Erfrecht huis Indonesië

Ik ben van plan om samen met mijn vriend een huis te kopen op Java.
Ik denk dat ik de regels omtrent kopen begrijp. Maar hoe zit het met het erfrecht. Stel ik huur de grond van mijn vriend, het huis is gezamenlijk eigendom, maar hij overlijdt eerder dan ik. Heb ik dan nog rechten of gaat zijn familie “er mee vandoor”? Waar kan ik hier informatie over vinden.

Peter

moet je goed regelen. Daar je naam peter is en je het over ‘je vriend’ hebt neem ik aan dat jullie een stelletje van gelijk geslacht zijn. Dergelijke samenwoon vormen of huwelijken worden niet erkent in indonesie.

er zijn echter verschillende juridische constructies waaronder een buitenlander feitelijk wel een huis kan bezitten. Maar als je het niet goed regelt sta je in het geval van zijn overlijden inderdaad met lege handen!

neem eens contact op met de dnc (de nederlandse club) van nederlanders die in indonesie(voornamelijk jakarta) wonen. Die kunnen je meer vertellen. Hebben redelijk wat leden met eigen huizen in indonesie.

1 like

Om alle problemen te omzeilen kan je natuurlijk ook gewoon een huis huren, heb je met al die problemen niets te maken.

is wel relatief duur hoor! jaarhuur is vaak tot wel een kwart van de aanschafprijs!

Waar heb je dat vandaan ? Mijn laatste jaarhuur was 4 miljoen Rupiah voor een huis met een marktwaarde van 125 miljoen Rp. 112 vierkante meter, woonkamer, keuken, garage, 3 slaapkamers een huis van 15 jaar oud in een perumahan, onderhoud was voor eigen rekening. Wel werd de huur voor enige jaren vooruitbetaald. Er staan ontzetted veel huizen leeg in Indonesie want zijn als belegging gekocht. Als een eigenaar een leuk bedrag in cash kan ontvangen dan verhuurd ie dat is mijn ervaring.

Overigens stuit het samenwonen van 2 heren op veel minder bezwaar dan het ongehuwd samenwonen van een man en een vrouw, wat verboden is. Indonesiers staan in het algemeen zeer tolerant tegenover homo’s

nou misschien andere gebieden. In jakarta kost een appartement met een marktwaarden van 200 miljoen rp al snel 4 miljoen rp per maand. Jaarhuur van 4 miljoen voor wat jij beschrijft is in jakarta en omgeving ondenkbaar(zo niet ben ik benieuwd).

Ongehuwd samenwonen van man en vrouw is niet verboden. Is alleen maatschappelijk not done. Maar in de grote steden gebeurt het wel (mondjes maat).

homo’s hangt van het gebied af. Zeer tolerant zou ik het niet willen noemen. Meeste gebieden hebben iets van ‘don’t ask, don’t tell’. Er wonen dan gewoon 2 vrienden samen en niemand(behalve de intimi) vraagt wat. In jakarta zijn er ook niet echt problemen voor homo’s, hoewel ik denk dat je het bij een solicitatie oid beter toch niet kan vermelden. Maar er zijn gebieden in indonesie waar ik liever niet zou willen wonen als ik homo was.

Over het algemeen zijn indonesiers (zeker javanen) tegen ongeveer iedereen tolerant…maar ken ook homo’s waarvan de ouders nog steeds bidden voor de ‘genezing’ van hun zoon. echt tolerant vind ik dat ook niet.

Dank je. De website van de dnc werkt niet en e-mail wordt geweigerd, adres bestaat niet meer.
Peter

Dit gaat over Indonesië en niet alleen Jakarta, hoewel een vriend van mij daar ook een huis heeft gehuurd dat hem 7 juta per jaar kost. Kwestie van zoeken.

