Ergens wel logisch. Het vliegtuig moet ook terug en de luchtvaartmaatschappij is erbij gebaat het vliegtuig zo vol mogelijk te krijgen. Als jij een enkeltje koopt is jouw stoel op de terugweg leeg en dat kost ze geld. Dus maken ze die enkeltjes duurder om zoveel mogelijk “empty legs” te voorkomen.
Btw… € 569 via EgyptAir. Twee overstaps, dat dan wel. In Cairo en Johannesburg.
Dit is echt onzin. Feitelijk koop je gewoon 2 enkele vluchten, en dat heet dan retour, niet meer. Het is een stukje binding: De meeste mensen hebben een retourvlucht nodig, dit feit buit je uit. Als je een enkele vlucht half zo duur maakt als retour dan heb je grote kans dat de terugvlucht bij een andere maatschappij geboekt wordt omdat die bijvoorbeeld op een gunstiger moment/plek terugvliegt. Met een nihil prijsverschil enkeltje/retour zul je natuurlijk gebruik maken van dezelfde maatschappij bij de retourvlucht dus verkoopt de maatschappij 2 vluchten ipv 1.
Juist. En waarom wil de luchtvaartmaatschappij die binding? Omdat ze streven naar 100% volle vliegtuigen. Als jij een enkeltje A’dam - Kaapstad koopt, betekent dat dat jouw stoel op de reis Kaapstad - A’dam mogelijk leeg blijft. Dat betekent een risico voor de luchtvaartmaatschappij en om dat risico af te dekken is jouw enkele ticket duurder - ter compensatie van de mogelijk lege stoel op de terugreis. Daarnaast is het een kwestie van vraag een aanbod. Er is nou eenmaal weinig vraag naar een enkeltje, dus kunnen ze er meer voor vragen ook.
Je maakt de denkfout dat er een “jouw stoel” is of uberhaupt zoiets als een “terugreis”. Die bestaat alleen in het hoofd van de reiziger, niet bij de maatschappij.
Als ik voor 1 januari een ticket ergens heen boek, welke stoel is dan van mij als ik weer naar huis ga? Die op de vlucht van 15 januari? Of 31 januari? Als ik niks boek weet de maatschappij dat niet, dus houd er geen rekening mee en verkoopt net zo lang stoelen tot het vliegtuig vol is. Op deze manier kan er dus geen lege stoel zijn omdat iemand besluit een enkeltje te nemen, hooguit omdat er niet genoeg animo was om een bepaalde vlucht te nemen om wat voor reden dan ook.