Ticket boeken naar Costa Rica

Hoi allemaal,

Wij willen volgend jaar juli (rond de 14e) tot augustus (rond de 18e) naar costa rica gaan. De data zijn richtlijnen maar daar zijn we wel flexibel in.
Nu houden we de prijzen voor een losse ticket vast goed in de gaten maar deze blijft steken net iets boven de 1000 euro.
Op martinair.nl zag ik dat een aantal data in deze periode al duurder werden.
Nou vroeg ik me dus af of dit een mooie prijs is en we de ticket moeten boeken of dat we nog even moeten afwachten.
Iemand tips of ervaringen?

ALvast bedankt!

Groetjes Yvonne

Jeetje dat scheelt een hoop zeg met mijn ticket. Ik ga 20 november naar San Jose en kom de 14 december weer terug. Dat heeft me 776 euri gekost. Maar ja … jij gaat in het hoogseizoen natuurlijk. Dat zal het verschil maken.

Maar ik zou nog eens bij een reisbureau langsgaan. Daar kunnen ze ook nog andere opties bekijken zoals bv met American Airlines of met Iberia. Ik heb geen flauw idee of dit goedkoper zal zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Gr Frans

He hallo,

Een goedkope manier om je vlucht naar Costa Rica te boeken is om dat te doen via Martinair Duitsland. Je stapt gewoon in het vliegtuig op in Amsterdam en je betaalt per persoon 15- euro minder. Kun je toch weer wat leuks voor doen. Een vriendinnetje van mij heeft dit gedaan en geen enkel probleem!!

Let wel op het hoogseizoen is in juli en helaas is dat ook het begin van de regentijd.

Ik bedoel eigenlijk 150 euro minder!

Ook de site van matrinair duitsland houden we in de gaten. Maar hier zijn de tickets nog een paar tientjes duurder dan via martinair.nl En via worldticketcenter ook de andere vliegmaatschappijen als iberia, delta, american airlines e.d.
Maar ook hier zijn de tickets nog (ver) boven de 1000 euro.
We twijfelen dus erg of we nu moeten boeken of moeten wachten.
Groetjes yvonne

Hoi,

Ik ga eind juli naar CR. Het goedkoopste ticket heb ik tot dusver gevonden via de Kelkoo site. Deze verwijst je door naar Seat24. De vliegreizen gaan wel via Miami en dat betekend dat je wel een hele lange reis voor de boeg hebt!

Grt. Karlijn

Hallo!

Kijk voor vliegtickets en vergelijkingssites van vliegtickets op www.wereldwijzer.nl/vliegtickets of op Vakantiereisweb voor vliegtickets aanbiedingen

Groetjes,
Maartje

Martinair is meestal de goedkoopste optie. Martinair Duitsland vaak nog goedkoper. Martinair vliegt altijd via Miami of Orlando. Daar stap je over op een kleiner toestel naar San José. Het schijnt dat KLM vanaf maart gaat vliegen op Panama en wellicht ook naar San José. maar dat is niet zeker. Vanuit Franfurt vliegt ook nog de Duitse maatschappij Condor twee of drie maal per week op Costa Rica. Redelijke tarieven en je kunt ook vertrekken uit Dusseldorf. Iberia is een dure optie, maar vliegt wel rechtstreeks van Madrid naar San José. Verder is er ook een Engelse charter die 1 maal per week rechtstreeks naar Liberia, in het noorden van Costa Rica, vliegt.
Probeer als reisdatum een dag midden in de week aan te houden. Vaak zijn de prijzen dan wat lager.
Veel plezier met alle voorbereidingen,
Otto
www.elmonofeliz.com

Wij hebben voor jan. 08 geboekt via Martinair Duitsland en waren zo’n 150 euro per persoon goedkoper uit dan in Nederland.
We komen op iets meer dan 700 euro per persoon.
Je vliegt dan naar Miami met een korte stop maar hoeft niet over te stappen naar San Jose.
Het verschilt op welke dag of maand je boekt.
Groeten Hennie

In ons geval is Iberia de goedkoopste (ten opzichte van Martinair) in combinatie met de kortste reistijd. Wij vertrekken 25 maart.

