Ervaringen met Dynamic Holland/SingleSun

Ervaringen met Dynamic Holland of SingleSun (andere naam voor zelfde organisatie)

Dynamic Holland zond mij bericht dat ik later dan de groep zou vliegen. Op Schiphol bleek dat ik eerder ging dan de rest.
Hoewel DH de tickets hadden (ik kreeg hem pas op Schiphol) hadden ze niet via internet alvast ingecheckt (alle anderen van die vlucht natuurlijk wel) zodat wij met z’n drieen verspreid door het vliegtuig kwamen te zitten.

Ik heb de reisleider later gevraagd waarom DH niet vooraf via internet had ingecheckt voor ons. Hij snapte daar niets van. Vooraf inchecken via internet? Dat kon echt niet. Tip: ga eens kijken op www.transavia.nl

Ik had van te voren gevraagd aan DH of er nog plaats was in deze groepsreis. Ja hoor, maar bij aankomst was het hotel ernstig overboekt: we moesten met 22 mensen 6 kamers delen. Ik kwam met 3 volwassenen in een 2 persoonsappartement terecht.
Mensen die een eenpersoonskamer hadden geboekt, lagen ook met 4 man per appartement.
De eigenaresse van het hotel beloofde binnen 2 dagen meer kamers, maar ik heb uiteindelijk de hele week op een betonnen bank moeten slapen (60 cm breed, met zo’n zitmatrasje van 5 cm hoog), met een kamergenoot op een stretcher. De reisleider van DH haalde hierover zijn schouders op, dat kon je verwachten in het hoogseizoen volgens hem en hij ging daar niets aan doen. Het gerucht in de groep ging dat dat het beleid is van DH: omdat de reisleiders vrijwilligers zijn, hoeven ze dat soort dingen niet te doen.

De reisleider vertelde nog dat DH en het hotel ‘goeie vriendjes’ zijn, en ik vraag me dus af of er van ons geen misbruik is gemaakt: gooi die groepsgenoten maar bij elkaar indien nodig, vul de lege plekken daar maar mee. En dat beiden daar financieel beter van worden: 2 stelletjes zul je toch echt 2 appartementen moeten aanbieden, maar 4 volwassenen uit een groep kun je in één 2-persoons appartement persen en 4x de volle mep laten betalen. Tel uit je winst. In een week tijd zijn meerderen van ons steeds naar andere kamers verschoven (sommigen hebben in 3 verschillende appartementen geslapen). Mensen die eerder mee waren geweest met Dynamic Holland vertelden dat ze dat al eerder hadden meegemaakt, toen nog dachten dat het gewoon pech was. Het lijkt toch standaard te zijn bij Dynamic Holland.

De bootreis ging wel door, maar de helft van de activiteiten hierbij (eiland bezoeken, haven aandoen) ging niet door. We hebben achtjes gevaren tot de tijd om was. Weer geen actie van de reisleider.

Het hotel vertelde ons dat de schoonmaakster het werk niet meer aankon, en daarom moest de appartementsbezetting verder worden verhoogd. De reisleider beweerde dat dat absoluut niet de reden was, terwijl meerderen van de groep deze reden hebben aangehoord. Hij bleef volhouden dat wij stonden te liegen, maar kwam zelf niet met een andere reden.

Als groep waren we ontevreden over het gebrek aan daadkracht van onze reisleider. Dat kwam tot uiting in de evaluatieformulieren die voor vertrek zijn ingevuld. Was dat de reden waarom de reisleider ons niet meer begeleidde naar het vliegveld? Of omdat hij al op internet had gezien dat onze vlucht 1,5 uur vertraging had, het niet nodig vond om ons dat te vertellen, en geen zin had zo lang samen met ons te moeten wachten?

DH had ons verteld dat we op de terugvlucht als groep met hetzelfde vliegtuig zouden gaan. We bleken weer verdeeld over 2 toestellen.

Uit de groep van 21 mensen (plus 1 reisleider) heb ik niemand gehoord die nog een keer met Dynamic Holland wil reizen.

De ervaring van gerard00 zelf: 24-07 t/m 07-08
actief, Hotel Aloi Anissaras, Kreta.

Donderd.24-07 Aankomst
Tekst D H: Deze dag kun je lekker rustig aan doen, wennen aan het heerlijke zomerse klimaat en alvast de omgeving verkennen.
Aankomst: zonder vertraging 22:00 (wij wel vertraging, 24:00) trek je conclusie
tekst misschien beetje aanpassen?

Vrijd.25-07 vrij

Zat. 26-07
Relax boottocht
tekst D H:We stoppen bij verschillende eilandjes en baaien, waar je heerlijk kunt zonnen, en zwemmen. Zijn alleen maar wat heen en weer gevaren, geen eilandjes en baaitjes, geen schaduw op de boot behalve in de stuurhut.
niet bijzonder en heet.

