Ervaringen met Iberia

Hierboven kun je je waardering geven en / of deel je ervaring in een reactie hieronder. Graag eerst even registreren voordat je reageert i.v.m. ongewenste berichten.

Bekijk de website van Iberia

Heb alleen Iberia gevlogen binnen Europa (dus lees: op korte vluchten), maar daarvoor was het best goed. De prijs is meestal vrij redelijk. Je moet alleen geen eten aan boord kopen, dat ziet er niet echt lekker uit…

En Iberia krijgt in ieder geval een GOED van me, omdat ze absoluut niet moeilijk doen met overbagage. Daar ben ik erg over te spreken, omdat ik dat vaak heb (altijd?), zeker daar ik aardig wat moest verhuizen. Dat was wel prettig dus.

Liefs,
Carolina

Ik heb 1 keer met Iberia gevlogen van Brussel-Madrid-Havana (en terug:-) en over het vliegtuig, de service etc. heb ik niets op aan te merken. Net zoals Carolina had ik geen enkel probleem met een klein beetje overbagage en ook toen ik vroeg naar een stoel bij de nooduitgang (ben bijna 2 mtr. lang) werd mij dat zonder mopperen gegeven, wat bij andere maatschappijen wel ´s een probleem kan zijn als je erom vraagt.

Het enigste wat mij 2x tegenstond van de vlucht is het lange wachten bij het inchecken. De boeing waar Iberia mee vliegt naar Havana is er een van het type van ik geloof dik 400 personen en dat kun je merken in de wachtrij bij het inchecken. Ik ga ook niet graag met ongelooflijk grote vliegtuigen vanwege de drukte overal op de luchthavens en ook de mensenmassa binnen in het vliegtuig. Een AirbusA380? Ik zou het tof vinden die eens van dichtbij te zien of er een keer in te kijken, maar of ik er op regelmatige basis mee wil vliegen… ? Pak liever een TACA of een COPA vlucht… toestellen van 120-150 personen, waar er buiten het hoogseizoen misschien 60 personen inzitten.

:no: Iberia is the worst! Ik heb met meerdere maatschappijen gevlogen, maar deze sloeg alles (van A’dam via Madrid naar Quito - Ecuador). Eerst was het vliegtuig kapot waar we inzaten, moesten we 3 uur in het vliegtuig wachten zonder informatie en zonder een kopje koffie of zelfs geen glas water. Daarna 2,5 uur vliegen naar Madrid en toen “mochten” we eten kopen! Dat was vooraf wel afgesproken, maar na 3 uur vastgezeten te hebben in het vliegtuig, daarna nog vliegen en dat alles zonder een glas drinken… Bij aankomst in Madrid aansluiting gemist. Hebben we totaal 6 uur (!) moeten wachten op het vliegveld voor we een nieuwe vlucht én hotel in Madrid hebben gekregen (het eerste hotel dat ze hadden geboekt zat vol, kwamen we achter bij de buschauffer. Hadden ze niet even gecheckt voor ze boekten. Konden we weer terug naar de balie voor een ander hotel, dat soort dingen). Zo begint je reis niet echt leuk…
Terug weer het zelfde: 1,5 uur voor het inchecken, omdat er maar een paar balies open waren. Daarna “geholpen” door zeer chagrijnige dame die onze boardingpass naar ons toesmeet, zonder een woord te zeggen. Echt schandalig. In Madrid had het vliegtuig naar A’dam weer vertraging, nu kregen we helemaal geen informatie. Echt ongelooflijk…

Daarnaast alleen maar slechte films gezien, tenminste als we de schermen konden zien. Alleen 3 tv’s in het hele vliegtuig, die je vanaf het raam amper kon zien. Leuk hoor, als je 11 uur in het vliegtuig moet zitten.

Wij gaan nooit meer met Iberia.

Kennelijk hebben anderen een héél andere ervaring gehad dan ik. Heb Amsterdam-Madrid-Quito, Rio de Janeiro-Madrid-Alicante gevlogen en werkelijk alle vluchten waren ontzettend slecht. Niet alleen waren de toestellen zeer verouderd en in het geval van Rio de Janeiro naar Madrid zelfs antiek, met dito inrichting en een kleinere beenruimte dan bij lowcostairlines, er waren lange vertragingen en het allervervelendste was dat werkelijk geen enkele vorm van service bij problemen werd geboden.
Zo wilde ik vanuit Rio in Madrid en niet in Amsterdam uitstappen om mijn aansluiting (met Iberia n.b.) naar Alicante te nemen. Dit kon wel, maar mijn bagage moest en zou naar Amsterdam gaan; het heeft heel wat energie gekost dit gewijzigd te krijgen. Vervolgens konden we in Alicante niet met de door ons gewenste en oorspronkelijk geboekte aansluiting mee; het vliegtuig was immers aan het boarden. De werkelijkheid was dat het vliegtuig uren later nog steeds stond te boarden en wij weer 6 uur konden wachten.

Verdere details zal ik een ieder besparen, maar geloof me dat ons hele vliegtuig in koor riep: ‘nunca mas’. En dat is die extra euro’s meer dan waard.