Ik weet niet waar jullie wonen in het land. Zelf ga ik 6 januari naar Costa Rica voor een maand. Ik vlieg met iberia vanaf Brussel via Madrid naar San José. Dit betekend dus ook dat je al dat gedoe in Amerika vermijd. Iberia vertrekt trouwens volgens mij ook gewoon vanuit Amsterdam.
(misschien pluspuntje… Je mag 64 kilo bagage meenemen p.p)

Gabrielle, wij gaan dus ook met Iberia (A’dam, Madrid, San Jose) maar ik dacht dat we gewoon max. 20 kg mee mochten nemen. Waar staat dat dan van die 64 kg, want ik heb het nog niet gevonden.

Ik was op internet op zoek hoeveel bagage ik mocht meenemen. Omdat ik het nergens kon vinden heb ik de klantenservice gebeld. Tot 2x toe (omdat ik het eerst niet kon geloven) hebben ze me gezegd dat je p.p 64 kilo mag meenemen + 10 kilo handbagage. Dit was ook vanuit Amsterdam zeiden ze, maar ik zou het voor de zekerheid nog een keer checken…

Dit kon ik vinden op de site van Iberia:

Weight system:
This indicates the maximum weight of baggage transported free of charge. All passengers are allowed a number of free kilos for transporting their baggage depending on the class of service travelled, except children under 2 years of age ( * ) If this weight is exceeded, a financial penalty must be paid depending on the destination you are travelling to and the number of kilos in excess of the allowance.
As a general rule, the allowance for adults, will depend on the passenger class for your ticket .

40 kg. (88 lb.) in Business Plus Service.

30 Kg. (66 lb.) in Business Service. .

20 Kg. (44 lb.) on Tourist/Economy Class services
( * ) Children under 2 years old (and up to and including 11 years of age) paying a child fare, will have the same allowance as adults. The fare for infants under 2 years old has an allowance of 10 Kg (22 lbs) and a completely collapsible pushchair (basket or cot).

The weight system is applied to the whole Iberia flight network except for those countries which require a piece system check-in such as flights operating between Europe and Canada, the United States, Mexico, Puerto Rico, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Nicaragua, Honduras and Panama and Spain-Venezuela-Spain (from France and Italy the weight system is applied), Spain-Dominican Republic-Spain, Spain-Ecuador-Spain, Spain-Peru-Spain, Brazil-Spain (On flights Spain-Dominican Republic-Spain, Spain-Peru and Spain-Colombia, an extra piece weighing a maximum of 32kg (70 lbs.) for a single price of 120 euros is allowed. On flights Spain-Ecuador-Spain ( * ) an extra piece weighing a maximum of 23 Kg (50 lbs.) for a single price of 120 euros is allowed).

( * ) The total allowance will be 2 pieces of 32 kg (66 lbs.) each in Business Plus and 2 pieces of 23 Kg. (50 lbs.) each in economy class. The excess baggage for economy class which may exist between this new allowance (23 Kg.) and the previous one (32 Kg.) will be charged at 25 euros.
[Check the exceptions to the allowance permitted for some American destinations in this table

](http://javascript<b></b>:OpenWindowSubmit(‘ventanaNueva’,725,444,‘scrollbars=yes,resizable=yes’,document.main,‘/OneToOne/v3/product.do’,{cntCat:‘Productos/EQUIFR’, cntId:‘excep_peso’, cntOid:‘’, isPopup:true},false):wink:

Piece system:
This system establishes the maximum number of items, the weight and the specific size which will be carried free of charge. If any of these requirements are exceeded (number of items, weight per item and size of each item), the items will be considered excess baggage.
Baggage on connecting flights to/from any of these destinations with a company which is not part of the oneworld alliance cannot be checked in through to the final destination using the piece system, it can instead using the weight system. In this case, checking in by no. of items can only be requested as far as the airport at which the passenger changes companies.

