Wij willen dit jaar een combinatiereis Thailand/Maleisie maken. Daarbij willen we in Maleisie graag van de Perhentian Islands met de trein naar Taman Negara. Ik heb al op de site van seat61.com gelezen dat er een jungletraject is. Mijn vraag is of iemand weet of dit haalbaar is, welk station we moeten uitstappen en hoe we dan het beste in de Taman negara kunnen komen.
als je nou iets verder had gelezen, dan hd je dat al gevonden en het staat-zoals meestal met vragen hier-in die overbekende praktiese reisgids.
1.uiteraard gaat er geen trein naar die eilanden. je moet dus eerst naar wal, dan naar Kota Bahru, en dan, want dit blijkt al een enorm struikelblok voor velen; de statie ligt aan de overaknt van de rivier en heet dus geen KB, maar PASIR MAS of Wakaf bahru, daarheen kan je per stadsbus of teksi.
3.het beste afstappunt voor die Taman(=tuin, negara=land) is Jerutong. de tijden vind je op de site: ktmb.com. my. met wat geluk+doorzetting kan je zelfs online boeken-maar dat is volstrekt overbodig.
4.nu het leuke: er gaan 2 exprestreinen, (naar resp. SIN en KUL) die rijden snachts en hebben slappbedjes. Dus (hersens!)-die stoppen in Jer iets van 1/2/3 uur snachts. en veel jungle zie je niet-het is donker.
5.ook al zouden ze overdag rijden, dan zou je nog niet erg veel jungle zien, maar vooral palmolieplantages etc. en rijstvelden. etc. die zgn. jungle ligt nl. wat verderop-min of meer ten zuiden van Jer.
6.naar het schijnt rijdt er nog steeds een volledig afgetrapte en verrinneweerde lokal train (de mel=zeg maar mail), overdag, tijden nogal ongewis, en het zelfs het rijden op zich nogal ongewis, en te vroeg om die vanaf zo’;n eiland te kunnen halen. dus nachtje slapen in KB (leuke avondmarkt) is daarvoor nodig-in je guesthse weten ze dan wel van hoe de vlag erbij hangt.
Oops lees ik enige irritatie tussen de regels door? Ik heb op dit onderwerp al verschillende zoekopdrachten gedaan en een aantal uren gespendeerd aan lezen maar ik ben redelijk nieuw hier op het forum en misschien heb ik niet goed gezocht. BTW in ieder geval bedankt voor de info, ik begrijp dat ik beter een ander vervoermiddel kan kiezen.
Ik vond het ook een nogal onvriendelijke reactie. maar dat doet deze gebruiker geloof ik wel vaker.
Wij hebben dit traject in september ook afgelegd. We hadden gehoord dat de ‘jungletrein’ zeer de moeite waard was, en hebben daarom de dagtrein genomen. Wat heel vroeg in de morgen (eigenlijk midden in de nacht) opstaan betekent. In Kota Bahru opgestapt, maar je ziet eigenlijk aan weerszijden alleen maar bomen (duh, logisch, maar toch, had wat anders verwacht) dus dat mooi jungle-uitzicht heb je niet. Iedereen was al zo verbaasd dat we de nachttrein niet namen, en dat kan je dus ook zeker beter doen, scheelt weer een dag.
Hoewel het leuk was om te zien hoe vrouwtjes met bossen takken en groenten en weet ik t wat de trein in kwamen (namen rustig de tijd om alles in te laden, ging allemaal dus ook heel langzaam) en met school kinderen te praten (die je als westerling natuurlijk helemaal geweldig vinden, volgens mij zien ze die weinig in de kleine dorpjes waar de trein allemaal stop, omdat de meeste mensen de nachttrein nemen) was t wel een beetje een verloren dag.
Wij zijn geloof ik in Jerantut uitgestapt, waar we gelijk meegenomen werden naar een reisbureautje waar we de bus en boot naar taman negara konden regelen. Ging allemaal heel makkelijk. De boottocht is wel leuk, maar 3 uur is wel lang!!
Zo te lezen is het inderdaad een beetje zonde van de tijd. Eigenlijk wil ik speciaal voor de Perhentian Islands en de Taman Negara naar Maleisie gaan. Ik denk dat ik mijn weinige vakantietijd beter alleen in Thailand kan doorbrengen. Ik heb gehoord dat Kao Sok en Kao Yai ook heel mooi zijn en bovendien minder toeristisch. De Perhentians komen ooit later nog wel eens aan bod.
Bedankt voor je duidelijke en vriendelijke antwoord MP83. Dit helpt me enorm in mijn beslissing.
Nee! dus door mijn bericht besluit je nu dus om niet naar de Perhentians en Taman Negara re gaan?
Vooral de Perhentians zijn echt de moeite waard, zo idyllisch. Ik vond het helemaal niet toeristisch. Wij zaten op het kleine eiland, in september, dus wel aan het einde van het seizoen, er was echt geen kip. Het is klein, ongelofelijk mooi, erg goedkoop en je kan er echt geweldig snorkelen/duiken.
Ik had achteraf spijt dat we niet langer zijn gebleven/aan het einde van de vakantie zijn gegaan.
Maar van perhentians naar TN ben je inderdaad 1 dag kwijt, de vraag is of je dat er voor over hebt. Misschien dat je in Thailand ook wel al naar de jungle gaat.
Vond het toeristische bij allebei meevallen, maar misschien lag dat aan de tijd van het jaar. TN wel toeristischer dan Perhentians, maar zodra je de jungle in bent valt dat ook wel mee, wij zijn in ieder geval haast geen kip tegen gekomen. En de Perhentian schijnen in het hoogseizoen inderdaad stampensvol te zitten, maar dan nog zou ik het niet toeristisch noemen, alleen populair
Oo, dat maakt de beslissing lastig. Wel leuk om te lezen dat je zo enhousiast bent over de Perhentians. Wat je schrijft is nl. precies wat we zoeken. Ik denk dat we onze beslissing dan maar af laten hangen van de periode waarin we gaan. Ik heb begrepen dat de meeste hotels aan de oostkust van Maleisie vanaf oktober gesloten zijn. Als het ons lukt om vóór die tijd te gaan, ga ik er zeker alles aan doen om ze mee te pakken