Ervaringen met Grand Uysal***

Ik zag de Grand Uysal er nog niet tussenstaan en dacht, wil hier toch wel wat over vertellen.

Wij zijn in 2008 voor de eerste keer naar Turkije geweest en iedereen tegen ons zei altijd, oh je moet toch minimaal 4 sterren maar 5 sterren is beter voor je hotel. Ons budget ging daar nu eenmaal niet toe, dus wij waren uitgekomen bij de Grand Uysal (die ligt trouwens naast het 5* Grand Kaptan, waarover je kunt lezen in het forum)

Dit is dus een 3* hotel en wij zijn er uitermate tevreden over! Je zult niet moeten klagen over het likje verf op de deurstijl of het gaatje in de overgordijnen. Dit is allemaal gewoon cosmetica. Onze kamer was hartstikke schoon, ook de badkamer! Voor ons moet het gewoon fatsoenlijk zijn, eerlijk is eerlijk, je bent er alleen maar om te slapen. Maar alles was gewoon schoon. Wij zijn er 15 dagen geweest. Elke dag werden de bedden opgemaakt en de kamer/badkamer schoongemaakt. Wij hebben ook schoon beddengoed gekregen in de tussentijd. Toch fijn als je zo lang ergens verblijft waar het heet is. Ook een super leuk balkon waar je toch met gemak kon zitten.

Het personeel is uitermate vriendelijk! We hebben goede contacten gekregen met een aantal kelners daar. Op de eerste avond hadden we even gezeten bij de zwembadbar. Daar was het zo rustig, dus eens een praatje gemaakt met de man achter de bar, mijn ouders heb een sigaretje aangeboden…we kregen meteen een gratis drankje!

In het hotel is alles all inclusive (afgezien van de echte drank en de verse sinasappelsap), maar gewoon het eten, en drinken (ook op het strand) dat kost allemaal niks. Er staat in het hotel wel een “tip box” maar we vonden dan zo onpersoonlijk. We hadden daarom afgesproken onderling dat elke dag iemand fooi kreeg, gewoon zo eens een euro. Nou dat werd echt zeer gewaardeerd! Niet zozeer dat ze geld kregen maar gewoon dat ze waardering kregen. Als er bij ons iemand aan de tafel kwam om bijv. onze borden op te halen, was het altijd, hoe gaat het? En dat terwijl sommige mensen gewoon het hoofd omdraaiden omdat er een kelner aan de tafel kwam! Belachelijk. We werden echt als VIPS behandeld! Normaal krijg je bij het eten, het eerste drankje van de kelners, daarna moet je het gewoonlijk zelf halen. Wij nooit! Van een afstandje deed Ahmet zijn vingers omhoog voor een aantal en riep water met ijs (op zijn Turks, want dat kenden wij inmiddels ook) en zij maar onze duimen omhoog…2 min later stond on water met ijs, in extra grote glazen op tafel. En wij ook netjes bedanken in het Turks.

Elke ochtend was het goede morgen, goed geslapen? En wij ook altijd vragen aan hen hoe het ging. Altijd kwamen ze bij ons aan de tafel kletsen als ze dat konden, vonden ze gezellig (ook al kregen ze die dag helemaal geen fooi ofzo! dus het was niet gemaakt). Er waren 2 obers waar we heel goed mee op konden schieten, Ahmet en Ali. Bij hen konden we als we wilden ook excursietjes regelen, voor de helft goedkoper en toch beter! (Het eerste jaar hadden we het niet gedaan, vorig jaar hadden mijn ouders, zusje en haar vriend via Ali een boottochtje geregeld en dat was blijkbaar helemaal geweldig)

Op een gegeven moment had Ahmet last van zijn keel en het ging niet weg (en ze willen niet naar de dokter, want ze kunnen het werk niet missen). Wij hadden wel wat voor hem: strepsels. De volgende dag was hij zo dankbaar! Tijdens die eerste vakantie hadden sommige van ons wat last van de maag (warmte, zout water, ed) en we kregen meteen thee e.d. die je normaal dus niet kunt krijgen.

