Ervaringen gevraagd over Jungle Railway

Het lijkt mij leuk om met de Jungle Railway te gaan. Maar ik lees er erg weinig over. Zowel in de Lonely Planet (en andere reisgidsen) als hier op dit forum.

We hebben het idee om vanuit Kuala Lumpur waar we op vliegen naar Melaka te gaan en vandaar uit met de Jungle Railway naar Jerantut en zo de Taman Negara bezoeken. Vanaf daar weer met de Jungle Railway naar Kota Bharu (of station daarvoor) om naar Perhentian te gaan…

Is dit ‘leuk’ en goed te doen? Heeft iemand dit al wel eens gedaan zo?
Waarom staat er niets over in de Lonely Planet?

Onze route is trouwens ongeveer de volgende (alle tips welkom!):

Mogelijke reisroute:
11 juli:
We landen om 5:40 in Kuala Lumpur en gaan gelijk door naar Melaka. Twee nachtjes.
(Hier moet de keuze gemaakt worden voor Singapore, wel of niet gaan?)
13 juli:
Naar Gemas en met de Jungle Railway naar Taman Negara (4u?). Drie nachtjes
16 juli:
Door met de Jungle Railway naar Perhentian Islands. Drie nachtjes.
19 juli:
Door naar Cameron Highlands. Twee nachtjes.
21 juli:
Naar Georgetown. Twee nachtjes.
23 juli:
Vliegen naar Bangkok. Twee nachtjes.
25 juli:
Via dorpjes in de buurt naar Chiang Mai met de nachttrein.
27 juli:
Chiang Mai. Vier nachtjes.
31 juli:
Vliegen naar Phuket (Ko Phi Phi). Drie nachtjes.
3 augustus:
Vliegen naar Kuala Lumpur (???)
We vliegen pas op 10 augustus terug en hebben dus een week ‘over’. Wat doen we hiermee? Lekker rustig aan overal wat aanplakken? Toch even naar Singapore? Misschien retourtje Borneo (of is het daar weer te kort voor?). Hoe vullen we die verder in?

Klopt dat het zonde is om deze trip in de donker te doen.
Maar. volgens mij rijdt er wel een dagtrein vanaf de Thaise grens naar Gemas. Dat is dan wel weer de moeite.
Maar inderdaad kijk eens op seat61.com

Wij zouden van Kota Bahru naar Jerantut (dus van noord naar zuid). Trein zou om 04:00 vertrekken maar de trein had vertraging. Uiteindelijk hebben we de bus genomen.

Maar ik had van te voren gemaild met ktmb en zij reageerden keurig met alle informatie die ik nodig had.

Dus mijn advies is om even hun een mailtje te sturen met de vragen die je hebt.

Deze info had ik zelf ook gevonden. Het ging mij meer om persoonlijke ervaringen als “DOEN” of “Nou, ik vond het niet de moeite waard, de bus is sneller.”

Jammer dat er niemand hier is die het zelf gedaan heeft. En we willen het inderdaad overdag doen, 's avonds heb er weinig aan om zo’n mooie (?) route door de jungle te doen en niets te zien.

ik heb een paar dagen geleden de tocht gemaakt vanaf khota baru naar jerantut. omdat hij zo vroeg vertrok moet ik eerlijk zeggen dat ik het meeste van de tocht geslapen heb… van het laatste gedeelte kan ik zeggen dat het best een mooi uitzicht is, maar niet anders dan met de bus (ik heb na Taman Negara de bus naar Cameron Highlands genomen, en dan rijd je de eerste paar uur praktisch langs hetzelfde treinspoor). Mocht je dus vanuit het zuiden naar Taman Negara gaan, dan kun je de bus of de (nacht)trein nemen naar Jerantut. Mocht je daarna nog wat meer van de mooie omgeving willen zien (vooral bos en kalksteen bergen) dan kan je dus gewoon de bus naar Cameron Highlands (of Khota Baru, die gaat het eerste gedeelte ook via dezelfde weg) nemen, en dan zie je hetzelfde. Goede reis!

