**Keep your mind on the road
De meeste mensen die Thailand al hebben bezocht,weten dat de thais de wegcode dikwijls aan hun "laars"lappen.Vb : parkeren op fietspaden,geen richting aangeven als ze ergens indraaien,telefoneren (niet handvrij)tijdens het rijden,als het groen is voor de voetgangers toch maar doorrijden.Tuk tuk drivers die slalomen tussen de auto’s door,motortaxi’s die denken dat ze bezig zijn op de TT-Assen,etc…!!Mijn verhaal in het kort,een paar jaar geleden hadden we een minivan (in gezelschap) afgehuurd+chauffeur voor een uitstapje naar Doi Inthanon,
Onze vriend de chauffeur was aan het bellen aan het stuur,naast ons reed er een zware truck voorbij die zijn dekmantel verloor;het zeil kwam pal op ons voorruit,de chauffeur zag het te laat en zo belanden wij in een ondiepe greppel.We hebben zonder kleerscheuren onze trip kunnen voorzetten.Een ongeluk ligt op een klein plaatsje;vinden jullie dat niet beste Thaiforumvrienden?
Nu mijn vraag ,wat vinden jullie van het rijgedrag van de Thais in het algemeen?
Heb je al iets gelijkwaardig meegemaakt onlangs?hieronder kan je eventueel reageren!
En denk vrienden als je in Thailand rijdt,“keep your mind on the road” ** groet,georgessiam.
Welke fietspaden ? Ik moet zeggen dat ik na al die jaren zelf (gelukkig) nog geen slechte ervaringen heb met het Thaise rijgedrag, niet met taxi’s, bussen, tuk-tuk’s of motortaxi’s.
Wel een erg slechte ervaring in Laos, van Vang Vieng naar Vientiane, waar de chauffeur ging inhalen op momenten dat dit echt niet kon, en juist niet ging inhalen op momenten dat het makkelijk kon. Heb me nog nooit zo onveilig gevoeld als tijdens die rit, en was blij dat ik Vientiane zonder kleerscheuren bereikte… De chauffeur heb ik deze keer ook geen tip gegeven…
In Thailand heb ik nog geen slechte ervaringen gehad. Maar afgelopen zomer met de Mekong Express bus van Ho Chi Minh City naar Phnom Penh heb ik af en toe even mijn ogen gesloten… Plank gas en luid claxonnerend gingen we door de best drukke dorpjes en over smalle wegen, ook inhalen voor een onoverzichtelijke bocht schijnt daar heel normaal te zijn, ondertussen ook nog even een DVD wisselen, etc…
Wij hebben een paar keer een busje met chauffeur gehuurd om naar Surin te gaan, maar daar zien we nu toch vanaf, we gaan lekker met de bus. De rijstijl van de thaise chaufeurs staat mij niet aan, het inhalen/snelheid het van links naar rechts schieten om er grijze haren van te krijgen. De laatste keer hadden we een rustpauze, de chauffeur bleef achter in de bus, toen we terug kwamen keek hij nogal wazig uit zijn ogen. Meteen na het wegrijden begon hij rare dingen te doen we kwamen er snel achter dat hij een groot gedeelte van onze drankvoorraad (bier) had opgedronken.
ik rij bijna dagenlijks op de thaise wegen (isaan) met de motor of de auto en dit is hier geen enkel probleem echter zou ik dit in bangkok dus nooooooit doen dat is mij toch te chaotisch, druk, gevaarlijk
hier in de isaan is het echt goed te doen om te rijden alleen moet erg goed uitkijken als er een bus en dan bedoel ik de bussen tussen de grote steden rijden aankomt deze rijden op een uitzondering na allemaal levensgevaarlijk, en kijken zeker niet naar andere weg gebruikers op een vierbaans weg inhalen over de weghelft van de tegenliggers is dan ook eerder regel dan uitzondering
ik heb in het verleden regelmatig met deze bussen gereisd ('s nachts en dus slapend) maar doe dat dus zeker nooit meer het is mij een raadsel hoe ik het er al die keren heb afgebracht zonder ongelukken
De enige slechte ervaringen hebben wij met de minbus chauffeurs. Laatste keer van Hua Hin naar Krungtep brrrr de hele rit vol gas en alles en overal inhalen ook als het niet kon. We waren blij dat we zonder ongelukken zijn aangekomen.
In Thailand gelden er andere regels: Het recht van de sterkste…
Inhalen mag altijd, en er wordt vanuit gegaan dat de ander een beetje inschikt om het op te lossen.
Wij kijken naar het Thaise verkeer met onze westerse bril, wij zien dat inhalen niet kan, en dat is goed gezien, maar dan wel op onze manier. Een Thai kijkt anders, en op de Thaise manier gezien kan het dus wel.
En Cambodja, daar weten de mensen in de dorpjes dat de bus komt, hij laat horen dat-ie eraan komt, en de boodschap is duidelijk: De weg vrijmaken !
Men is ervan op de hoogte dat-ie met 80 km per uur doorjakkert, met onze westerse bril bekeken
is dat puur a-sociaal rijgedrag, maar voor de mensen daar de gewoonste zaak van de wereld.
De meest bizarre ervaring had ik een jaar of vijftien geleden in de bus van Ranong naar Takua Pa. Ik had alle geuren van de
remvoeringen al geroken, en alle piepen en andere bijgeluiden ervan al gehoord toen we een chauffeurswissel kregen.
De chauffeur werd vervangen door een chauffeur met 1 oog, en die pakte een fles Mekong whiskey, en dronk die half leeg.
Ik heb die rit heel wat tot Buddha gebeden…
Owww, en ook redelijk bizar was een andere ervaring: Een taxichauffeur had een nieuwe taxi meegekregen, en ik was een van de eerste passagiers, 4 uur 's nachts van Suvarnabhumi naar BKK. De teller stond op 12 toen we wegreden. Omdat de wegen niet druk waren besloot hij de taxi te gaan “inrijden” met 180 kilometer per uur. Ook weer tot Buddha gebeden, en zoals je leest, heeft het geholpen.