Dan op het strand. Ja je moet je parasol en ligstoel betalen voor een hele dag maar wat geeft dat. Als wij bij het ontbijt zaten, kwamen ze al aan ons vragen hoeveel stoelen en parasols? Dan stond dat netjes al voor ons klaar als wij het strand op kwamen. Een keer ging iemand op onze stoelen zitten net toen wij aankwamen lopen, maar die werden netjes (op een vriendelijke manier) gevraagd weg te gaan. heerlijk toch! Ook op het strand vrienden gemaakt met het personeel. De kok ging telkens tijdens de lunch, hapjes bereiden voor later die dag op het strand. Dan liep hij met zo’n grote schaal richting het strand, zag hij ons zitten, hup een de-tour even bij ons tafeltje stoppen, mochten wij er wat uitpakken…en liep hij naar het strand.

Ook de schoonmaakmeisjes, wij hadden voor hen de eerste keer 2 euro klaar gelegd (pas de 4 dag ofzo) en wij kwamen terug op de hotelkamer, onze handdoeken hartstikke leuk in zwanen gevouwen met rozenblaadjes er omheen. Heel leuk. Een klein maar leuk gebaar.

En zo zijn er nog veel meer leuke, persoonlijke ervaringen!

Nou tot zo ver de persoonlijke ervaringen. Nu ook nog wat “echte” info.

Dit hotel is wel een eindje van Antalya vliegveld. Wij moesten ruim 2 uur met de bus. Er is wel een vliegveld wat maar op 30 km zit, maar die is (nog steeds) niet open voor buitenlands vliegverkeer. Het is een eindje maar uiteindelijk is het vakantie dus wat maakt het uit.

Zoals ik al eerder zei, zijn de kamers gewoon goed. Je moet geen 5* luxe verwachten, maar dat hoeft voor ons dan ook niet. Dat ligt natuurlijk geheel aan jezelf. Ik weet niet precies hoe alle kamers eruit zien, maar wij hadden de eerste keer een kamer met 1 slaapkamer (met airo), en mijn zusje en ik sliepen in de woonruimte (helaas zonder airo). Van zowel de slaapkamer als de woonruimtje kun je het balkon op waar ook een tuinsetje staat voor het aantal personen wat op dat moment in de kamer verbijft.
Verder een nette badkamer met douche, wc en wastafel. Wij hadden ook een aanrecht met wat kastjes, een klein camping kookplaatje en een koelkast (vooral dat was handig, lekker drinken koud hebben op je kamer)

De airco blijft alleen niet aan als je niet in de kamer bent. Dat is ook eigenlijk wel logisch, want anders zou het hotel zich scheel betalen. Als je binnenkomt, hangt er naast de deur een sleuf. Hier moet je de sleutel insteken en dan kun je de airo gebruiken en de lichten (de koelkast is wel gewoon altijd aan). Als je weggaat, en de sleutel uit de gleuf trekt, gaat na een paar min de airco gewoon uit. Maar dat is niet erg, want binnen 10 min is het weer cool zodra die aangaat.

Het hotel zelf verder is ook gewoon goed en schoon. Dan het eetgedeelte. Er zijn een aantal zitplaatsen binnen, maar het meeste is buiten (met grote parasols tegen de zon). Ontbijt: buffet vorm (binnen). Je vind hier verschillende soorten broodjes, beleg, vers fruit, yoghurt en noem maar op. Lunch en avond eten: te veel om op te noemen en voor ieders wat wils (mijn vader is een mega moeilijke eter, maar er is geen moment voorbij gegaan dat er niets was wat hij niet luste, er was veel wat hij WEL lekker vond). Binnen vind je voornamelijk steeds het verse fruit, broodjes, toetjes etc. En bij het avond eten vind je de rest buiten, rijst, frietjes, aardappelpuree…altijd deze 3 verschillende dingen, maar niet altijd hetzelfde. Soms dus aardappelpuree, soms gebakken aardappeltjes. Verschillende soorten vlees, vis. Ook eieren (binnen) op verschillende manieren klaar gemaakt. En je gaat zoveel terug als je wilt! En er werd ook niks weggegooid. Als er bijv van het fruit wat over was (en dat was toch vers) werd dat voor de andere maaltijd weer verwerkt in een ander gerecht.

Dan het strand. Je gaat vanuit het terras door een tunneltje en je bent op het strand. Het strand is ook lekker rustig (wij waren daar in augustus en nog was het rustig). Dat komt omdat mensen van buitenaf het strand niet op konden. Het strand ligt namelijk heel wat lager dan de weg, dus afgezien van een enkeling (vooral een keer wat kinderen) kon dus niemand het strand op. Wij hebben ook totaal geen overlast gehad van anderen. Langs de Turkse Riviera kunnen dus alleen mensen in die hotels het strand op. Op het strand is ook een barretje waar je drinken kunt krijgen (kost niks) en elke dag tussen na de lunch (en voor het avondeten) waren er snacks te verkrijgen, de ene dag pizza stukjes, de andere keer water meloen, spaghetti, noem maar op.
Een nadeel misschien voor sommigen, is dat het strand om 10 uur savonds dichtgaat. Dat is voor de veiligheid. De gehele dag is er ook aan het poortje beveiliging aanwezig.

Er is ook een zwembad (en een apart kinderbadje) maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Daar was elke dag wel zo asociaal druk. En ik had het idee dat mensen echt gewoon midden in de nacht opstonden om hun handdoek over een stoel te gooien zodat ze verzekerd waren van een stoeltje die dag. Ik hou niet zo van het stille water van een zwembad, ik ben echt een zee typje. Leuk weetje, het water is super zout dus je blijft nog drijven ook! Ook zijn aan het strand leuke dingen te boeken, ik ben met een parachute vanachter een boot omhoog gegaan! Je kunt er ook op een jetski varen en nog veel meer.

Verder misschien niet onbelangrijk: als je de straat oversteekt van het hotel, stopt het busje en in een 15 min sta je in Bazaar met alle winkeltjes. Ook om de hoek van het hotel zit een leuke bar, de Blue Parrot. Redelijk aan prijs (hoewel, volgens mij niks/niet veel duurder dan in NL ofzo) maar was wel leuk! Barman Tommy is mega goed in flessen gooien. Maar ook gewoon midden op straat 2 servetten kanonnen afschieten en rondlopen met van die vuurdingen, kan gewoon allemaal…dat was zeker gezellig daar!

Nou goh ik weet dat het veel informatie is, maar ik kon het toch niet laten om het allemaal te vertellen. Wij hebben bij dit hotel bij onze allereerste reis naar Turkije geboekt en wij blijven er ook naartoe gaan. Toen mijn ouders en zusje vorig jaar zonder mij gingen, wisten ze daar nog steeds wie wij waren (en het was inmiddels 2 jaar geleden). Ze vroegen zelfs waar ik was. Dus ik ben echt blij dat we dit jaar weer gaan.

Ik hoop dat mensen nu een beter beeld hebben van dit hotel. En hopelijk zijn er niet (te) veel mensen met negatieve ervaringen, want dat zou jammer zijn.

Wij zijn hier ook 2 keer geweest, en het is een heel leuk hotel.
Dit jaar gaan we naar de buren toe, Grand Kaptan, wat van dezelfde eigenaar is.

gr Evelien

Hahaha ja dat is de buurman. Maar wij houden niet zo van 5*, vinden we net iets te netjes haha. En het is ook een pak duurder in het hoogseizoen.

Maar laat vooral weten hoe dat hotel was :slight_smile: Wanneer ga je? Ik ga van 4 aug tot 18 aug :slight_smile: Lekker 2 weken relaxen lol

Wij gaan 5 juli twee weken naar Grand Uysal. Leuk om deze positieve ervaringen te lezen. We zijn al aan het aftellen :smiley: en nu hebben we er nog meer zin in. Bij terugkomst zullen we onze ervaringen delen.

