Ik ben van plan vanaf januari een aantal maanden rond te trekken op het noordereiland. Ik vroeg me af of het haalbaar is om vanuit Nederland contact te leggen met mensen op een boerderij in NZ, daar een aantal dagen te werken en vervolgens contact te leggen met een andere boer om zo verder te trekken.
Ik heb destijds via http://www.helpx.net/ tweemaal gewerkt op het Noordereiland en het beviel me erg goed. Eenmaal op een kalverenboerderij en eenmaal bij mensen thuis.
*Maar is het dan wel mogelijk om vanaf de ene werkplek direct contact te leggen met de volgende of is dat moeilijk?
En hoelang verbleef je toen op het Noordereiland?
“Vroeger” (lol) kon je op de website alle hosts zo bekijken, tegenwoordig doen de meesten mee aan het betaalprogramma: 15 euro voor 2 jaar.
Je maakt zelf een profiel aan: wie ben je, wat kun je, wanneer kun je en wat zoek je. De host (je gastheer) doet hetzelfde. Wees serieus in wat je leest en vraag je af of het bij je past: je zult er tenslotte een tijd wonen moeten.
Online staan de advertenties, met daarbij een link om te mailen, vaak ook telefoonnummers en het adres, soms een website. Bij de plek die ik vanuit Nederland heb geregeld, heb ik eerst contact gelegd via e-mail en uiteindelijk even gebeld, just to be sure. Vanuit Nieuw Zeeland heb ik gebeld naar het tweede adres (werkelijk, bellen kost niks, ik geloof dat ik voor nog geen 3 eurocent al naar Nederland belde, dus laat staan binnen NZ zelf).
Wwoof heeft een soortgelijk systeem, maar dan met een boekje. Op de een of andere manier trok Wwoof mij altijd minder: toch wat slechte verhalen over gehoord en van helpex weet ik dat hosts waar serieuze klachten over binnenkomen uit het programma gezet worden.
Aangezien ik een alleenreizende vrouw ben, ben ik altijd voorzichtig. Ik ga liever niet naar alleen wonende mannen, kies het liefst voor een gezin. Zeker als je in NZ niet je eigen auto hebt, ben je (zoals in de meeste landen) erg afhankelijk van het gezin/de gastheer waar je bij woont. Ga af op je “spider-instinct”: voelt het niet goed, doe het dan niet.
Ik heb in NZ in totaal 3 maand rondgereisd: ik denk dat ik zo’n 7 weken op het noordereiland gezeten heb, waarvan een week bij iedere host, 2 weken dus in totaal.