Lager dan waar ? Van een bule probeert men altijd de hoofdprijs te vangen. Zoeken moet je laten doen.
hahah…ja ‘ayam’ betekent in javaans ‘slang’ ook wel hoer of snol(of in sommige gebieden meer slet oid). ook wel ‘ayam bersepatu’ (kip met schoenen aan) of ayam malam (avond kip) genoemd.
En ja hoor, ik wissel ook mijn ervaringen maar uit. En die zijn uit een ander gebied dus des te boeiender. En dat je moeilijkheden kan hebben met ongehuwd samenwonen geloof ik meteen! al is het alleen al de famillie van je partner die daar geheid over gaat zeiken.
zoveel is zeker. ik bedoelde lager dan in jakarta etc waar nogal veel ‘bules’ wonen.
en uiteraard moet je als witneus er niet zelf op afstappen. Maar in en om Jakarta zijn de huurprijzen vrij hoog (ook voor de indonesiers zelf hoor!) t.o.v. de verkoopprijs.
In 1990 betaalde ik in West Java voor een nieuw huis in een perumahan 1 juta, ik had er nog een huis bij gehuurd als werkplaats voor 300.000 Rp. Toen was de koers ongeveer 1200 voor een gulden. In 1995 een groot vrijstaand huis voor 1,5 miljoen, misschien was de koers zo een 1600 Rp per gld. In 1998 in Midden Java een huis voor 2 miljoen, dat is het huis waar ik over sprak. De laatst betaalde huur was 11 miljoen voor 3 jaar. Koersen fluctueerden heel erg in die jaren, maar huren was relatief goedkoper dan in de beginjaren. Ik liet het wel elk jaar even schilderen en heb de badkamers laten vernieuwen plus de altijd terugkomende reparaties, want die huizen in perumahan zijn vaak revolutiebouw.
Heb ik nog een vriend in Semarang wonen, die woont echt in een villa te Candi Baru, in twee etages tegen een heuvel aan gebouwd. Betaald 20 miljoen per jaar, 5 jaar vooruit, is echt heel mooi en luxe. De huursom leek mij altijd aan de hoge kant, maar wie het breed heeft laat het breed hangen.
ah oke. dan praten we over de rupiah van voor de azie valuta crisis. Nu krijg je 14300 rupiah voor 1 euro! Er is tussen 1995 en 2000 (met name) heel veel inflatie geweest.
Als je het in euro’s omrekend is huren nog steeds goedkoop, maar relatief t.o.v. kopen toch wel duur. (vergeet niet dat je zelfs in jakarta nog best appartementen voor onder de 10.000 euro kan kopen!).
schilderen etc kost nog steeds geen fluit…arbeidsloon voor ongeschoolde kost gewoon weinig…
ken de prijzen in semarang niet, maar lijkt me reeel hoor. Alleen 5 jaar voorruit betalen lijkt me niet nodig!
alleen wat was de koopprijs geweest? 150 miljoen?
(verder is 20 miljoen nog altijd een vrij laag bedrag in euro’s…iets van 1500 euro voor een jaar een mooi huis huren!!)
ps mooie stad semarang!!!
Hallo mensen,
leuk de discussie over huren, maar daar wordt mijn vraag niet mee beantwoord :tear:.
Ik wil gaan kopen in Yogja. En natuurlijk houden wij rekening met de omgeving, niet te kleine buurt, ik denk dat wij gaan voor een nieuwbouwproject. Prijzen varieren van 380 juta tot 550 juta.
dat moet zeker lukken kwa prijs! Moet je echt iets moois voor kunnen krijgen.
Zijn een aantal oplossingen…ken ze niet allemaal…hangt er bijvoorbeeld ook vanaf of je op krediet koopt of niet. Zo is er een constructie waar het huis officieel van de bank is tot je de laaste termijn hebt betaald. Dat mag dus, want het staat niet op je naam (tot je het afbetaald hebt).
andere constructie (schijnt op bali veel te gebeuren) is dat je het van een betrouwbare club (b.v. bank) huurt voor 100 jaar (met recht op koop). Feitelijk komt dat ook op eigendom neer. (heeft wel haken en ogen,geloof dat je dan weer de grondrechten per 20 jaar moet verlengen maar ken de details daarvan niet).
