Deze zomer ga ik naar Tokyo. Daarna wil ik naar Kyoto, daarvandaan met vliegtuig weer weg. Is het ook mogelijk om andere trein, dan bullettrein te pakken?
Kan op zich wel, maar wel met de nodige overstappen en je bent al snel een volle dag aan het reizen. Ik ga er tenminste van uit dat je dat traject ineens wilt afleggen, niet met tussenstops?
En als het je om de kosten te doen is: de besparing is wellicht minder dan je zou verwachten:
[ul]
[li]shinkansen: directe verbinding 2u20minuten, 13.910 yen (Nozomi incl. reservering)[/li][li]zonder shinkansen maar (deels) met limited express:[/li][ul]
[li] via Tokaido-lijn: 6 overstappen, ruim 8 uur, 10.140 yen[/li][li]via Matsumoto: 4 overstappen, 8,5 uur, 16.030 yen (duurder dus!)[/li][/ul]
[li]alleen lokale treinen: 6 of 7 overstappen, bijna 9 uur, 8.210 yen[/li][/ul]
Het punt is dat die shinkansen echt bedoeld zijn voor de lange afstanden, en voor de andere trajecten hebben ze daarvoor de limited express diensten die afgezet tegen de afstand nauwelijks goedkoper zijn. Die andere treinen zijn juist bedoeld voor regionaal vervoer en over kort stukjes veel voordeliger maar desondanks soms nauwelijks langzamer dan de express-diensten. Maar ze zijn zeker niet bedoeld als voordelig alternatief op de lange afstanden.
Daarvoor zou een highway bus dan wellicht een gunstiger alternatief zijn. Even snel gezocht, daarmee ben je weliswaar ook zo’n 9 uur onderweg, maar wel een directe verbinding zonder tig overstappen (wel regelmatig toiletstops bij service stations). Kaartjes daarvoor kan je al voor minder dan 4.000 yen krijgen, en als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld zou je zelfs nog een nachtbus kunnen nemen en zo een hotelovernachting uitsparen.
Vliegen kan uiteraard ook nog, vanaf zo’n 60 euro, en dan ben je een uur tot anderhalf uur in de lucht. Echter, met de transfers van/naar het vliegveld plus de nodige wachttijd erbij ben je dan alsnog een hoop tijd en geld verder. Lijkt me dus sowieso de minst interessante optie.
Maar als je zelf eens wilt zoeken naar treinen en bussen: http://www.hyperdia.com/
Dank je wel voor de snelle reactie!