Ervaringen met Air China

Afgelopen Kerst zijn mijn vriend Jelle en ikzelf naar Thailand gevlogen met Air China. Er sloop een beetje twijfel in toen ik bij het boeken van de vlucht de luchtvaartmaatschappij zag staan, maar toch… China tracht zich te profileren als een land in opmars en met de olympische spelen in het vooruitzicht hoopte ik dat hun vloot zou aangepast zijn aan de noden en verwachtingen van Europese reizigers…

Vergeet het!! Gevraagd achter een exitseat (jelle is 1.91m) maar blijkbaar worden deze voorbehouden voor de Chinesen ??? Een afgedankt vliegtuig om van Parijs naar Bejing te vliegen, eten dat niet eetbaar was en onvriendelijke hostessen. Op de koop die moesten we geen 6 uur wachten op onze aansluiting naar Bangkok, zoals voorzien maar 10 uur. Dit terwijl het buiten helder weer was en zonder een woord uitleg.

Ons vliegtuig van Bejing naar Bangkok was mogelijk nog in schamelere staat dan ons vorige… Gelukkig zaten we, na het nodige onderhandelen, toch op exitseats. Daardoor was deze vlucht goed te verdragen.

Onze terugvlucht van Bangkok naar Bejing was ronduit schandalig! De beenruimte was zo penibel dat Jelle met zijn knieen in de rug van de mens voor hem zat te porren. Toen deze zijn stoel naar achter wou leggen, was het hek helemaal van de dam! Na lang onderhandelen met de crew hebben ze ons andere plaatsen gegeven. En weer was het het oud en versleten toestel dat me helemaal geen vertrouwen inboezemde! En weer was het eten onwaarschijnlijk onsmakelijk! (En geloof me dat mijn culinaire verwachtingen voor vliegtuig-eten écht niet hoog liggen!)

Dito voor onze vlucht Bejing - Parijs…

Toen ik op onze eerste vlucht zat, dacht ik nog van: 'ach, we kunnen niet verwachten dat heel hun vloot is vernieuwd. Maar na vier vluchten vraag ik me af of ze echter wel nieuwere toestellen in hun bezit hebben!

Hoe dan ook… Vliegen met Air China zal niet meer gebeuren!! Of het moest een extreem noodgeval zijn!

Petra