En verder, de pt pma. Een bedrijf dat in buitenlandse handen mag zijn en gewoon huizen en grond mag bezitten. Heeft 2 problemen…als je ‘maar 1 huis’ hebt gaan ze moeilijk doen dat dat eigenlijk geen bedrijfsvoering is(is vaak wel te regelen maar is een beetje ‘fishy’). En een PT pma heeft 4 keer per jaar formele rapportage plicht waarvoor een beetje boekhouder je iedere keer 2 miljoen rp (140 euro) rekent.
(de PT PMA wordt veel gebruikt door onroerend goed beleggers en door bedrijven die niet van indonesische origine zijn).
(dit is geen volledig overzicht…mail anders even naar een bank die veel huizen in indonesie financieert. hsbc ofzo…mogelijk hebben die er een net lijstje van).
Ik gaf even een overzicht om aan te tonen dat huren spotgoedkoop is t.o.v. kopen. Ik betaalde op het laatst 4 miljoen voor een huis met een marktwaarde van 125 miljoen. Hoe hoog is de hypotheekrente momenteel 15% of zo, dus reken maar uit.
Dat huis in Semarang is minimaal 1 miljard waard. Ik heb altijd gehuurd want nooit van plan geweest echt in Indonesië te blijven
Niet leggen te zeuren, we praten meteen even over zaken die met huizen te maken hebben, zonder jouw toestemming, anderen kunen ndaar iets aan hebben, het is niet jouw “persoonlijke” draadje.
geen zin in welles/nietes. Iedereen die op java wil wonen moet maar een keertje naar iets van de hollandse club in jakarta komen kan je met iedereen praten. Ook kun je natuurlijk met indonesiers praten. Als je dan denkt dat huren beter is gewoon doen.
Ik ben redelijk overtuigt van wat ik zeg, maar het is ieders recht dat in twijfel te trekken. zowieso altijd goed dingen na te kijken die je op een forum leest.
Geen kwestie van welles nietes, maar andere ervaringen. De laatsten die ik om advuies zou vragen zijn wel mijn landgenoten in Indonesie. Ik heb mij altijd laten leiden door de adviezen van mijn Chinese zakenpartners, Mijn ervaring met Nederlanders in Yogya waren dat ik het betweters en opscheppers vond. Jakarta heb ik altijd zoveel mogelijk gemeden, is mijn stad niet.
oke, ik zou juist chinezen nooit vragen…die zitten in veel steden bij elkaar in een buurt en dat zijn vaak vrij dure buurten(althans in de grote steden).
ken wel een nederlander in jepara(paar uur verderop dus), niet in yogya. De nederlandse club in jakarta heeft inderdaad een redelijk hoog ‘ballen’ gehalte maar zitten toch ook een hoop leuke lui tussen.
Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen kunnen zijn, ik kan heel goed met Chinezen overweg, erger nog ik doe alleen maar zaken met Chinezen, want die zijn daarvoor geboren.
Jepara zit vol met buitenlanders van allerlei plumage.
Ja zo is het. En ja…jepara…centrum van de meubelhandel op java…
Zakendoen met chinezen heb ik geen problemen mee hoor. Maar met javanen ook totaal niet. (of andere indonesische ethnische groepen).
