Wij willen graag de ruta 40 met een huurauto gaan verkennen. Waar moeten we rekening mee houden qua auto afstanden/tijd?
Grensovergangen waar rekening mee te houden? Tanken genoeg gelegen heden? Wel eens gehoord dat voedsel schaars is lags deze route klopt dit en eventuele tips? We willen reizen vanaf Perito moreno en dan de grens weer over naar chili Torres de paine.
Over het algemeen: koop wat jerrycans 25 liter, zo raak je niet gemakkelijk in de problemen. Tank altijd vol als het kan, ook a heb je nog ’ genoeg’. Neem droog voedsel mee en slaapzakken als je afgelegen gaat rijden. huur met de auto een Garmin, kost niet veel en geeft een redelijke indicatie van de reistijd (als je niet rust). Onze ervaring is dat ook kleine afgelegen wegen er goed op staan. Ok … een keer in patagonie daargelaten toen de Garmin aangaf dat we in zee reden… Ik zocht al naar mijn zwembroek… :cheer:
oh ja… er zijn stukken Puna (noordwesten hoogvlakten andes) op de ruta 40 die je enkel met 4wd kan doen, en beter niet op jezelf (afhankelijk van je offroad ervaring uiteraard!). Huurauto is duur en drop off zal hoog zijn bij deze grote afstand.
Ik heb nogal eens wat argentijnse huurauto´s aan de grens gezien die het land niet mochten verlaten. Blijkbaar hebben de chileense huurauto´s dit probleem niet, maar je moet t wel aan het verhuurbedrijf doorgeven dat je de grens over wilt (ivm een door de notaris gestempelde verklaring dat je de auto mee mag nemen)
Wat betreft de garmin, je kunt ook je eigen Garmin meenemen. Perfecte kaarten (en nog eens gratis ook wat willen we als goede hollanders nog meer…) kun je downloaden op http://www.proyectomapear.com.ar/
Je moet je wel eerst aanmelden en wachten op toestemming wat een paar dagen kan duren
Als je vanaf Ushuaia wil vertrekken, moet je 2x de grens met Chili oversteken. Dit moet je ruim (!) van tevoren aangeven bij de autoverhuurder, want die moet daar de tramites voor regelen en dat kan maar zo 3 weken duren.
Vergis je niet in de afstanden (een handige site: www.ruta0.com). En al helemaal niet in de drop-off kosten. Ik denk dat je weinig verhuurders gaat vinden die het ok vinden als je een auto in Ushuaia huurt en deze in Salta wil inleveren. Ik denk zelfs dat de drop-off kosten van Ushuaia naar El Calafate al US$500 zijn!
Maar bovenal: vergis je niet in Ruta40, denk niet “Dat doe ik wel eventjes, met al mijn rij-ervaring in Nederland…”. Bedenk ook dat je, afhankelijk van hoeveel Ruta40 je wilt rijden, je in het zuiden soms 2 dagen lang alleen maar op een grindweg rijdt. En dat gaat eerlijk gezegd na een half uurtje al vervelen, dus 2 dagen wordt geen feest. Als je écht avontuurlijk bent aangelegd, zeker doen, maar zelf peins ik er niet over…
Bedankt voor je antwoord heel nuttig! Gelukkig willen wij in Coihaique de auto huren en in Punta Arenas afleveren, helaas zijn de dropp =off kosten hoog( maar ja je komt niet zo vlug hier meer terug denk ik…we nemen het op de koop toe)
En idd de eigen Navi meenemen is een goed idee, nog effe denken dat we up to date kaarten hebben!
Enig idee wat perse nodig is voor stempels formulieren loketten aan de grens?
ik vergat nog te vermelden dat ook in het zuiden de ruta 40 op een aantal plaatsen zo’n beetje de rivierbedding volgt, ook daar wat zekerder met de 4wd dus, hoewel een crossover als de ford eco het misschien ook voor elkaar krijgt.
Wat kleine tips. Als je zoveel km door argentinie rijdt, leg je papieren altijd bij de hand bij elkaar, er zijn veel verkeerscontroles (papieren, auto). Soms in ieder dorp een wegcontrole! (vooral in het hoogseizoen, voor ons ongekend ) Let op dat je altijd je lichten aan hebt en controleer je verlichting van tijd tot tijd (in ieder geval voordat je afstanden rijd) . Riem om…
De Politie kan laten we zeggen ‘enigzins op eigen voordeel uitzijn’ Zoals een veel te hoge boete als er iets niet klopt, die je vervolgens kunt afkopen. :mad:
Of ze vragen doodleuk een bijdrage voor de ’ ondersteuning van het politiewerk’… ‘niet verplicht hoor’ ! lol2
We hebben het allemaal meegemaakt, maar meestal zijn de ervaringen goed hoor, en in diverse gevallen zelfs buitengewoon behulpzaam. :zon02:
Maar biedt dat nooit zelf spontaan aan, want dan ben je een agent aan het omkopen en wordt de boete ter plekke ver-tigvoudigd of mag je gezellig mee met oom Agent :cheer:
ik heb enkel ervaring met mijn eigen voertuigen, en daarvoor zijn de grensovergangen relatief simpel en kosteloos. Voor een huurauto is het verschil dat de auto niet op jouw naam staat, dus zorg voor een document dat je authorisatie geeft om toch de grens over te mogen (meldt dit bij t verhuurbedrijf, die hebben daar ervaring mee).