Er zijn in Indonesië heel veel zaken die kunnen zolang je er maar niet over praat. Wat jij zegt over een sollicitatie is natuurlijk volkomen belachelijk, want dat is een moment waarop je jezelf zo goed mogelijk presenteert en ga je zeker niet over je seksuele voorkeuren spreken.Er zijn heel wat gebieden in Indonesië waar ik zelfs niet als hetero zou willen wonen o.a. Jakarta en Bali, niet eens gratis.

De website van de ncb werkt niet meer en e-mail komt terug. ik ben het eens met wat jij schrijft. Voor ons is het credo; niet er over praten dan bestaat het niet. Zo werkt het ook met de familie. Daarom wil ik ook info hebben wat er gebeurt als mijn vriend eerder komt te overlijden dan ik. Ik wil dan niet op straat gezet worden. Het gaat niet over de periode dat wij nog samen zijn, dat zit wel goed.

Peter

oke, dus die hebben ze laten versloffen…jammer…via de nederlandse ambassade kun je ze vast bereiken. Of via de INA (indonesia/netherlands association) wat meer een zakelijk samenwerkingsverband is(van de gezamelijke kamers van koophandel).

die zijn zeker bereikbaar http://ina.or.id/inaweb/

wat je wil. ik heb voornamelijk ervaring met jakarta en omgeving. en een huis van 7 miljoen rp in of rond jakarta zou ik niet willen wonen. (en ja ze bestaan wel, 5 miljoen bestaat zelfs! )

Of wat ik over solicitaties zeg belachelijk is mag je zelf weten. Vaak staat huwelijkse staat gewoon op een cv. Soms ook ‘samenwonend’ etc.

maar welk gebied heb jij gewoond?

Het gebeurd toch regelmatig dat als een huwelijk door de omgeving niet “sah” wordt bevonden, dat een stel hun huis uitgejaagd wordt, er stenen door de ruiten gaan of de boel kort en klein geslagen of in de fik gestoken wordt, dan heb ik het over gebieden waar de islam heerst en dat zijn er erg veel.

Ik heb het over Indonesia niet over Jakarta, heel het land weet dat het daar Sodom en Gomorra is :smiley:

ja dat klopt. Met name in kleine dorpen en noord sumatra etc komt dat nog wel voor. Maar verboden is het natuurlijk niet. En in de grotere steden geen probleem. In kleine dorpen(zeker in zeer gelovige gebieden) is men soms minder tolerant.

Dat huis van 7 miljoen is een schitterend huis van 2 etages, 6 kamers ful keramik :smiley:

Ik heb in steden te West- en Midden Java gewoond.

Ayam sori maar ongehuwd samenwonen van man en vrouw (kumpul kebo) is bij de wet verboden.

Nou als je huizen weet voor dergelijke prijzen(en omschrijvingen) ken ik daar wel liefhebbers voor!
Wanneer heb je op java gewoond?

nope…is een broodje aap.

Zijn wel gebieden (aceh b.v.) waar het van de plaatselijke verordening niet mag. Wettelijk is er niets over geregeld.

(vraag maar aan de ayam waar je de zin mee begint…gok dat je de dubbele betekenis daar wel van kent:hihi:)

Kwestie van zoeken en vragen, je moet natuurlijk niet via maklar en calo werken.

Ik heb tot voor enige maanden geleden op Java gewoond maar woon nu na 20 jaar weer in NL. Maandag ga ik weer naar Indo en wil iets op Ambon voor enige maanden huren.

Het zullen dan wel de islamitische wetten zijn, maar ik heb op dat gebied nogal wat moeilijkheden gehad, vandaar dat ik het even meld. Dit forum is er tenslotte om ervaringen uit te wisselen toh. Overigens voor mij is een ayam gewoon een “kip”, ik weet wel dat sommige kringen daar een vrouw mee bedoelen, maar dat past niet in mijn manier van denken. :smiley:

Ambon zijn de huizen prijzen veel lager. En natuurlijk moet je zelf zoeken. (cari dong!)