Zond. 27-07 vrij

Ma. 28-07
**Aposelemis Gorge, **Exursie

is eigenlijk geen excursie maar wandeling door rivierbedding veel klimmen van rotsblok naar rotsblok, wel mijn ding, lekker klauteren, eten erg lekker en goedkoop, €10 incl water en wijn
LEUK

Dinsd. 29-07 vrij

Woensd 30-07, Jeepsafari
Tijdens de jeepsafari stoppen we onderweg voor een Griekse barbecue
stoppen ook bij een kerkje, en de 4de keer om te zwemmen (voor)bij Malia (breed rustig zandstrand, zee met zandbodem, relatief hoge golven, MOOI!)
Leuke tocht en afsluiting (als het kan ½ uurtje langer bij de zee)
LEUK

Donderd 30-07 vrij
mensen die 1 week hebben gaan weg

Vrijd 31-07 spinalonga

met grote boot (genoeg schaduw plekken) naar eilandje, hier eerst zwemmen en daarna bbq. Verder varen naar lepra-eiland, rondleiding door gids (stopt halverwege) zelf verder rondlopen en weer op de boot terug naar Agios Nikola (begin/eindpunt boottrip, hier leuke terrasjes en winkels kijken) Hierna met de bus weer terug naar hotel.
wat anders als in de beschrijving
maar wel…
**LEUK (**perfekt terras aan de haven van Agios …)

Zat 01-08 vrij
3 mensen (van de 21) hebben de samalia kloof gelopen (zou volgens vorige groep zwaar zijn) in werkelijkheid is het door ieder gezond mens te doen. heb niet gelopen, door de “zogenaamde ervaring” van de vorige groep dynamics reizigers.

Zon 02-08 Quad tour
Ging er van uit dat je alleen op de quad zat (wilde dit ook) en niet met 2 mensen, ook door de 2 foto’s op de site, waar maar 1 persoon per quad zit.
40 euro toebetalen om alleen te rijden. Die 40 euro vind ik afzetterij (quad in de verhuur, incl.verz +-30 euro), ik zou 70,- ervoor betalen, ben dus niet mee geweest.

Ma 03-08 vrij
Gisteren en vandaag scooter gehuurd, binnenland in geweest, vooral naar toppen van wat bergen, gegeten in kleine taveerne en foto’s gemaakt. LEUK

Di 04-08 vrij

Wo 05-08 Lassithi Plateau fietstour

Tussen de dingen elke keer stuk fietsen: 1 Grot bekijken met verhaal van de goden van Griekenland 2 bbq lekker 3 pottebakkerij 4 historisch huis, met inrichting 5 terug naar beginpunt rond om vallei gereden dus. Gemakkelijk te fietsen, niet veel klimmen en dalen, ook door de onderbrekingen. Het vermoeiendste was lange trap omhoog naar de grot.
LEUK

Do 06-08 terugreis
19 uur vertrokken vanaf hotel
nog een redelijk lange dag om wat te doen.
huisvesting

Min punten:
**Relax boottocht, **zie bovenaan in de tekst.

Kamers: tekst van D H: Tijdens je verblijf deel je veelal een kamer met een reisgenoot. De indeling is altijd op basis van leeftijd en geslacht. In enkele gevallen is het mogelijk om, tegen meerprijs, en éénpersoonskamer te boeken.
In werkelijkheid: Van de 14 dagen eerst 3 dagen met 4 mannen in appartement.
2 normale bedden met houten plaat als bedbodem, 1 betonnen plaat met hard matras (waar ik dus op lag)en 1 stretcher van 1m70 lang.
Daarna 4 dagen met zijn 3en en hierna 8 dagen weer met zijn 4en, (4de was de reisleider) hoort volgens mij niet bij gasten op de kamer voor hem niet leuk en voor gasten en mij dus ook niet.
Heb betaald voor 2 persoonskamer met goede bedden als ik het van te voren had geweten had ik de reis niet geboekt.

In de 1ste week vond ik reisleider pasief, lag veel op de kamer, vind het ook normaal dat hij, bv. met het avondeten, vertelt hoe laat we volgende dag vertrekken(ook al staat het op het prikbord) en of er b.v. gezwommen kan worden (de hoofdlijnen).
Ook m.b.t. de kamers kreeg ik niet de indruk dat hij er veel mee bezig was om het op te lossen.
Verhaal van de schoonmaakster is toch te gek voor woorden, minimaal 5 getuigen die het gehoord hebben uit mond van vriend hoteleigenaaresse.

Na discussies, die soms hoog op liepen, aan het einde van de 1ste week, tussen enerzijds reizigers en anderzijds de reisleider was hij 2de week een goede reisleider.