Vlucht kopen Iberia?

Hallo allemaal,
mijn vrouw en ik zijn van plan om een 16 daagse vakantie naar costa rica te boeken 14-5 tm 29-5 maar zijn alleen nog op zoek naar een goed(kope) vlucht,
nu zagen we een mooie prijs om via Dusseldorf ( wonen zelf in Limburg, dus geen probleem) voor 552e pp via Madrid naar San Jose te vliegen
overstaptijd heenvlucht is 1 uur en terugvlucht is overstaptijd 4,5 uur. vliegmaatschappij is Iberia,
nu heb ik die maatschappij gegoogled maar komt niet heel erg goed uit de verf.
iemand hier ervaringen mee? of weet iemand goede / betrouwbare alternatieven, en als t kan niet met al te lange overstap / wachttijden.
snap natuurlik dat hoe langer de totale reisduur duurt, des te goedkoper het is .

Is Iberia echt een afknapper om er lange vluchten mee te hebben.

alvast bedankt voor eventuele reacties.
gr
haaitje

Iberia is een goede maatschappij om mee te vliegen.
Alleen de overstap op de heenweg is zo kort dat je kans hebt dat je koffers niet meekomen.
Die komen dan de volgende dag aan. Ik zou hier wel rekening mee houden.
De prijs is overigens prima.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

Iberia is verreweg de goedkoopste luchtvaartmaatschappij, dit scheelt wel 200 euro per persoon per ticket,
ik ga ook liever met KLM of een andere bekendere luchtvaartmaatschappij maar dan is de reistijd nog langer, en vaak een heel stuk duurder.
het zou toch eigenlijk niet mogen dat je koffers een dag later aankomen . als dit zo vaak zo voorkomen dan zou er toch bijna niemand mee vliegen lijkt me?

Ik heb met Iberia tussen San José en Amsterdam 6 keer per jaar gevlogen van 2007 tot 2012.
Het is me 2 keer overkomen dat mijn koffers er niet waren. Dus dat valt nogal mee.
Ik had ook altijd slechts een overstap van 1 uur in Madrid richting San José.
Bij een beetje vertraging vanaf Amsterdam naar Madrid is de tijd te kort om de koffers op de volgende vlucht van Madrid naar San José te brengen.
Indien de vlucht op tijd gaat dan is er geen probleem.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik heb 1x met ze gevlogen en 1x een heule slechte ervaring. (28 uur vertraging, slecht personeel op vliegveld, getouwtrek en gezeur om compensatie en wacht al ruim half jaar op geld.) Maar zoals ik al zei: slechts 1x met ze gevlogen.

Een keer mee gevlogen naar Chili (heen en terug). Niets mis mee.

Iberia is gewoon een vliegtuigmaatschappij, niet bijzonder goed, niet bijzonder slecht.
Zolang alles maar op tijd gaat is alles prima in orde.
En voor slechts €550 een retourtje zul je de ongemakken moeten nemen zoals ze zijn.

Er zijn natuurlijk alternatieven.** Kijk maar hier.**
Tix.nl timmert momenteel flink aan de weg en heeft (soms) tarieven die elders niet te vinden zijn.

Goede reis
Otto

www.elmonofeliz.com

Ik heb heel veel met Iberia gevlogen, voornamelijk binnen Europa, een aantal keer lange afstand. Je kan ze op lange afstand niet vergelijken met een Emirates of zo, maar het is zeker een degelijke maatschappij. Uiteindelijk is het de bedoeling om tot op je reisbestemming te geraken. De laatste keer lange afstand met hun was naar Zuid Afrika, ik had een splinternieuw vliegtuig, alleen het eten was wat minder. Maar who cares, vooral als je er zoveel minder voor betaald.

Wat betreft bagage, dat weet je nooit vooraf. 1 uur overstaptijd is wel degelijk vrij kort. Maar aangezien er waarschijnlijk dagelijks vliegtuigen vliegen naar Cuba, zal je bagage dan inderdaad gewoon de volgende dag aankomen.
Ik heb alleen maar goede ervaring met Iberia wat betreft de service als de bagage vertraagd is.

mensen bedankt voor jullie reacties!
ik heb als alternatief een vlucht voor bijna het zelfde bedrag via Air Canada (557euro), vanaf Brussel naar San Jose, met overstap van 4 uur op Newark (New York)
zo hebben we meer speling qua overstap tijd en als ik de verhalen op internet lees heb je ook wel aardig wat tijd nodig om in New York , eerst door de Douane te gaan, dan je bagage ophalen, dan weer een inchecken…
blijft toch raar dat als je een doorvlucht hebt, dat je je bagage dan zelf weer moet ophalen en opnieuw moet inchecken, normaal gesproken wordt het allemaal doorgelabeld.
Mijn gevoel zegt nu dat we beter voor deze optie kunnen gaan ( via Air Canada met 4 uur overstap op Newark, (zowel op heen als terugvlucht)
blijft lastig allemaal :slight_smile:

O, maar dan zou ik toch voor Iberia hebben gekozen. Newark is onprettig. Koffers moet je zelf sjouwen en je moet bereid zijn een berg geld te betalen voor een bagagekarretje, Eindeloze rijen, en maar wachten.
Newark is een sterk verouderd vliegveld waardoor daar geen systeem kan bestaan die koffers doorcheckt.
Als je via de USA vliegt ben je het beste af in Houston of Atlanta. Moderne vliegvelden, geen gesjouw met koffers, maar ook daar lange rijen en eindeloos wachten.
Er zijn in Atlanta en Houston goede restaurantjes op het vliegveld. Probeer het Chinese restaurant eens!

