Ik heb geen vrijwilligerswerk gedaan, maar heb door Ghana gereids. Ben een week in Tamale beland en heb daar mensen gesproken en zo ook over enkele organisaties gehoord, die gewoon écht commercieel zijn. Ze rijden in dikke auto’s hebben dure mobieltjes en dat alles onder het motto “help Afrika”. Ik heb enkele vrijwilligers gesproken van ChildAid en Vrijwilligers Afica ofzo en die zeggen dan ook nog eens heel slecht geholpen te worden. Erg toch! Als je dan commercieel bent, zeg het dan en gedraag je er ook naar. Dit kan toch niet.
Ik ben afgelopen maart t/m eind juni in Ghana geweest met Childaid. Ik vond het hartstikke top! Kon het heel goed vinden met de mensen van Childaid en heb er geen moment spijt van gehad dat ik met deze organisatie ben gegaan!
Ik blijf het een vreemd idee vinden, commerciële ontwikkelingshulp. Aan de andere kant als gouvernementele organisaties bepaalde hulp niet (kunnen) bieden en een commerciële organisatie wel dan wordt de hulp in ieder geval geboden.
Wat kost het als je met zo’n organisatie laten we zeggen 3 maanden naar Afrika wil? Wordt een deel van die bijdrage dan ook gebruikt voor ontwikkelingshulp of bestaat die hulp puur uit het werk dat je daar zelf doet?
www.cidghana.org, kijk op deze site voor vrijwilligerswerk, hier staat precies wat er met je geld zal gebeuren en wat je er voor terug krijgt. Als je contact opneemt met de Nederlandse coördinator (zie site) dan zal zij al je overige vragen graag beantwoorden! Succes!
Ik heb vrijwilligerswerk in Ghana gedaan met CID Ghana. De kosten lagen ook laag, het is een lokale organisatie en een derde van je geld gaat naar hun projecten in de dorpen, dat heb ik ook echt gezien. Toen ik problemen had op mn werk hebben ze me goed geholpen en voor de rest was alles ook goed geregeld. Eén iemand heeft ergens van een ander forum een stuk gekopieerd over deze organisatie en op wereldwijzer gezet. Dat vond ik jammer om te zien, want van dat andere forum heeft de persoon dat stuk verwijderd omdat het was opgelost, hier blijft het natuurlijk wel staan. Dan lees je dingen als: over CID Ghana hoor ik ook wel eens wat slecht. Het doet me bijna echt pijn omdat ik weet hoe een lieve mensen het zijn en dat ze zoveel investeren in projecten in de dorpen. Ga eens op hun website kijken: www.cidghana.org. Ik vind ze erg professioneel.
Over Childaid: ja die hun vrijwilligers ben ik in Ghana tegengekomen in de zomer: die werden aangevoerd in BUSSEN, de directeur had een soort ‘summer program’ ontwikkeld waarbij vrijwilligers ook voor drie weken konden komen. Wat kun je nu op drie weken doen? Weeshuizen werden overspoeld, ze zaten met veel te veel, en de vrijwilligers gingen ook niet alleen met de fiets van hun gastgezin naar hun werkplek, maar ze werden rondgereden met busjes. Integratie in het land?? Het leek me een manier om snel rijk te worden van die directeur!
Heej,
Ja ik las het zelf ook terug, en vond het idd geen goede zin. Maar wist niet hoe ik het anders moest omschrijven.
Ze zijn namelijk niet stipt… dat had ik op moeten schrijven
sorry
x
Normaal gezien reageer ik niet op zulke berichtjes, maar nu vind ik het toch een beetje te erg worden.
Patricia (Hardenbergertje), ik vind niet dat je helemaal eerlijk bent. Ik ben ook met Childaid geweest en heb je daar ontmoet. Ik heb er ook een fantastische tijd gehad en zou het zeker opnieuw doen én ook met Childaid.
Patricia, ik herinner me nog heel goed dat je het niet kon vinden met het andere Nederlandse meisje. Je hebt die problemen gemeld bij Childaid en ze hebben je onmiddellijk bij een ander gastgezin geplaatst. Of was je dat al vergeten misschien?
Met vragen of problemen konden wij wel terecht bij de mensen van Childaid.
Ik vind het dus niet eerlijk dat je enkel de negatieve dingen vertelt.
Wat betreft het versieren, jij was wel degene die hem probeerde te versieren, hij was trouwens niet de enige die je hebt proberen te versieren.
Die uitstapjes waren helemaal niet verplicht! Het is wel zo dat iedereen meeging, omdat we het allemaal wilden gezien hebben én omdat de anderen meegingen.
En als je het nu nog een beetje zou opvolgen, dan zou je al weten dat Childaid nu in Tamale geleid wordt door andere mensen, m.a.w. de informatie die je hier geeft, is niet meer van toepassing.
Ik ontken niet dat er geen kleine probleempjes waren, maar ze waren niet van die aard om die nu hier in het lang en het breed te vertellen. Want er zijn zeker meer en belangrijkere positieve dan negatieve dingen te vertellen.
In plaats van alle negatieve dingen hier te schrijven, zou men de probleempjes beter melden bij de staff van de organisatie, zodat die mensen kunnen leren uit hun fouten. En dit geldt niet alleen voor mensen die negatieve dingen over Childaid vertellen.
Hoi Annelies!!
Ten eerste mag iedereen ook wel weten wie dat berichtje geschreven heeft hoor. Maar als je andere posts van mij gelezen hebt, heb je kunnen zien dat ik helemaal niet alleen maar negatief over Ghana én Childaid praat. Deze topic ging echter over de vraag wie er ervaring had met Childaid. En aangezien ik dat heb, deel ik daar mijn mening over. Ik heb de samenwerking met Childaid niet als zeer positief ervaren, en daarom meld ik dat hier. Maar dat zegt niet dat Childaid per definitie een slechte organisatie is. Dat heb je me ook niet horen zeggen. En het klopt dat ik ben overgeplaatst. Maar het klopt ook dat ik nu nog steeds mailtjes van mijn (tweede) gastmoeder krijg, met de melding dat ze nog steeds het geld niet ontvangen heeft (terwijl ik er in februari kwam).
Ik heb nu sinds een poosje ook weer contact met Childaid (met Chris), en die heeft mij idd laten weten dat Fred op non-actief gesteld is. Dit vond ik een heel goed punt, en dat heb ik ze ook verteld. Maar dat neemt niet weg dat Childaid een startende organisatie is, met veel opstartproblemen.
De tripjes naar Mole (bijvoorbeeld) werden ons wel degelijk verplicht gesteld (wellicht was dat bij jou anders, aangezien jij een maand eerder in Ghana kwam), en hier hadden wij niet op gerekend. En wat betreft het versieren van Fred, maakt het me niet uit of je dat geloofd of niet. Ik weet alleen wel, dat er behoorlijk wat mensen waren die behoorlijk wat meer aan Fred hingen dan ik. En het klopt wel dat ik gek was op iemand anders, maar ik zie niet in wat dat met dit verhaal te maken heeft.
Nogmaals, ik heb nooit gezegd dat Childaid een slechte organisatie IS, alleen dat ik er geen goede ervaringen mee gehad heb.
Verder vond ik Ghana geweldig, mijn gastfamilie geweldig, en ook de mensen die ik ontmoet heb (onder andere vrijwilligers van Childaid) geweldig.
Groetjes Patricia
Geen ervaringen met Childaid, maar wel ervaring met be-more! http://www.be-more.nl
27jan is daarvan een informatiedag. Ze hebben ook een eigen hyves, is ook wel leuk om eens een kijkje op te nemen:)
ik wil dit jaar graag met child aid naar Ghana, zijn er nog mensen die recent met child aid naar Ghana zijn geweest?? Zouden jullie je reacties willen sturen naar [EMAIL=“tessa.meuffels@gmail.com”]tessa.meuffels@gmail.com of op deze site willen zetten?
groetjes tessa
Ik ben vorig jaar in Ghana geweest met NorGhaVo, superorganisatie! Iedereen die er in Nederland voor werkt is volledig vrijwillig, dus je betaalt alleen je gastgezin en een deel sponsering voor de projecten van NorGhaVo, niemand verdient er iets aan dus… Vind ik netjes! Over Childaid heb ik een hoop slechte verhalen gehoord, en als t van Roxy is, kan ik alleen maar zeggen: NIET DOEN! Hij is een heel onbetrouwbare Ghanees, die alleen met blanken omgaat om er zelf beter van te worden…
Over Meet Africa heb ik ook nog wel positieve dingen gehoord, maar volgens mij is voor Ghana NorGhaVo veruit de beste!