Afgelopen februari met mijn familie voor de tweede keer op skivakantie geweest naar Bulgarije. Op zich een heel interessant land en de touroperator (BalkanSki) had alles goed op orde. Helaas is Bulgaria Air (www.air.bg) de enige directe vliegverbinding op Sofia vanaf Schiphol.
Op zich een mooi vliegtuig, gloedjenieuw, alles strak, schoon, ledlampjes, maar ook: bagageluiken die je niet zomaar dicht kunt drukken, maar dit alleen kunt doen door met 1 hand de hendel naar voren te halen, het slot in begeleiden met de andere hand en loslaten op z’n plek; veel te krappe beenruimte (ik met 1,85m moest al improviseren op de middenplek, laat staan mijn vader met zijn ca. 2m lengte, die moest zijn benen in het gangpad kwijt, onder irritatie van met name het personeel); 1 wc voor de gehele economy class (130 man?) en je mocht in het gangpad (1 gangpad, achterin extra nauw) wachten, want de hoek van het toilet was eigenlijk alleen voor personeel.
Tot overmaat van ramp was er een Nederlands meisje op de terugweg met gekneusde enkel of iets dergelijks, die ondanks een overdosis paracetamol toch nog verging van de pijn. In economy class geen benenstrekplekken, dus misschien toch maar een plekje in business class, zodat ze haar been tenminste kon strekken. Maar nee: business class was volgeboekt. Toen gingen we zelf kijken: business class was praktisch leeg. Uiteindelijk alleen met stoeltje-ruil haar aan het gangpad gekregen.
Nog een mooie blunder op de heenweg: mensen op rij 40 boeken, terwijl er maar 39 rijen zijn!
En personeel dat voor je neus een uitgebreide business class maaltijd verorberd, terwijl jij alleen met een mini-cakeje genoegen mag nemen?
Of een beetje moeilijk doen als ik tijdens een milde turbulentie (personeel zelf nam niet eens de moeite om zich vast te zetten) mijn medicijnen wilde pakken?
Of het personeel een cursus geven “hoe subtiel om te gaan met make-up” of “Glimlachen voor dummies”.
Service hebben ze totaal niet, laat staan behoorlijke vliegtuigen en het lijkt alleen maar te verslechteren. Zelfs een werkende website blijkt al te veel gevraagd (doet het niet op het moment van schrijven)…