En wij gaan volgende week maandag daar naar toe en wel voor de 2e x. Ik hoef er verder niets aan toe te voegen, het is gewoon een enorm leuk en gezellig hotel. NathalieWilborts86 heeft het heel goed verwoord. :thumbsup:

Wij hadden ook die 2 kamer app/hotelkamer met klein keukentje met koelkast. Ideaal, maar ik geloof dat alle kamers een koelkastje hebben.

Kennissen van ons zitten er momenteel en ook nu voor de 2e x en wachten ons volgende week daar op.

Wij zijn dan juist niet van die strandmensen, zitten liever bij het zwembad, maar handoekje leggen, had ik nog niet meegemaakt. Waarschijnlijk omdat we vorig jaar daar begin Juni zaten, want toen was er plaats genoeg. Misschien nu wel hoor, dat weet ik dus niet. We gaan het zien.

Iedereen die hier naar toe gaat… verwacht geen 5 * luxe, maar een mooi, schoon, goed eten, lief personeel, van laag tot hoog en in een leuke omgeving, hotel. Een winkelcentrum op loopafstand, evenals de maandagse grote markt en busjes voor de deur voor naar het centrum van Alanya.

Iedereen een hele fijne vakantie gewenst.

1 like

Hoi,

Veel plezier alvast allemaal,
En nathalie ik heb vandaag pas geboekt voor grand kaptan, en was zelfs goedkoper dan uysal! (waarschijnlijk heb ik de bezemkast geboekt :slight_smile: )

Sent from my GT-S5830 using Wereldwijzer App

Wij gaan trouwens 11 juli

Sent from my GT-S5830 using Wereldwijzer App

hallo
wij hebben ook geboekt bij de buren
maar wat mijn vraagje was en mij intreseerde is dat je zegdt winkels op loopafstand is dit dan richting alanya centrum of de andere kant op
en hoelang is het dan
tot aan het eerste winkelstraat
en heb gelezen dat er op maandag ook grote markt is in oba
weet iemand welke er dan beter is om te doen
wij gaan op 3 juli

groetjes jaime

Dat is lopen richting het centrum. Je gaat dan na een paar 100 meter rechtsaf (vanaf de boulevard gezien) dat straatje loop je uit en je staat in oba waar ook winkeltjes zijn.

Sent from my GT-S5830 using Wereldwijzer App

oke bedankt voor de info ja als het verder geweest was hadden we gekeken voor dolmus in die hitte maar als het maar paar 100 meter is is dat wel te doen als wandeling . ja is onze eerste keer naar alanya. marmaris hebben wel al gedaan en daar kennen we de weg een beetje maar alanya niet zullen het wel vinden
maar weet nu niet welke markt gedaan de maandag die van alanya centrum zelf of oba

grtjs

haha goed zo :slight_smile: Nou wij hebben de eerste week van januari geboekt en gaan de eerste 2 weken van augustus. Mijn zusje gaat nog naar school dus moeten in de vakantietijd gaan. En volgens mij is voor ons de buurman dan duurder. Maar ook omdat we de Uysal gewend zijn hebben we daar voor gekozen :slight_smile:

Veel plezier in ieder geval!

Je kunt aan de straat kant ook de dolmus pakken. Dat busje brengt je binnen 10 minuten naar de bazaar. En daar kun je winkelen tot je erbij neervalt en nog eens even vanaf de haven kijken naar de Riviera :slight_smile: Veel plezier

1 like

Hahaha ik ben juist geen zwembad mens LOL Althans niet bij hotels. Daar is het zo druk, je moet inderdaad wel midden in de nacht opstaan wil je een stoeltje hebben hahaha. Wij kwamen daar voor de eerste keer langs en al die handdoekjes op die stoelen liggen LOL.
Maar ik vind het strand leuker, je kunt zo lekker van je af kijken en dan golven enzo. En dan lekker stukje verder weg zwemmen en dan beetje duiken.

