Ik ben ongeveer 10 jaar geleden eens met Iberia naar Madrid gevlogen en was toen uiterst tevreden. Toen was er nog catering: verse broodjes met allerlei broodbeleg en volop snoepjes. Top!
MAAR: in mei weer met Iberia naar Madrid geweest en alles was anders. Geen catering meer inbegrepen, vind ik vreemd voor de nationale maatschappij, meer iets voor lowcost carriers. Maar vooruit, dan maar een broodje kaas kopen: geen vegetarische opties beschikbaar!!! Tel daarbij op de aanzienlijke vertraging: ik ben helaas niet meer zo tevreden over Iberia…
prive beeldschermen hangt af van het type vliegtuig (check site) en ja, er is een engels geluidskanaal voor films!
Ik vlieg nu al zo’n 10 jaar regelmatig met Iberia (Amsterdam - Madrid en van Madrid naar Buenos Aires of Quito) maar in die 10 jaar is de service enkel achteruitgegaan: veel vertragingen, slecht gehumeurd personeel die je bij problemen verder gewoon aan je lot overlaten. (Een vlucht naar Quito moest vanwege het weer uitwijken naar Guayaquil, met mij zo’n 100 andere passagiers werden pas na lang aandringen door de gedupeerde passagiers zelf pas de volgende ochtend overgeboekt en na veel aandringen had men toch nog een hotel voor ons in Guayaquil geregeld, als het aan de heren/dames van Iberia had gelegen had men ons gewoon de hele nacht op het vliegveld laten zitten). De maaltijden zijn matig, maar niet veel slechter dan die van de concurrentie. Telefonisch of via internet van tevoren je stoel reserveren is bij Iberia zinloos: diverse malen hebben ze dat doodleuk veranderd en zei men aan de balie van niets te weten. Bij vertrek uit Buenos Aires een jaar geleden met 8 uur vertraging vertrokken maar men weigerde ook maar iets te vergoeden, kortom: deze maatschappij zit dus vol onplezierige verrassingen…
na een verblijf van 17 dagen in de dominicaanse reubliek ging de terug rei s niet bepaald van een leien dakje ,om 20.10 zouden wij ,mijn vriend en ik vertrekken vanuit santo domingo terug naar schiphol via madrid.
om 17.00uur waren wij al aanwezig en al gauw bleek dat het vliegtuig om 16.10 uur al was vertrokken ,zonder 16 passagiers mee te nemen incluis ons ,die verbouwereerd en perplex stonden . we probeerde om een verhaal te krijgen van de baliemedewerkers maar die gaven op onbeschofte wijze te kennen dat we morgen maar weer moesten proberen .woest waren we daar langer blijven geen optie ws voor ons hebben we ons gewent tot air france die na betaling van 1800 euro meenamen naar nederland.
thuis aangekomen ging ik op internet kijken en tikte op google ‘‘problemen met iberia’’ nou ik was dus niet de enige.kwam na enkele forums terecht bij Marinus Hoorntje een advocatenkantoor die op basis ‘‘no cure no pay’’ werkt 15% van het terugte vorderen bedrag is zijn gage en dat leek ons allersinds redelijk .Hij heeft bij iberia een poot tussen de deur en heeft in het verleden zeer goede resultaten geboekt .En zo ook voor ons ,
na ongeveer 5maanden kregen wij een telefoontje met de mededeling dat
iberia alle onkosten zou vergoeden ,en zo geschiede .wij zijn de heer Marinus Hoorntje dank verschuldigd en een eer volle vermelding bij dit forum bij deze doe je voordeel ermee met dit verhaal want het staat niet op zichzelf hg.ton koelemij.
Afgelopen zondag ben ik met Iberia van JFK via MAD naar AMS gevlogen.
Waar ik eerder goede ervaringen had ben Iberia was ik nu wat minder positief.
Van JFK naar MAD in een Airbus A340. Van JFK vertrokken we met 1,5 uur vertraging. Dit kwam door de drukte op JFK en niet door Iberia. Captain deed zijn beklag over de intercom in bijna onverstaanbaar Engels. Ik had een raam stoel, deze stonden erg dicht tegen de wand aan waardoor de hoofdsteun en je hoofd dus ook echt tegen de wand aan zat. De zitting van de stoel voelde erg kort aan waardoor ik veel het idee had uit de stoel te glijden. Eten en drinken werd vrij beperkt rondgebracht. TV kijken deden we met het gehele compartiment op 3 oude beeldbuis TV’s. Verder bleef het omroepen inhet Engels onverstaanbaar. Wat positief was is dat voor de landing alle Iberia aansluitingen met gates op het scherm in het vliegtuig verschenen zodat je wist waar je heen moest.
