewoon een paar af en kijk wat ze bieden. Je kunt een klein beetje onderhandelen over de prijs. Vraag ter plaatse aan andere reizigers die al zijn geweest hoe het bevallen is. Het komt bijna allemaal op hetzelfde neer. Vraag dan ook hoe het weer was en kledingadvies, dan weet je hoe je je kleine rugzak in moet pakken, vond ik erg handig!

Hike ze!

Overweeg ook eens om de ausangatetrail te doen, deze gaat niet naar MP maar dan kun je met de trein naar machu picchu. Is goedkoper en veel mooier.

Heb je wel eens eerder buiten Europa gereisd? Ik dacht namelijk in Indonesië ook makkelijk op de bonnefooi te kunnen reizen maar als je geen idee hebt waar het eigenlijk mooi is, word je gewoon door een taxichauffeur in het meest touristische, verschrikkelijke oord gedropt. Ook heb je dan geen idee van wat de prijzen zouden moeten zijn en wat je allemaal mist door niet in te lezen. Er is in Peru zoveel moois te zien behalve Machu Picchu, echt zonde om zo ver te vliegen en dan achteraf er achter te komen dat je daar vlakbij was (op de bonnefooi) maar dat je net die prachtige vallei met condors bijvoorbeeld hebt gemist omdat je er niks van wist.
Kortom een klein beetje plannen en ongeveer een route bepalen is echt wel nodig, ook al omdat 3,5 week in zo’n gigantisch groot land heel weinig tijd is. Door de bergen zijn reisafstanden heel erg lang en dan zou je toch niet opeens terug willen haasten of de hele tijd onhandig heen en weer reizen van A naar B terug naar A naar C en weer terug naar B en dan naar D, in plaats van een logische A-B-C-D route.
En dan kun je altijd ter plekke nog kijken hoe lang je overal blijft of een beetje afwijken van de plannen, maar dan heb je in ieder geval wel wat logica in je route.

In Cusco is een taxi 2 sol, in Lima misschien wat duurder want daar zijn veel ritten ook langer. Spaar dus munten op want taxichauffeurs hebben vrijwel nooit wisselgeld en je wilt geen gedoe krijgen over het feit dat jij alleen 10 sol hebt en hij geen wisselgeld heeft.
Souvenirs… ehm, beetje gekke vraag? In de trant van “Hoe lang is een stuk touw?”

Anyway, koop een Lonely Planet of andere reisgids en lees eens wat over de prijzen, het bussysteem, gevaren, highlights, voorgestelde routes etc.

Veel plezier!
Cécile

(Hieronder vind je mijn foto’s van Peru, 1998 en 2006)

Nog iets over ‘op de bonnefooi’ reizen: lees dan in ieder geval wel van tevoren wat over hoogteziekte. En beslis van tevoren of je wel of niet de jungle wilt bezoeken, want dan moet je van tevoren malariapillen regelen en afhankelijk van het type pillen, al weken van tevoren beginnen met slikken.

Je gaat niet naar Frankrijk! :wink:

In Lima zijn de taxi’s wel wat duurder. De prijs is natuurlijk afhankelijk waar je naar toe wilt en op welk tijdstip. Als toerist zullen ze je waarschijnlijk meer vragen dan gebruikelijk is, maar je kunt onderhandelen. Vaak hebben de taxi’s in Lima wel wisselgeld tot ongeveer 20 soles. Maar vraag dit altijd wel van te voren, anders kunnen ze wel eens net doen of ze geen wisselgeld hebben in de hoop dat je zegt laat maar zitten.

Verder is het inderdaad wel handig om een globale route te bedenken van te voren. Peru is een groot land en in 3,5 week kun je niet alles bekijken.

De echte Inca Trail moet je maanden van tevoren boeken. Maar de Salcantay, Lares of andere trekking kunnen ook korter van te voren. Kijk eens op de site van peruonline.nl . Je kunt via hen een trekking regelen in combinatie met minimaal 1 andere bouwsteen.

Veel plezier!

Wij hebben de IncaTrail maanden van tevoren geboekt en was zeer de moeite waard! Na dag 1 ben je echt in the middle of nowwhere, zelfs geen ezel meer die het pad kan bewandelen door de treden die de inca’s hebben aangelegd. Lares scheen ook mooi te zijn, je komt iets meer door ‘dorpjes’ dan dat je van alles vandaan bent, net een iets andere eraring denk ik. Verder was alles wat we tijdens de trail zijn tegengekomen aan incabouwwerken zo indrukwekkend (genieten van een prachtig uitzicht, de dassen en andere dieren voor je neus en vrijwel in je eentje omdat iedereen zijn eigen tempo loopt) dat het overvolle, door amerikanen platgelopen macchu picchu in de regen met bontgekleurde plasticjassen all over the place een beetje tegenviel. Mooie foto’s maken was daardoor ook lastig.
Dus: als je gaat lopen, geniet extra extra extra van alles wat je tegenkomt!!