Gabriella, welk tel. nr heb jij gebeld van klantenservice?

volgens de Nederlandse Arbo wet mag een koffer maximaal 25 kg wegen. Martinair bijvoorbeeld stelt dan ook dat de koffer 23 kg mag wegen.
je kunt op je ticket zien of je recht hebt op het meenemen van 2 koffers. Dat zie je doordat op je ticket 2PC staat of PC. PC=piece concept.
Bij vertrek uit Costa Rica mag, als je Piece Concept hebt, elke koffer max 32 kilo wegen. Er worden ook eisen gesteld aan het formaat van de koffer. Neem een grote koffer mee en een kleinere koffer. Ook aan de maat van je handbagage worden eisen gesteld, je kunt geen grote dozen meenemen. Een kleine tas die in de handbagage ruimte boven de stoel moet passen. Neem voor de zekerheid in je handbagage wat extra schone kleren mee als je bagage zoek mocht raken. Je mag geen vloeistoffen, tandpasta of gels e.d. in je handbagage meenemen, of het moet in een heel kleine hoeveelheid zijn. Bijvoorbeeld een proefflesje contactlens vloeistof, medicijnen in kleine hoeveelheden.

Bij ons staat alleen op het ticket: “pieces”, geen aantallen.
Weet je dan ook wat het formaat van de koffer maximaal mag zijn? Ik kan nergens vinden waar die maten staan vermeld?

Volgens mij mag je gewoon 20 kg meenemen en of dat in 1 of 2 bagagestukken is maakt niet uit.

als er op je ticket PC staat betekent dat je beschikt over een ticket met Piece Concept. Met piece concept mag je twee koffers meenemen, elk maximaal 23 of 32 kg, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast mag je nog handbagage meenemen.

@Karin (en alle anderen die ook naar CR gaan met Iberia), nee het is inderdaad juist wat Monofeliz zegt: 64 kg per persoon! Wij konden ook niet geloven wat we lazen en hebben vanmorgen gebeld met Iberia. Hier kregen wij de bevestiging dat het inderdaad 64 kg is. Ik zou trouwens niet weten wat ik allemaal mee moet nemen naar CR om aan die 64 kg te komen. Wat wel heel erg prettig is, is dat we ons in ieder geval geen zorgen hoeven te maken over het gewicht als ik souvenirs/boeken etc. mee terug wil nemen naar Ned. :wink:

Het gewicht hangt er o.a. vanaf welke maand je naar CR gaat. Dit staat op de site (na lang zoeken):

Baggage allowance exceptions for flights originating or terminating in Equatorial Guinea

Date of Flight
Economy Class
Business Class/strong>

16 January to 30 June
**2 pieces ***
**3 pieces ***

1 July to 30 September
**1 piece ***
**2 pieces ***

1 October to 15 December
**2 pieces ***
**3 pieces ***

16 December to 15 January
**1 piece ***
**2 pieces ***

• 23 kilos per piece. The fare applicable for excess baggage will be 20 euros per kilo.
    The baggage allowance will be applied according to the date of the flight, irrespective of when the booking was made or the ticket issued…

Baggage allowance

BUSINESS PLUS
2 items. The sum of whose dimensions (height x length x width) may not exceed 158 cm. (62") nor 32 Kg (70 lbs) each.
Children, (aged 2 or over) the same allowance as adults.
For infants (INF) paying 10% of the applicable rates, there is an allowance of ONE item of checked baggage not exceeding 115 cm. (45") (length, width and height) and a collapsible push-chair.

TOURIST CLASS
2 items. The sum of whose dimensions shall not exceed 158 cm (62") for one piece, and 140 cm. (55"). For the other piece. The maximum weight will be 32 Kg per piece.
Children, (aged 2 or over) the same allowance as adults .
For infants (INF) paying 10% of the applicable rates, there is an allowance of ONE item of checked baggage not exceeding 115 cm. (45") (length, width and height) and a collapsible push-chair.