Na de overstap op MAD vlogen we verder naar AMS. Dit in een Airbus A320. Beenruimte was niet veel. En voor eten en drinken moest betaald worden. 8,50 Euro voor een sandwich!! Dit kom je bij de goedkope maatschapijen tegen maar niet bij nationale maatschapijen waar je voor een normale prijs vliegt.
Iberia is dus geen aanrader meer en binnen Europa zelfs een afrader. Je kan dan beter met een maatschapij als Vueling vliegen. De helft goedkoper en minstens net zo goed, zoniet nog betere service.
Met Iberia heb ik ook 2 a 3x mee gevlogen. Jammer dat in alle Airbus vliegtuigen, op laatste na van Madrid naar A’dam, was geen Airbus… (per stoel) er geen aparte LCD schermen waren, om zelf te kunnen kiezen welke films je graag wil kijken… maar je op een behoorlijke afstand vooruitgekozen films eventueel kon zien en het wachten op ‘boarding’ van Santiago naar Lima was eveneens vervelend. Chaotisch om precies te zijn. Ondanks dat er tijdens boarding minstens 10 man aan personeel mee bemoeid was… Eenmaal on board, was het personeel verder wel vriendelijk en de vluchen waren wel OK.
He Ton,
Ik zie dat jou bericht alweer van lang geleden is, maar ik zit in hetzelfde schuitje. Iberia is tot 2 keer toe mijn bagage kwijt geraakt en nu is het echt kwijt… Ze kunnen het nergens meer vinden. Ik heb gezocht naar een internetsite van Marinus Hoorntje, maar kan het niet vinden. Ik weet niet of je dit nog leest, maar zou je mij het adres kunnen geven?
Groetjes Karlijn
In september vertrekken we terug naar Argentinië, dus verleden week ging ik op zoek naar tickets.
Ik vond redelijk goedkope tickets : Brussel, Madrid, Santiago (Chili) tot Cordoba (Argentinië), het was een gedeelde vlucht van Iberia en Lan Chili.
Omdat mijn man rolstoelpatiënt is moest er rolstoel assistentie aangevraagd worden en Iberia wilde de assistentie niet bevestigen, het reisbureau heeft echt alles geprobeerd maar Iberia wilde totaal niet meewerken.
Wij hebben dan maar een vlucht geboekt die volledig door Lan Chili gevlogen wordt maar het resultaat was wel dat onze tickets 250 € per persoon duurder zijn. Dus wij betalen eigenlijk 500 € extra om mijn man in het vliegtuig te krijgen en om de rolstoel bij de bagage te zetten.
Van discriminatie gesproken.
Wij wilden dit hier even melden, als er lezers zijn die met de rolstoel op reis willen kunnen ze zich alvast de moeite besparen om bij IBERIA te boeken.
Jos en Elly
Afgelopen maand met Iberia vanaf Brussel - Madrid - Mexico City gevlogen en weer retour.
Heenweg ging het vliegen prima alleen geen eten of drinken van Brussel - Madrid, kon je alleen kopen. Van Madrid - Mexico City een vlucht van 12 uur kregen we amper wat te drinken of te eten. 1 avondmaaltijd, 1 kleine sandwich en een ontbijtje. Buiten de avondmaaltijd en ontbijt om 1x water gehad. na een tijdje zelf maar wat gehaald achterin, naast drinken was het enige eten wat je kon krijgen een paar schamele nootjes.
Op de terugweg 3 kwartier vertraging op Mexico waardoor we op Madrid moesten rennen voor onze volgende aansluiting. Eindelijk in het vliegtuig een uur vertraging wegens een ‘technische storing’, minimale informatieverschaffing. Een waardeloze landing + stijging vanuit Madrid weet niet wat die piloot deed maar het was verschrikkelijk.
Eindelijk op Brussel aangekomen bleek onze bagage nog in Madrid achter te zijn gebleven, je zou toch denken dat ze in dat uur vertraging de boel toch wel hadden kunnen inladen.
Nou voor mij geen Iberia meer.
Ik heb me voorgenomen om nooit meer over Iberia te klagen, de laatste x een upgrade naar Business Class gekregen. Betekende ook dat ik voor mijn 60KG bagage niets hoefde bij te betalen.
Dat zijn de leukere berichten lol2
Zelf in mei weer eens met Iberia gevlogen tussen Buenos Aires en Amsterdam. Met mijn vrouw samen dit keer, dus weinig kans op upgrades En ik blijf erbij, de service aan boord is slecht, maar ik vind het prima zitten in de stoelen en het is ook geen probleem om af en toe even op te staan om naar de pantry te lopen. De 2-4-2 opstelling vind ik zelf erg prettig, zeker als je met zijn tweeën vliegt.
Op de terugvlucht waren we in Madrid al naar achteren gepushed, maar toen moesten we terugkeren omdat er een technisch probleem met één van de motoren was (was de captain erg duidelijk over overigens). Dus toen werd het even chaotisch in de Terminal van Iberia en was ik blij dat ik intussen gewoon Spaans versta. Maar binnen 3 a 4 uur (weet het niet meer precies) was er een ´reserve´ vliegtuig klaar en konden we vertrekken. Wel een ontzettend oude bak trouwens, aan alles te merken. Voelde niet echt vertrouwd. Maar we zijn veilig geland hoor, zonder verdere problemen.
Vraagje, heeft iemand iberia punten waar hij/zij niets mee doet?
Heeft er iemand ervaring met de spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia?
mogelijk dat we met Iberia naar Toronto vliegen. Normaliter vliegen we met air Canda of Lufthansa naar canada vanwege de been ruimte. Iberia is voor ons onbekend
groet travboy
Hallo,
wij zijn in 2010 met Iberia naar Costa Rica gevlogen, Amst-Madr-San Jose, ik kan niet zeggen dat het slecht was, maar ze doen geen moeite om Engels te praten, nu kan ik Spaans, maar als je die taal niet spreekt kan ik me voorstellen dat het niet zo prettig is. De aansluitende vluchten bv worden in het vliegtuig in het Spaans uitgelegd bij welke gate je moet zijn enz. Ook werd de aansluitende terugvlucht zonder reden een latere vlucht, zodat we 6 uur op het vliegveld van Madrid moesten vertoeven. Ik vind de stewardessen niet echt toegankelijk of vriendelijk alles was hen teveel. Ik had het gevoel dat we sardientjes in een blik waren, terwijl ik dat in de grote vliegtuigen van KLM en Singapore airlines niet heb.
Als ik een andere keus heb zal ik er niet voor kiezen om met Iberia vliegen.
groetjes, Monica
Ik ben een keer met Iberia naar Costa Rica gevlogen (BRU-MAD-SJO en terug) en dat is mij eigenlijk goed bevallen, hoewel er toch het een en het ander is foutgelopen.
Op de heenvlucht niks van vertraging gehad, en wat het eten betreft: dat er niets inbegrepen is op een traject binnen Europa vind ik vrij normaal, en de 2 maaltijden + snack die we kregen op het stuk MAD-SJO vond ik ruim voldoende. Na elke maaltijd kwamen ze 2-3x rond met koffie/thee, en water kon je zelf gaan halen.
Op de terugweg liep er wat meer mis. Door hevige regen was het vliegtuig omgeleid naar Panama, en na een uur of 2 chaos in de luchthaven werd iedereen op een paar bussen geladen en naar een 5 sterrenhotel gebracht, waar we ook een buffetmaaltijd aangeboden kregen. De volgende ochtend werd iedereen na een uitgebreid ontbijt weer naar de luchthaven gebracht, waar ons vliegtuig nu wel klaar stond. De crew ontbrak echter (die bleken vast te zitten in het verkeer). Eens op het vliegtuig kreeg de duitser naast mij mijn vegetarische maaltijd, toen ik de sterwardess er op aansprak riep die “I have no more!”, waarop ze snel wegliep. Gelukkig wilde mijn buurman niets weten van groenten en gaf die maar al te graag mijn eten weer aan mij. Maar ik laat mijn vakantie dus niet verpesten door zo’n dingen…
Een keer maar nooit meer, ronduit verschrikkelijk slecht, alles!