Ik kan zeker aanraden om eens een keer naar het strand te gaan…je kunt zo kei lekker blijven drijven vanwege het zoute water, te lollig, gewoon op je rug liggen en drijven maar hahaha.
En wat je ook zeker eens kunt doen is zo met een parachute vanaf een boot omhoog! Super gaaf gewoon, het uitzicht is te gek. Koste toen wel 50 euro maar ach vond dat wel de moeite waard :slight_smile:

Veel plezier!!!

bedankt en dat zal er niet aan mankeren en die parachute stond ook al op ons verlanglijstje om te doen
en zouden ook eens met de dolfijnen willen gaan zwemmen in sealanya
en wat moet je dan vragen om tot aan die bazaar te rijden of waar moet je er dan af want dat is iets wat we savonds zeeeeeeeeeeer graag doen shoppen

grtjs

sealanya nog niet van gehoord…wat is dat precies? Want dat klinkt wel zeer interessant!

En je hoeft niks te vragen, ik weet niet precies of het nu gratis was of een paar cent kost, maar je hoeft niks te vragen ofzo, je rijd zo’n soort bus stationnetje in (waar het vol met busjes en taxi’s staat/kan staan) en dan ben je aan het begin van de bazaar. Je kunt trouwens bij dat eettentje (geen idee hoe het heet) goede pizza’s eten LOL. Ik vond de kebab niet te eten daar! hahaha raar maar waar LOL

En de bazaar is savonds open, maar weet niet precies tot hoe laat.

1 like

Ik denk dat je bij het hotel het beste kan regelen voor seaalanya, dan weet je zeker dat je die dag terecht kan. Het waterpretpark vond ik een tegenvaller, zat helemaal vol met onbeschofte russen die de banden waarmee je van de glijbaan gaat uit je handen trokken.

De winkeltjes zijn meestal wel tot middernacht geopend, dus winkelen kun je tot je er bij neervalt!

Schuin onder robin hood zit ook een leuk restaurantje aan de haven, is voor ons vaste prik als we in alanya zijn.

Pfff begin nu wel af te tellen, nog 19 nachtjes slapen haha

Sent from my GT-S5830 using Wereldwijzer App

1 like

sealanya is een park met allemaal zeedieren en show zoiets als bij ons bouwdewijnpark maar daar kan je met de dolfijnen zwemmen is wel duur 100 euro per persoon heb ik me laten vertellen maar als dat je droom is doe je dit ook maar 1 keer dus ja
amai ik al veel goeie eettentjes gehoord hoop nu alleen maar dat we ze vinden lol
dus bus rijd binnen in soort stationetje ja moeten we weten te vinden he
want mijne man is een shopaholic als het op kledij aankomt weten onze avonden gevuld hahaha

groetjes
p.s bij ons nog 11 nachtjes slapen begint te komen

Ja stationnetje is een groot woord hoor, maar het busje rijd gewoon niet verder haha. Je ziet het wel hoor :wink:

En ja ik had het al ge-googled en inderdaad 100 euro per persoon. Maar misschien dat ik het toch wel ga doen hoor :slight_smile: Is wel uniek natuurlijk.

@Evie01, bedankt voor de tip, om in het hotel de kaartjes kopen!

Veel plezier jullie! Ik heb nog effies te gaan :wink: pas 4 augustus.

hoi
ja is veel geld maar toch zouden we overwegen om het te doen
maar kweet nie of je de tickets bij ons in het hotel kan krijgen wij zitten namelijk in grand kaptan he
en die paraseiling heb ik gezien is via het strand dus gaan we wel zien he dan want ik zit met hoogtevrees dus ja
ja is nog effkens afwachten voor jou het mijne komt dichterbij en nog eens bedankt voor de tip van de bazaar
we kijken er al naar uit volgende week zondag vertrekken we

grtjs en ook veel plezier als jij vertrekt he

Ja inderdaad, het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat :wink: LOL. En hoogtevrees is niet handig nee…maar ik weet zeker dat als je het gaat doen je er geen spijt van krijgt! Ik heb het ook gedaan en ga het deze keer ook weer doen, ga dan kijken of ik mijn filmcamera mee naar boven kan nemen haha.

Heb een geweldige vakantie in ieder geval! Jij mag al bijna weg :smiley: