Ervaringen met Continental Airlines

Apart dat ze nu zo’n kleine kist inzetten. Een paar jaar terug op dezelfde route zat ik nog in een groter toestel.

Heeft kennelijk te maken met de alliantie waar United (StarAlliance) onder valt. Hun hub zit op Brussel vanwaar ze met de 777 vliegen en Schiphol valt onder de andere alliantie (Skyteam) waar KLM-Air France onder valt. Zo werd het mij door een stewardess uitgelegd. Blijft natuurlijk raar want de 757 was telkens vol en dus lijkt er dan ruimte voor minimaal de 767. Zal ook wel iets met het brandstof verbruik te maken hebben…

Hmmz… Aparte verklaring. Ik vloog wel een jaar voordat Continental aankondigde van team te veranderen.

Dat klopt niet. Als 2 maatschappijen gaan fuseren, zal de ene maatschappij niet lid blijven van de Star Alliance en de andere van Skyteam. Continental/United is nu gewoon onderdeel van Star Alliance en dus uit het Skyteam.

Hmmm… je leest het anders dan ik, en zoals het ook volgens mij bedoeld wordt >>>

Een maatschappij zal altijd ‘dikke’ capaciteit gebruiken op routes van/naar de hub van zijn eigen alliantie, en minder dik inzetten op routes naar eindpunten. De reden is dat ze veel codesharen en doorverbinden binnen de alliantie.

Voorbeeld: tot 2008 ofzo, toen Continental nog bij KLM/Skyteam zat, verkocht Continental veel tickets USA-Amsterdam-Europa en dat laatste stukje met KLM. De KLM vlucht naar pakweg Bern had dan ook een CO ‘codeshare’ vluchtnummer.
Nu doen ze datzelfde maar als ticket USA-Brussel-Bern, met SN Brussels Air of Swiss die beiden ook in Star Alliance zitten. En die vluchten hebben dan ook een CO (of zal nu wel UA zijn…) vluchtnummer erbij.

De vlucht naar de hub is met andere woorden belangrijker voor hun dan die naar eindpunten, en ze kunnen door de volgvlucht ook meer winst maken op de tickets voor de vlucht. Dus zelfs al zou Newark-Amsterdam steeds vol zitten dan mogelijk niet voor een erg winstgevend tarief, niet persé reden om een groter vliegtuig in te zetten :vak02:

Net zoiets zie je met de andere allianties, om die reden bijvoorbeeld heeft Delta-KLM veel capaciteit zitten op Amsterdam-Detroit en -Atlanta en -Minneapolis en denk ik ook nog Memphis en minder op pakweg Amsterdam-Los Angeles.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]