Bij politiestops wordt om een rijbewijs gevraagd (gewoon het nederlandse voldoet, hoeft dus geen internationaal rijbewijs aan te vragen), en om de zgn ´carta verde´, het verzekeringsbewijs dat voor Argentinie gedlig is.
En ja zorg ervoor dat de lichten aanstaan in argentinie, is verplicht. Ik kreeg laatst ook nog een boete omdat ik 10 meter van de parkeerplaats reed en toen pas de lichten aanzette…
4x4 voor je route vind ik niet echt noodzakelijk Wij hebben een 4x4 maar eigenlijk nooit echt nodig op die route, behalve als t gesneeuwd heeft of wanneer we van de weg af gaan om ergens een overnachtingsplekje te zoeken in de ´bush´. Voldoende grondspeling is belangrijker omdat er nogal wat stenen op de weg liggen. De ruta 40 in t zuiden is de laatste jaren trouwens al over hele grote afstanden geasfalteerd,jammer want voor mij hoe minder asfalt hoe beter.
Een tip wat betreft t grindwegen rijden: Blijf van de kanten weg! Omdat de wegen wat ´bol´zijn en de zijkanten vaak zachter zijn, looop je een grote kans dat de achterkant van de auto op een gegeven moment wegglijdt en je over de kop slaat. Een echt veel gemaakte fout van asfaltgewende chauffeurs
Hoewel ik zelf al jaren met alleen een NL rijbewijs in Argentinië rijd, raad ik toeristen toch aan om een internationaal rijbewijs mee te nemen. Sure, het kost weer twee tientjes (geen idee eigenlijk) extra en het is een leuk melkkoetje van de ANWB, maar je zal maar net die chagrijnige agent tegenkomen die de pest heeft aan toeristen. Dan moet je betalen en in het slechtste geval mag je gewoon niet verder rijden. Dus op een reis die toch al gauw tegen duizenden euros kost, geef die 2 tientjes extra dan ook uit… Just my 2 centavos!
We hebben besloten daar er niet gigantisch veel keus is in de auto naar Punta Arenas af te leveren voor een Nissan Terrano double 4x2 Diesel.
Ik denk dat dit wel een goede auto is?
Diesel is dat een beetje verkrijgbaar op de route?
We hebben de intentie vanuit chili: Balmaceda-Coihaique-Puerto Guadal-Perito Moreno-Lago posadas-Estancia Langostura-el chalten-El calefate- grens naar Torres del paine-Punta Arenas te gaan doen voor de route( zo goed als zeker).
afstanden in Pataginie van benzinestations kunnen makkelijk zo´n 150 + km bedragen. Tank zoveel mogelijk want houd er rekening mee dat het vogende benzinestation net geen brandstof meer kan hebben en dan kan de volgende 150 ineens niet meer haalbaar zijn…
De Terrano moet die route prima kunnen doen, ook in 2WD.
Tja Flipsen heeft gelijk dat t geen kwaad kan om een internationaal rijbewijs mee te vragen, maar officieel kun je tegenwoordig de eerste 6 maanden van je verblijf met je nationale rijbewijs rondrijden. Echter het is me opgevallen dat sinds Christina presidente is geworden er steeds meer politiecontroles in Argentinie zijn én de hermandad veel lastiger en vervelend genoeg corrupter is geworden (al geldt dat IMO het meest voor het noordelijk gedeelte van het land)
Hi, Landcruiser,
Ben terug in de Heimat sinds enkele weken. Van midden Mei tot midden Augustus terug onderweg geweest vanuit de Unterstellplatz in B/A richting Zuid-Chili(isla Chiloue) zo N/Chili/Peru/Bolivia en terug Unterstellplatz. Heb 8 maand Temporaria Importation bekomen voor de VW/SYNCRO/16"…dus volgend jaar midden Maart doe ik een stuk van Brazilia en terug over Paraguay richting Unterstellplatz. Voor mijn 4 Nieuwe Schokdempers/Monroe die in de Bagage zaten, 700 Pesos Taxe Importations Repuestos betaalt!!!:mad: Heb nieuwe Set Banden(6 stuks)
aangeschaft(na 37267km)…6200 Pesos:mad: Michelin!!! Goodrich/Goodyear enz… niet verkrijgbaar in de 16" Velg. Wel de Argentinische merken(Fate en Maxi) voor bijna zelfde prijs als Michelin…DUS!!!Door de PANTANAL zo richting MANAUS is niet het goede tijdstip(maart/april/mei) REGENSEIZOEN??? :vak02:
Wat een pech met je schokdempers! Ik heb al heel wat meegezeuld op die manier en nog nooit …knokknokknok…
Ja banden zijn ontzettend duur in zowel Argentinie als Brazilie. Erg hoge BTW. Diezelfde banden in Bolivia of Paraguay zou een heel stuk gescheeld hebben (zowat de helft.AU!)