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het handiger is om gewoon datgene te doen wat op dat moment het eerst gaat…

Jammer, klonk zo mooi die jungle railway :slight_smile:

Wij moeten hem nog doen dus ervaring heb ik niet, maar wij hebben die nachttrein wel geboekt. In ons geval vanuit Tampin (bij Melaka) naar Wakaf Bahru. Ik lees overal dat het laatste stuk het mooiste is en de trein arriveert rond half tien 's morgens. Nu, het kwam voor ons ook het beste uit om de verplaatsing 's nachts te doen, maar los daarvan denk ik dat we nog altijd een paar uurtjes van het uitzicht kunnen genieten 's ochtends (wij reizen met kinderen dus ook wel redelijk vroeg wakker maar uitslapen op een trein lijkt me sowieso moeilijk).

1 like

Heb je de jungle railway nu gedaan :), kom er over een paar maanden ook in de buurt ?

Hallo,

Ik ben niet galois, maar wij hebben hem afgelopen zomer dus gedaan. Het station is niet zo bekend vanuit Melaka en ik denk dat we aan de taxichauffeur wel vier of vijf keer hebben moeten uitleggen waar we naartoe wilden. We hadden op voorhand gereserveerd maar dan moet je er nog ten laatste twee uur (dacht ik) op voorhand zijn om je eigenlijke ticket op te halen. We waren er op tijd, maar het loket was gesloten. Er hing wel een briefje dat het open zou gaan maar dat was te laat voor ons. Uiteindelijk een stationschef gevonden, die de loketbediende achter z’n avondeten is gaan wegplukken om alles in orde te brengen (want blijkbaar nemen ze die twee uur redelijk strikt -stationschef was in ieder geval in alle staten toen bleek dat we misschien te laat zouden zijn).
Enfin, 's avonds laat dan de trein op: couchettes waren verouderd, maar prima in orde. Kinderen en man hebben goed geslapen, ik niet. De trein heeft niet echt een vast ritme en stopt ook midden in de nacht regelmatig.
Voor de rest ging het zoals gepland: 's ochtends konden we inderdaad nog een uur of twee het landschap bekijken. Superspectaculair is het niet, maar zeker de momenten dat je over een brug rijdt, zijn wel mooi.
Wakaf Bharu ligt in the middle of nowhere maar in tegenstelling tot Tampin staat het er wel vol taxi’s.

We zijn een tweetal nachten in Kota Bharu gebleven en dan doorgereisd naar de Perhentians, Cameron Highlands, Penang en Kuala Lumpur (tussen Penang en KL ook een nachttrein gepakt, maar dat was allesbehalve een aanrader: ijs- en ijskoud en héél veel kakkerlakken). Voor Melaka hadden we Singapore en Sandakan gedaan.

Beste,

Wij willen deze zomer ook de jungletrein nemen van tumpat tot jerantut? Overdag.
Iemand ervaring mee?
Mijn kinderen zijn zot van treinen dus hoop dat hetngoed meevalt.
Van jerantut wilden we doorreizen naar Kuala gandah?
Iemand dit al gedaan? Bst dat we auto huren of is er voldoende openbaar vervoer?

Wij hebben de Jungle trein van Jerantut tot Wakaf Bahru genomen in oktober 2008 (de langzame versie). Vertrek rond 14.30 uit Jerantut en dan ben je rond 20.00 in Wakaf Bahru. Leuke trip, neem iets te eten mee, deuren blijven open tijdens het rijden en het lijkt redelijk schoon…tot de volgende stop als er duizenden kakkerlakken te voorschijn komen. Er was veel te zien dus wij hebben wel lol gehad, maar voor iedereen die moeite heeft met beestjes is dit een uitdaging :cheer: