Kopen geeft de buitenlander een hoop rompslomp en wordt vaak gerealiseerd door illegale constructies, dus een groot risico. Het is vaak de Indonesiche partner die aandringt op kopen, het liefst op haar/zijn naam. Het probleem is dat een buitenlander in Indonesia geen grond mag bezitten. M.i. geheel terecht, want ze zijn in dat land heel lang niet in het bezit van hun eigen grond geweest, hoewel deze wetten al uit de koloniale tijd stammen.
ach…als je indonesie kent weet je dat alles op te lossen is. Zijn constructies genoeg. Inderdaad op naam van partner zetten dan moet je wel heel zeker van je relatie zijn…zoals een vriend van me die in vastgoed zit in jakarta altijd zegt…die route is bezaaid met lijken.
Inderdaad is alles op te lossen, zolang je maar een groot pak geld achter de hand hebt. Maar ik ga er van uit dat er hier op het forum mensen komen die nog niet veel van Indonesia afweten en houd ik daar rekening mee, voor je het weet ister weer eentje genaaid door die oplichters daaro ![]()
vandaar mijn tip even bij de nederlandse club aan te kloppen. die weten hoe je dat als buitenlander regelt en wat werkt/betrouwbaar is en wat niet.
Je moet zowieso overal zelf achteraan. Want in Indonesie is alles te regelen maar niets georganiseerd.
Jouw adviezen zijn wel heel erg op Jakarta gericht, hier is al verteld dat de site en mail van DNC niet bereikbaar zijn, dat wekt weinig vertrouwen. Ik heb al veel problemen met een aangifte van de politie in de hand opgelost. Kost wel even moeite maar Indonesiërs zijn als de dood voor zo een lapor met een zooitje stempels erop. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat het probleem is. De meeste problemen zijn in de relatiesfeer en dat is heel moeilijk, Indonesiërs kiezen altijd voor hun eigen volk en kan je het gevoel hebben erg alleen in sommige zaken te staan.
Overigens het e-mail adres van de dnc jakarta is
dncjakarta@gmail.com.
Ik heb dit doorgekregen van ;
INDONESIAN-NETHERLANDS ASSOCIATION
INDONESIAN-BENELUX CHAMBER OF COMMERCE:wereld:
oke. die moeten je zeker verder kunnen helpen. Leuke club. Doen veel voor de nederlandse community in indonesie, hebben zelfs een eigen blad!
(en organiseren zelfs ieder jaar de aankomst van sinterklaas!)
Helaas bericht gekregen van de nederlandse club.
zij kunnen mij niet helpen
he wat flauw. genoeg van die lui die in indonesie een huis hebben.
Ach ik kom er wel
Hangt af van de nationaliteit van die vriend en van jezelf.
Ik vraag me af of een buitenlander een onroerend goed in gezamenlijke eigendom mag hebben .
In principe kan een (buitenlandse)erfgenaam wel een erfenis krijgen mits ze erfgenamen zijn op grond van de wet .Huwelijk of kinderen.
De probleem is of de buitenlandse erfgenaam niet gedwarsgeboomd wordt door de andere erfgenamen die hun legetieme porties willen vergroten.
Ik denk dat je het kan vinden in de UU Pokok Agraria , KHUP Perdata mbt Hukum Waris en Undang Undang Perkawinan.
Waduuuuuh, het orakel uit Amsterdam-Noord is weer in ons midden terug en begint hardop te denken…ik vraag me af. Welkom kembali ouwe, beviel het verblijf bij de indoos niet zo ?
Amatoo dari Ambon, daar zal jij van ze levesdagen niet komme.
Dat wordt weer lachen gieren brullen met de grootste clown van het net ![]()
Dat is zo , er zijn veel buitenlanders die in Indonesia onroerend goed “bezitten” .
Hier moet men voorzichtig zijn met de eigendomstitel .
Is het SHM (volle eigendom) of Hak Pakai (Recht om te gebruiken).
De meeste buitenlandse eigendommen werd door de populaire 4 actenconstructie “geregeld”.
Dat bij gebrek aan betere wettelijke basis, liever iets dan niets .
Heeft veel haken en ogen.
In deze topic werd iets gevraag over erfrecht .
Dat is ook duidelijk beschreven , door de Hukum Waris(Erfrecht) Islam en Hukum Waris Perdata (“ex BW”) .
Alleen moet men niet blindstaren naar de teksten .
Men moet rekening houden met allerlei wetten/regels die van invloed zijn op je rechten.
Hou ook rekening mee met de belastingtechische zaken.
Als Indonesier met Nederlandse woonplaats moet ik bij erfenis met 2 staatswetten (indonesisch-nederlandsch) rekening houden.Ook met de belastingen .
In het algemeen was het belastingvrij , wel ben je vermogenbelasting schuldig .
Denk aan de belastingverdrag tussen Indonesia-Nederland.
Dat zal ook gelden voor Nederlanders met een Indonesische partner (gehuwden) als ze van elkaar erven.
In de Rusun klasse , rumah susun.