Enkele vragen ivm per trein reizen

Hoi,

over 2 weken vertrekken we (eindelijk), maar nu wou ik even nog enkel praktische zaken weten ivm het reizen per trein.

We gaan enkele afstanden per trein afleggen.

1. Hoe lang op voorhand ben je best bij het station?
  2. Hoe lang op voorhand koop je best je kaartje voor een rit van circa 4 uur? Dus geen slaaptrein.
  3. Kan je alle nodige tickets tegelijk aankopen (bv als we in HCM zijn, ineens een ticket kopen Danang - Hue? )
  4. Ik vermoed dat je steeds al het uur van vertrek moet aangeven, of kan je eventueel nog een latere / vroegere trein nemen indien je dit kaartje al hebt geboekt?

Bedankt!

Hoi Kennel,

Schiet al op he? Je kunt overal treintickets kopen, ook bij de vele tourbureautjes. Je moet wel met de treinrit mee die je hebt geboekt. Dus je kunt geen trein eerder of later nemen (ik weet alleen niet hoe dit precies zit met de zitplaatsen, dat zou je daar kunnen vragen).

Je gaat niet in een hoogseizoen, dus volgens mij hoef je niet dagen voor vertrek je kaartje te reserveren. Wil je zekerheid, dan kun je dat wel doen natuurlijk. Zelf ben ik op tijd naar het station gegaan voordat de trein zou vertrekken. Het ligt er denk ik aan waar je opstapt en hoe druk het er zal zijn. Ook dit kun je voor de zekerheid navragen als je de kaartjes reserveert.

Veel voorpret gewenst!

Groetjes, Anne

Hallo Kennel,

Wat Anne-Jitske schrijft klopt helemaal.

vraag1
Varieert per maatschappij van 2 uur tot 1 uur

vraag 2
Je zit net in de staart van het hoogseizoen.
Dus het is mogelijk om op het station een kaartje te kopen, maar deze kan dus wel uitverkocht zijn.
Dus moet je echt op een bepaalde tijd en datum weg, dan gewoon vooraf kopen.

vraag 3
Simpel antwoord; ja.

vraag 4
Kan wel, maar moet je met een agent van de maatschappij wel op tijd regelen; dus niet 1 uur voor vertrek. Doen ze soms wel uit coulance, maar is geen regel en jouw verlangde reis moet niet volgeboekt zitten.

gr
Ton.

Hey,

nog maar eens bedankt voor jullie nuttige tips en we zijn hier al heel erg aan het aftellen!!! :wink:

Lang leve het forum!!!

Hoi,
hier ben ik weer…

Nog even een vraag ivm de treinbenamingen:
wat voor soort treinen zijn de SNT2 en de SNPT2/P1 types? Deze omschrijving kan ik niet onmiddellijk terug vinden in de omschrijvingen op de site http://www.seat61.com/Vietnam.htm.

En de uren wijzigen hier ook wel snel precies :wink:

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Dat zijn de zeg maar ,niet touristen treinen , geen slaapplaatsen en geen luxe zitplaatsen ,je kan er natuurlijk wel mee reizen .

Hoi,

Is het makkelijk reizen van HCMC naar Hanoi over land? Ik kom Vietnam waarschijnlijk vanaf PP binnen (is toch mogelijk met een MEKONG - route?)

Wat zijn dan in Vietnam de plekken waar ik absoluut moet stoppen? Ik heb ongeveer een maand berekend voor Vietnam. Ik wil eigenlijk niet vliegen en zoveel mogelijk over land reizen.

Hoi Dennis,

Van Cambodja naar Vietnam via de Mekong is zeker mogelijk, maar van wat ik begrepen heb, is andersom makkelijker (i.v.m. visum toch?).

Verder is Vietnam over land heel goed te doen en een maand is zeker genoeg tijd. De Mekong Delta doe je al aan, begrijp ik, dat vind ik zeker een aanrader. Verder eventjes Saigon, Phu Quoc en Mui Ne voor strand (in een maand tijd kun je denk ik wel beide aandoen), Nha Trang voor strand en uitgaan, DaLat voor de mooie natuur en een tocht met een easybike. Hoi An behoort ook tot 1 van mijn favorieten vanwege de sfeer en het op maat kleding laten maken. Hue is mooi en vanuit daar (is het makkelijkst) kun je als je er interesse in hebt de DMZ bezoeken. Dan heb je nog Hanoi (vond ik leuker dan HCMC/ Saigon) en Halong Bay. Sapa raad ik ook zeker aan.

Nou, in vogelvlucht wat highlights. Je zou ook nog kunnen kiezen om naar Ninh Binh te gaan. Ligt er eigenlijk ook een beetje aan wat jullie allemaal willen zien en hoe snel jullie willen reizen. Bovenstaande highlights die ik heb genoemd kun je binnen een maand bezoeken, enigszins relaxt.

Mocht je nog vragen hebben, of wat specifiekere informatie willen, laat maar weten!

Groetjes, Anne