Iberia heeft onlangs haar vliegtuigen van binnen helemaal voorzien van een nieuw interieur. Moderne stoelen, video-schermen enz.

er zijn (nog) geen tickets geboekt, blijft lastig.
denk dat we anders gewoon de gok nemen door met Iberia te gaan.
zorgen we wel dat in onze handbagage ook iets van kleding zit, zodat we in ieder geval 2 dagen vooruit kunnen
navraag bij reisbureau zegt ook dat het regelmatig voorkomt dat er bagage na gestuurd moet worden, en dat de luchtvaartmaatschappij dit dan op je plek aflevert waar je op dat moment verblijft. en voor hetzelfde geldt gaat wel alles goed, en dan maken we ons druk om niks :slight_smile:

precies! Die koffers komen er wel.

Tips voor koffers:
Plak iets op de koffers Klik hier zodat ze erg opzichtig zijn en dus duidelijk herkenbaar, met een label met jouw naam en adres in Costa Rica.
En heb een papiertje bij je reispapieren waarop de maat, merk, kleur van de koffer staat en ook het adres waar je vandaag, morgen en overmorgen bereikbaar bent, incl. telefoonnummers.
Reis je toch via de USA: doe je koffers niet op slot, want dan worden ze gewoon open gebroken door de douane van de USA. Doe er maar een stevige riem of een flink stuk touw omheen.
Koffers die ingewikkeld worden in plastic, komen in Costa Rica meestal aan zonder plastic. Dus dat is zonde van je geld en slecht voor het milieu.
Doe nooit een label aan je koffer met daarop duidelijk leesbaar voor iedereen is wat je huisadres is. Dieven zien dat adres en weten dat je op vakantie gaat.
Koop een simpel staalkabeltje van bijvoorbeeld 2 meter lang met een hangslotje. De koffers achter in de auto vastleggen met dit staalkabeltje om een stoelpoot en geen enkele gauwdief gaat er meer met je koffers vandoor. Te koop bij Action of online bij Conrad.nl. Dat kabeltje komt elke vakantie weer van pas!
En wil je echt op safe spelen? Koop een reiskluisje voor je paspoorten en creditcards. Klik hier.

Tickets zijn inmiddels na een weekend wikken en wegen geboekt.
via brussel vliegen we met Iberia, Vandaag nog ff met Iberia gebeld voor de zekerheid en via Brussel heb je 1 u en 20 min overstaptijd wat meer dan genoeg moet zijn om de bagage over te plaatsen naar het andere vliegtuig. (normaal zou het max.50 min duren) en anders in San Jose aangeven aan de balie en adres doorgeven waar we zijn dan sturen ze het op. Wordt dus in de handbagage wat extra ondergoed en shirtje stoppen voor de zekerheid maar dat mag de pret niet drukken!
:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Gefeliciteerd en niet zenuwachtig worden als je daar in Madrid er even flink de sokken in moet zetten om het andere gebouw te bereiken. Het gaat allemaal vast wel goedkomen!

O ja, nieuw verhaal: op Schiphol en misschien ook wel in Brussel, kunnen ze vragen naar het aankoopbonnetje van je ticket!
Dat is een gast in ons hotel overkomen.

1 like

Bedankt! ja zal ook allemaal vast wel goed gaan komen. is vaak meer de onzekerheid die er is he.
ik ben wel eens op de luchthaven van Madrid geweest ( een keer naar Real Madrid gaan kijken) maar kan me niet herinneren dat het meerdere gebouwen heeft :slight_smile:
er zal vast wel iets aangegeven staan waar we heen moeten, en anders vragen we het wel even na. hebben immers 1 uur en 20 minuten,
de bagage werd in ieder geval doorgelabeld (zei het vrouwtje van Iberia) dus komt wel goed.
de bevestigingemail van de tickets zullen we bij de tickets bewaren, bedankt voor de tip!

Je moet in Madrid naar de andere terminal.
Je hebt de “Schengen” terminal, waar je aankomt vanuit Brussel.
Dan ga je met het ondergrondse treintje naar de Internationale Terminal.
Het wijst zich vanzelf.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ok bedankt, fijn dat we dit al van te voren weten.
bedankt voor alle reacties!