Ik vlieg ook nooit meer met Iberia. Ben er zelf ongeveer 4 keer mee geweest en elke keer was er wel vertraging, of lange rijen e.d. Maar de voornaamste reden is dat ik de piloten vreselijk vind. Nog nooit zulke slechte landingen gehad en de bochten zijn ook niet echt subtiel. Heb zelfs een keer een rare daling tijdens de vlucht gehad; ik vertrouw ze niet. Ze staken bovendien ook veel te vaak.

Ik heb 1 retourvlucht gemaakt met Iberia (AMS-MAD-EZE, UIO-MAD-AMS). De heenweg ging goed, kwamen op tijd aan. Service was OK, wel veel initiatief nodig om voldoende vocht binnen te krijgen. Minpunt: doorgegeven vegetarische maaltijd was niet aanwezig.
Terugreis bestond uit veel pech. Gesloten luchthaven (ivm regenseizoen), geen alternatief om naar tussenliggende luchthaven te komen*. Keurig goed hotel geregeld, all expenses paid. Minpuntje: zouden volgende dag worden opgehaald met busje bij hotel, maar die kwam maar niet opdagen (dus zelf taxi genomen). Bij aankomst op MAD overstap gemist (vertraging op luchthavens, weet niet ‘wiens schuld’ dit was), kregen keurig bonnen voor een avondmaaltijd.
Al met al: gematigd positief

  • op de vlucht Quito - Madrid (vv) gaan alle vluchten via Guayaquil.

Ik ben heen en weer naar Buenos Aires gevlogen met Iberia. De SLECHTSTE service die ik ooit gehad heb en ik heb zelfs in de binnenlanden van China gevlogen. Je moet steeds zelf om drinken gaan vragen en dan wordt er gewezen naar de pakken en flessen die in het keukentje staan. Er werden geen snacks uitgedeeld en het eten was matig. Bediening chagerijnig. Op de heenweg hadden we vanuit Schiphol vertraging (mist, dus lag niet aan Iberia) waardoor we erg laat in Madrid waren. De piloot gaf alvast de gates door voor aansluitende vluchten. Welke dus later absoluut niet bleken te kloppen. Hierdoor hebben we van hot naar her gerend in Madrid wat ook niet uitblinkt door zijn praktische indeling.
De terugweg begon met een vertraging van ACHT uur door een defect toestel in Madrid!! Wat pas op het vliegveld bekend gemaakt werd. Er werd geen enkele compensatie aangeboden. Pas na veel gedoe werd ons een maaltijdbon verstrekt. De vertrektijd schoof iedere keer op zonder enige uitleg (ook niet na persoonlijk informeren) In het vliegtuig zelf was de service nog slechter dan de heenreis en het cabinepersoneel was soms ronduit onbeschoft. Er werd pas na herhaaldelijk vragen (ook door Spanjaarden) geinformeerd bij de piloot of aansluitende vluchten zouden wachten. We zouden inmiddels rond 01.30 arriveren. Antwoord: We weten het niet!
Bij aankomst werden we lekkerlijk naar het vliegtuig richting Schiphol gejaagd (het had gewacht, dat dan wel gelukkig) Maar ouderen hadden grote moeite het moordende tempo te volgen. In het vliegtuig aangekomen bleken slechts 6 mensen te zitten. Allen uit onze vertraagde vlucht.

Iberia?!? Als het enigzins mogelijk is blijf ik er ver vandaan.

Mijn ervaringen met iberia waren super, goede maatschapij die zeker niet duur is.

Ik ging op de heenreis Ams-Barcalona-Mallorca terug Mallorca-Madrid-Ams.
Op de heen reis een vertraging van 1,5 uur waardoor ik de aansluiting naar Mallorca misten. Maar werd al verteld op Schiphol dat als ik de vlucht zou missen dat er voor overnachting zou gezorgt worden. In Barcalona aangekomen idd vlucht ruim gemist. Kreeg een briefje waar ik mee in kon checken bij een hotel, met de taxi er heen, was een redelijk luxe 4sterren hotel was 3 uur in de nacht maar kon nog vanalles eten en drinken was geen probleem, lekker de nacht daar doorgebracht en 's morgens ontbeten daar. Weer met taxi naar airport terug. En was 'smorgens om 11 uur op Palma. Super geregeld allemaal. en dat voor een ticket van 160 euro.

Terug weg helemaal geen vertraging. Ook goede service aan boord, Gratis krantje erbij. Prima dus. Voormij zeker weer Iberia als ik richting Spanje ga.

Beenruimte was trouwens super, overal genoeg ruimte. Beter dan Transavia of Pegasus.

Hola reizigers,

Even een opmerking/aanvulling op het IBERIAreizen:

Aangezien mijn schoonfamilie in Spanje woont heb ik door de jaren heen al heel wat gereisd.
Iberia is een goede, bekwame, en secure maatschappij;
Maar wisten jullie dat Iberia sinds 2006 een dochtermaatschappij heeft?:

CLICKAIR (Amsterdam- Sevilla Rechtstreeks bijvoorbeeld.)
Goed ervaringen mee; Is op en top IBERIA maar andere kleuren en uniformen.
Spotgoedkoop (als je vroeg boekt tenminste via Internet.)
Is zeker aan te raden.