Iedere etnische groep in Indonesie heeft zo zijn gebruiksaanwijzing, maar de zakenmensen buiten Chinezen zijn toch wel de Padangers, Madurezen, Buginezen en Makassaren. Javanen zijn in principe boeren, als zij zaken gaan doen hebben ze nogal de neiging de boel te flessen, zeker in het financiële gedeelte. Zo zijn er ook bevolkingsgroepen waar absoluut geen zaken mee gedaan kan worden. Ik zal me maar een beetje rustig houden want straks begint men hier over racisme te schreeuwen, het is tenslotte een forum dat bezocht wordt door bekrompen Nederlanders, een van de ergste volkeren om zaken mee te doen ![]()
Ik vben van mening dat als je in Indonesië woont je niet in Euro’s maar in Rupiah moet rekenen, of desnoods in borden nasi goreng,
als je gaat denken dat dingen in Euro goedkoop zijn ben je verkeerd bezig en zelfs een biertje duur vinden.
Als je vijf jaar vooruit betaald dan kan je over een goede prijs onderhandelen, de meesten die een huis verhuren doen dit het liefst voor 2 jaar. Vaak hebben ze geld nodig als ze zoiets doen daar moet je vanuit gaan.
Bij het huren van een huis zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Nr 1 is hoe is het water dat uit de kraan of pomp komt, dat is heel belangrijk. In Jakarta moet je vaak genoegen nemen met water in de kleur van paardesijk. In andere gebieden kan het vaak zwart zijn en vol met chemicaliën van de nabij liggende zo schitterende sawa geven. Dan de sterkte van de elektra, 900 Watt wat veel voorkomt geeft problemen voor een westerling, gelukkig zijn energiezuinige lampen tegenwoordig betaalbaar. Dan overstromingen (banjir), het is niet leuk als je al je meubeltjes boeken en papieren drijvend aantreft. Is er een moskee in de buurt en hoe hard gaat die af. Wat voor buren heb je ? Het beste is om een huis in een perumahan te nemen, daar wonen mensen van allerlei slag. Natuurlijk ook de afvoeren en zo controleren, zit de septictank vol?
op zich wel eens. behalve dat ik persoonlijk toch niemand in jkt ken waar het water raar uit de kraan komt. mogelijk hebben ze er allemaal goed op gelet.
banjir (overstromingen) moet je zeer goed bedacht op zijn want ieder jaar is het in sommige buurten wel raak.
ook stroom. meeste komt inderdaad standaard met 900 of 2200 watt en dat is voor de meeste westerlingen te weinig. verhogen kan gelukkig wel…is wat gedoe maar echt een probleem geeft het meestal niet. 4500 lijkt me aan te raden.
vijf jaar voorruit kwam veel voor in indonesie maar in de grote steden de laatste jaren bij mijn weten nauwelijks meer. 1 jaar is standaard (behalve bij luxe appartementen, die gaan per maand). 2 jaar hoor je ook nog wel.
Je kan natuurlijk een huis voor 1 jaar huren, je voelt je daar lekker koopt allerlei zaken zoals gordijnen en zo, knapt een paar dingen op om het comfort te verhogen. Na een jaar komen de besprekingen voor de verlenging, op dat moment kan je zwaar genaaid worden. De huisbaas ziet al die verbeteringen en vraagt het dubbele van wat je het jaar daarvoor hebt betaald, als verhoging compenseerde ik de inflatie. Ik zelf ben nooit verder gegaan dan een contract van 3 jaar. Heb ook bepaalde zaken door de eigenaar laten betalen, maar is toch altijd moeilijk. Indonesiërs die een huis voor een bepaalde tijd huren wonen het helemaal uit. Ook in deze overeenkomsten heeft zowel de verhuurder als de huurder totaal geen rechten.
Als je in de advertenties kijkt in dagbladen dan zie je vaak voor hoeveel jaar het contract gewenst wordt. Dat is in Jakarta misschien anders dan daarbuiten, hoewel ik dat ten zeerste betwijfel.
nee hoor. hetzelfde. 1 jaar is gangbaar. 2 komt redelijk voor. 3 en langer kwamen voor maar zie je vrijwel niet meer.
en je hebt wat opnieuw onderhandelen betreft helemaal gelijk. zie genoeg mensen die dan ineens moeten verhuizen of verhoging moeten slikken. Kopen is wat dat betreft prettiger.