Goedemiddag,
deze zomer zijn we zo’n 6 weken in Thailand ( 40 dagen om precies te zijn). Nu heb je voor reizen > 40 dagen officieel een toeristenvisum nodig.
Dat kan gezien de info die ik nu op het internet verzameld heb op twee manieren.
- Door persoonlijk langs te gaan bij de ambasade/consulaat daar je formulieren, paspoort en 30 euro p.p. achter te laten en een paar dagen later alles weer op te halen
- alles in een aangetekende enveloppe versturen, incl je originele paspoort…, en daarna via retourpost terug ontvangen.
Aangezien ik in het zuiden van Zeeland woon, is “even” heen en weer naar Den Haag of Amsterdam voor het afleveren en een paar dagen later nog een keer op alles weer op te halen niet iets waar ik nou op zit te wachten.
Aan de andere kant vind ik het ook nogal wat om al mijn officiele papieren op de bus te gooien. Ik heb dan ook geprobeerd om de ambasade te bereiken om wat meer info over optie 2 zoals moet ik dan die 30 euro p.p. contact meesturen?, hoe lang duurt het voor ik alles terug krijg?, etc etc.
Het blijkt echter bijna onmogelijk om daar iemand te pakken te krijgen. Via het voice response menu op de diverse telefoonlijnen loop je na wat algemene uitleg gewoon dood. ( kies 4 om iemand persoonlijk te spreken en daarna een ingesprektoon) van de 4 mailadressen die ik op hun eigen websites heb gevonden, krijg ik na verzenden van mijn mail alleen een repons dat het emailladres niet (meer?) bestaat…
Dat maakt mijn vertrouwen om al mijn documenten daar naartoe te sturen niet echt groter zoals je zult begrijpen… en dat allemaal omdat we iets meer dan een week langer in Thailand zijn dan mag zonder een visum.
Aan de andere kan zat ik te denken. Als ik nu op BKK airport aankom en ik zeg daar, mochten ze vragen stellen over het feit dat de retourvlucht > 30 dagen is, dat we op de bonnefooi reizen en plannen om binnen 30 dagen ook nog Cambodja te bezoeken. ( uitreis Thailand en weer terug = opnieuw 30 dagen visumvrij…).
- Gaan ze daar dan moeilijk over doen of mag je met die uitleg zonder problemen door en Thailand in???
- gaat de vliegmaatschappij ( China Airways) bij het inchecken eisen dat we ook een visum hebben omdat de retourdatum > 30 dagen is?
- Zijn er andere problemen te verwachten die het binnenkomen in de weg kunnen staan in dit geval?
En hoe zit het dan als we weer terug moeten vliegen en we zijn binnen die 40 dagen Thailand NIET uitgeweest / er staat dus geen uit- en inreisstempel in het paspoort? ( we weten namelijk nog niet zeker of we binnen die 40 dagen inderdaad naar Cambodja gaan voor een paar dagen)
- Krijgen we dan problemen bij de douane als we het land weer willen verlaten
- Is er uberhaupt controle op door of de authoriteiten of de vliegmaatschappij??
Als er mensen zijn die daadwerkelijke ervaringen hiermee hebben… Ik hoor het graag. Alvast bedankt!!
McFly
hallo McFly
ben een paar weken gelden nog op het consulaat geweest in den haag, heb zelf gezien dat iemand een toeristenvisum meteen mee kreeg, dus het is blijkbaar wel mogelijk
als je gaat moet ervoor zorgen rond 9 uur daar te zijn en niet op een maandag of vrijdag dan is het ontzettend druk, en dan hebben ze geen tijd voor je vragen
het klopt dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn, de reden is dat ze niet de telefoon opnemen
wat china airlines betreft die kijken niet of je wel of niet een visum hebt
als je niet langer dan 30 dagen (ticketduur) verblijft kun je bij aankomst in bangkok een visum vrije entree krijgen
ik hoop dat je hier iets aan hebt
gr
frank
wat china airlines betreft die kijken niet of je wel of niet een visum hebt
Dit klopt niet, China kijkt wel degelijk als ze zien dat de retourvlucht meer dan 30 dagen weg ligt. Maar: ze hebben ook de mogelijkheid om dan een waiver te tekenen, waardoor de gast het risico op zich neemt en niet de maatschappij.
Immigratie in Bangkok is vrijwel nooit een probleem.
Als je Thailand niet verlaat binnen die 30 dagen krijg je een overstay, dat is vrij duur en risicovol, want bij een controle ben je illegaal in Thailand, wat automatsch detentie betekent. je kunt dat vermijden door een visarun te doen, of echt naar Cambodja te gaan zoals je van plan bent.
Je hebt het in je post over 40 dagen: dat is niet correct, 30 dagen is correct.
Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik overweeg dan toch maar om de boel aangetekend op te gaan sturen. Alleen nog wel een vraag die jullie eventueel kunnen beantwoorden. Wij gaan met onze kinderen ( 5 en 9) die in allebei onze paspoorten zijn ingeschreven op reis. Ze hebben dan ook geen eigen paspoort. De kosten zijn 30 euro per visum. Geldt dat dan voor alleen de volwassenen met een paspoort ( 2 x 30 = 60 euro) of voor ons allemaal ( 4 x 30 = 120 euro) ??
Ik zou verwachten dat de Visa plicht geldt voor alleen de volwassen als de kinderen in het paspoort van hun ouders zijn ingeschreven maar… wie weet het zeker?
McFly
Hallo Mc Fly,
Je zou ook een zgn. visa-run kunnen doen… Dat kan bijv. in Ranong. Dat ligt het dichtst bij jouw route, ik weet dit omdat ik elders al een vraag voor je heb beantwoord. Het is hierbij noodzakelijk om vijf minuten of zo op het grondgebied van een ander land (In dit geval Birma) te zijn, en dan weer terug in Thailand te komen, waarbij je automatisch een nieuw visum krijgt.
Je mag ook een dagje Birma doen, dit kost echter een bepaald bedrag dat direct in de zakken van de junta komt. Dan moet je voor zonsondergang terug zijn. Ook in dat geval krijg je automatisch en gratis een nieuw visum.
30 dagen visum is 30 dagen, 31 dagen kost 500 B pp, 32 dagen 1000 B pp, en ga zo maar door. Kostbare zaak.
Hans.
Hans, dat lost de vraag niet op. Visarun is van toepassing als ze al in Thailand zijn, maar officieel komen ze niet in aanmerking voor visa exempt entry.
Ik heb geen idee over de kinderen in het paspoort. Het visum wordt in het paspoort geplakt, dus ik neem aan dat het visum geldt voor iedereen voor wie het paspoort geldt.
Goedenavond,
Inmiddels heb ik de paspoorten met formulieren, geld en alles opgestuurd en hebben we de gewenste visa. Voor jullie info, ook voor kinderen moet je een visum betalen ondanks dat ze ingeschreven worden in het paspoort van papa of mama… kost je dus weer ( met twee kids) twee keer 30 euro extra… Maar goed, dan weten we wel zeker dat het goed geregeld is…