Fate is trouwens best een goede band al is ie onbekend in EU.
Tja maart - mei is in principe nog steeds regenseizoen voor dat traject, maar ja wie weet heb je mazzel. anders wordt t in elk geval wel spannend. Wij zijn volgend jaar van begin mei ook op pad (willen weer een rondje Guyana´s doen en via Manaus terug , dan Peru en Bolivia. Dus effe plannen voor je Bombinhas stop! Groet, marcel
Hi Landcruiser,
Zojuist gelezen in Reisebuch: RKH/Brazilien Kompakt/Ausgabe 2010:
Het niet meer mogelijk is de Pantanal met eigen voertuig te doorkruisen!:mad:!!! Sinds 2009!!! Van Pocone naar Porte Jofre!!! Enkel met geregistreerde voertuigen (geen Huur of Privatwagen)!!! OF…men moet een Voorbooking/Ingebookt hebben via een LODGE!!!:mad:…EXTRA KOSTEN!!!
Het stond er al geschreven maar wellicht niet helemaal overduidelijk: bezuinig niet een paar tientjes door te verzuimen een internationaal rijbewijs mee te nemen.
Want bij een overtreding en/of ongeluk zou het wel eens kunnen gebeuren dat de politie je rijbewijs inneemt in afwachting van het proces wat minstens een paar maanden op zich laat wachten…
Zonde als je bij een lichte snelheidsoverschrijding je roze papiertje kwijtraakt. In het laatste geval heb je in Nederland in ieder geval wat uit te leggen om een nieuw rijbewijs te krijgen.
Ja dat is zo. Nadeel voor degene die langer op reis gaat, zoals bij mij altijd het geval was, is dat t IR maar 1 jaar geldig is en je moet het persoonlijk aanvragen. Zelf heb ik een kleurenkopie van mijn rijbewijs en geef dat altijd aan de Hermandad als er om gevraagd wordt. Volgens mij hebben ze het nog nooit doorgehad dat t een kopie is, hebben er nooit wat van gezegd.
Autorijden in Argentinie gaat goed, we hebben een reis van 8000 km in onze 4x4 gedaan zonder problemen. Goede tips van ons:
Laat de onderkant van je auto schoonspuiten bij een garage als je op een modderige weg bent geweest. Modder komt overal, wordt hard en zorgt dat je auto niet optimaal meer rijdt. Direct na een modderige weg ff schoonlaten spuiten en je behoudt je auto in goede staat!
het is makkelijk om hard te rijden op gravel maar pas op! Schijn bedriegt en een ongeluk is snel gemaakt, ook wat eerder werd gezegd dat je niet te dicht langs de kanten moet rijden. Wij reden zelf nooit harder dan 60km/h op gravel.
De meeste wegen staan op de GPS, anders kan je bij de locals checken die weten vaak wel routes goed begaanbaar zijn. Wij hebben zelfs twee dames gehad die de radio belde om te kijken of een off-road weg goed was, met een antwoord terug via de lokale radio! Schitterend!
Houd een voorraad in de auto van voedsel/slaapzak/ benzine/ water mocht je een keer vast komen te zitten voor wat reden, zit je veilig! Ga niet van de gravel road af, sommige wegdekken zien er goed uit maar kunnen tricky zijn en vastzitten is niet iets wat je wilt in een verlaten NP op 4000m hoogte!
Lichten aan overdag op de grote weg, uit in de dorpen, alle papieren bij de hand voor controles (internationaal rijbewijs handig want daar staat de Spaanse vertaling op), controles waar relaxed.
Wij hebben het hele noorden van Argentinie gereden, dus eenieder die hier meer over wil weten stuur ons een email of kijk op onze website: www.vamosargentinie.nl