Ervaringen gezocht

Hoi allemaal,

mijn naam is Chimay ik ben 23 en studeer geneeskunde. Na een korte reis naar Kenia is bij mijn een vuurtje gaan branden en wil ik heel graag de wereld ontdekken. Mijn vriend en ik hebben eens lang nagedacht over wat we willen en zijn op dit moment aan het nadenken of we na mijn studie niet een jaartje willen werken en vervolgens alles achter te laten en op wereldreis te gaan voor 6 maanden tot een jaar. Maar hoe langer we er over praten hoe meer bezwaren we bedenken. Hoe moet dat als we thuiskomen? Kunnen we snel een huis vinden? Een nieuwe baan? Komen we berooid thuis? Moeten we daarnaast ook de komende 2 jaar in armoede blijven leven om dit allemaal te kunnen betalen?

Waar ik eigenlijk vooral naar op zoek ben is ervaringen van wereldreizigers. Wat zijn jullie ervaringen met deze logistieke issues? Vonden jullie het waard? Hebben jullie tips?

Groetjes Chimay

Als je iets wilt, dan maak je daar opofferingen voor. Ja, ik heb na een jaar reizen wel een tijdje in onderhuur moeten leven, serveerster-baantjes moeten doen voor een half jaar ofzo voordat ik een ‘normale’ baan vond, weinig geld gehad. Maar het is het zoooooooo waard geweest!

Ik ben ontzettend blij dat ik destijds een reis van een jaar heb gemaakt, en nog een keer 9 weken, en nog veel vakanties van 4-5 weken. Dat pakt niemand me ooit meer af en het heeft me enorm gevormd. Ik heb mezelf en de wereld leren kennen, en grappig genoeg leer je ook je eigen land veel beter kennen door er weg te zijn.

“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” - Mark Twain

Misschien kun je je huis opzeggen / verkopen, of verhuren.
Misschien kun je wat extra geld sparen voor na terugkomst.
Misschien kun je onderweg werken.

Zelf had ik van tevoren geld gespaard; en geld geleend en dat binnen een jaar na terugkomst terugbetaald; ook 4 van de 12 maanden onderweg gewerkt (je verdient niet superveel maar geeft wel veel minder uit doordat je voor langere termijn accommodatie kunt huren wat vaak goedkoper is dan een hotel; en doordat je uren werkt en dus geen geld kunt uitgeven, en soms ook gratis eten krijgt.

Er is van alles mogelijk om je dromen waar te maken!

Uiteindelijk kunnen er 100 bezwaren zijn, maar als de éne reden is dat je het echt heel graag wilt, kunnen al die 100 bezwaren minder wegen of wegvallen.

Waarschijnlijk wordt het ook alleen maar lastiger om je droom waar te maken hoe ouder je wordt; dan kom je nog vaster te zitten aan gezin, huis, hypotheek, baan (en ouder worden dus minder makkelijk werk kunnen vinden), geestelijk en fysiek minder flexibel…

Je kunt op mijn website wat verhalen vinden, en tips over hoe je zoiets voorbereidt. Er bestaan ook speciale boekjes over.

En hier nog wat inspiratie / redenen om het wél te doen!
http://cile.home.xs4all.nl/travel/quotes.htm

En hier spaar-tips:
http://www.backpackgek.nl/sparen-voor-de-wereldreis-onze-tien-tips/
http://www.backpackgek.nl/leuke-dingen-doen-en-toch-sparen-voor-een-reis/
En klik ook wat meer rond op die site!

En zie mijn handtekening.

Succes met keuzes maken!

1 like

P.S. Nog een ervaring:

Maanden lang alleen maar ‘leuke dingen doen’ is vermoeiend en kan zelfs gaan vervelen. Ik kon op een gegeven moment geen tempel meer zien… Onderbreek dat ‘leuke dingen doen’ af en toe met een korte cursus of een tijdje werken. Dan voel je je nuttiger, en kun je daarna weer vol frisse moed, méér genieten van mooie natuur en bezienswaardigheden.

Ook het continu inpakken en reizen en uit je backpack leven kan heel vermoeiend en onrustig zijn, waarbij cultuurschok ook een rol kan spelen. Dus gun jezelf ook tijd om na een paar maanden eens een week of langer op één plek te blijven, en hele normale dingen net als thuis te doen. Bioscoop, festivalletje, strand, internetten, uitslapen, boek lezen, yoga, boodschappen doen, zelf koken.

1 like