Ik praat graag over goede maatschappijen.

Saludos a todos y buen viaje
Spanniek:biggrin::vak02::vak02::vak02:

Heb geen problemen gehad met Iberia, idd gratis krantje ( ik kan geen woord spaans lezen, maar toch :)). Ze mogen alleen de vluchtinformatie wel in meerdere talen geven, ook bij binnenlandse vluchten. Nu was het alleen in het Spaans, en dat ging zo ontzettend snel dat er niks te verstaan van was. Maar algemene houding ten opzichte van iberia is dus positief

Wij gaan alleen naar Zuid-Amerika als we met een andere maatschappij als Iberia kunnen vliegen. Chagrijnig personeel, overboekingen, vertragingen, slechte service aan boord, koffers kwijt. Kortom de slechtste maatschappij ooit.

Hola Spanje(Spaantalige landen)gangers

Na mijn vorige opmerkingen betreffende ClickAir(Iberia) zojuist weer teruggekomen vanuit Sevilla met…Jazeker ClickAir.

Op sevilla een vertraging van 15 minuten, hiervoor werden keurig netjes excuses(persoonlijk) anngeboden.

Echter of de piloot nou meer "gas " heeft gegeven of de wind meehad… we kwamen 5 minuten VOOR de geplande tijd op Schiphol aan.

Heel aardige vriendelijke en astvrije stewardessen.
Rap in het Spaans Rap in het Engels (min of meer verstaanbaar) maar let wel: het Engels is voor een Spaanstalige nou net niet de gemakkelijkste taal om uit te sprkene.
Gelukkig spreek en versta ik Spaans.
Kortom ik blijf erbij…ClickAir (en dus Iberia) goede servicegerichte maatschappij.

Heeft er overigens iemans ervaring met ClickAir?

Groetjes/Saludos Andaluz/Costaniek
:zon02::p:question:

Ik heb totaal geen problemen met Iberia. Vlieg regelmatig tussen Amsterdam en Buenos Aires (via Madrid). Goed, er is wel eens vertraging, maar daar hebben meer maatschappijen last van.

Grootste probleem bij Iberia is de onvriendelijkheid van het personeel en het niet vaak uitdelen van eten. Oplossing? Simpel, af en toe de benen strekken (ook beter voor je bloedsomloop) door even naar de pantry te lopen en daar wat te drinken/snacken vragen. Geen enkel probleem ik vind het alleen maar een voordeel dat ze niet de hele tijd heen en weer lopen te raggen met die karren.

Ook al 3x een upgrade naar Business Class gehad, dat helpt natuurlijk ook mee in mijn beoordeling :slight_smile: Maar dat komt omdat ik meestal alleen reis en uiteraard al een leuke ´status´ heb. Ben 1 keer via Sao Paolo met KLM gegaan en dat wil ik dus nooit meer. Zat veel krapper in de 777 van KLM dan in de A340 van Iberia, plus het lange wachten in Sao Paolo en dan in een klein klotevliegtuigje nog eens een paar uur.

vliegen met Iberia is met goed bevallen, niets mis mee.

weet iemand toevallig wat de kosten van overbagage zijn bij Iberia?
ik vlieg namelijk morgen voor 11 weken naar Spanje en vindt de 20 kilo nogal wat wienig.

Van de Iberia site:

What does baggage allowance mean?
It is the maximum which can be carried free of charge, and it varies according to the class, origin and destination.

Everything exceeding the allowance for your flight will be considered excess baggage and a tariff will be levied.

**Depending on your origin and destination and class, your baggage allowance may vary.

**
Maar hoeveel je nou precies moet betalen per kilo of per koffer is niet echt duidelijk… Even bellen met Iberia lijkt me. En als ik 12 weken naar Spanje zou gaan, zou ik met een zo goed als lege koffer vertrekken om dáár een nieuwe garderobe aan te schaffen :slight_smile:

mijn ervaring is dat iberia niet zo moeilijk doet: van quito naar madrid mochten sommigen zo 40k zonder problemen meenemen, maar da’s uiteraard een ICA vlucht - hoeveelheid vracht op lijn is erg belangrijk voor die soepelheid (reden dat KLM rel. strkt is)

Kortelings met Iberia naar Buenos Aires geweest, via Madid.
Prima vlucht! genoeg beenruimte in economy class, matig eten en alleen zelfbediening in bar voor drinken. Dat is express gedaan zodat mensen gaan lopen en bewegen.
Overstappen in Madrid wel komisch met de “metro”.
Erg spectaculair is de camera gemonteerd op de staart zodat je bij de landing en het opstijgen hetzelfde ziet als de piloot. Geweldige ervaring!
Al met al prima…een klein minpuntje…oude stewardessen voor mij geen probleem maar zijn wat sikkeneurig:-):slywink:

hoi, heb je met iberia als je transatlantische vluchten maakt ook privé beeldschermen en vertonen ze ook films op zijn engels?