Enkele ticket Cancun

hallo,
ik wil 2 september naar Cancun vliegen om daar dan 3 maanden spaans te leren. ik ben van plan een enkel ticket te kopen, omdat ik van plan ben na de school door zuid-amerika wil gaan reizen, en daar wil beslissen welke landen ik wil gaan doen! Krijg je daar gezeur mee bij de douane of is dit geen probleem??
rick

Ja. Je moet een retour ticket hebben.

Ze hebben mij nog nooit om een retour gevraagd aan de grens (en als je met en auto de grens over gaat kunnen ze dat ook niet controleren)
Retour is wel goedkoper dan een enkeltje meestal (klinkt vreemd maar is zo!) je kan wel tickets boeken bv via mexico heen en een ander land terug.

Retour kopen alleen al omdat die goedkoper zijn dan enkeltjes, en de retourdatum op 6 maanden zetten bv dan kan je er mischien nog mee terug vliegen.

Als je dan vanuit Peru, Colombia of Venezuelea (hier vliegen de lowcost airlines op vanuit florida en kost een enkeltje de helft van een retour) een enkeltje terug koopt via Florida naar Cancun (bij een lowcost airline bv jetblue) kan je je retourtje terug toch nog gebruiken en scheelt een hoop geld.

Veel plezier met puzzelen naar de beste oplossing.

Bastiaan Versloot

@ christd77,

er wordt nooit naar een retourticket aan de grens gevraagd, dit gebeurt al bij vertrek (bijv. op schiphol). De luchtvaartmaatschappij is verplicht alle passagiers te controleren op visa.
Uiteraard kun je een enkeltje boeken maar dan word je alleen aan boord gelaten als je een verblijfsvergunning hebt (FM2 of FM3).
Wanneer je minder lang dan 180 dagen gaat (max. verblijf als toerist) is er geen enkel probleem. Heb je geen retourticket óf is je retourdatum langer dan 180 dagen na aankomst dan moet je een visum kunnen laten zien.
Ik heb ooit de fout gemaakt mijn retourvlucht zo´n 10 maanden na mijn heenvlucht gepland te hebben (zonder een visum) en toen is op Schiphol mijn retourtdatum gewijzigd (zodat deze binnen de 180 dagen viel).

Als je langer dan 180 dagen gaat, heb je nog steets geen visum nodig, en als ze wat vragen kan je zeggen dat je bv ook naar Belize gaat binnen de eerste 180 dagen en als je terugkomt krijg je weer een nieuw visum voor 180 dagen dus maakt niet uit of er 200 of 300 dagen tussen je heen en terug vlucht zitten, je kan alleen niet meer dan 180 dagen achter elkaar in mexico verblijven of je moet een verlengeing van je toeristen visum aanvragen maar dat is weer lastig.

Dus enkel even grenshoppen zo heb ik mijn eerste 2 jaar hier doorgebracht, ik weet niet wat er precies gebeurdt is bij @ christd77 maar als je gewoon verteld dat je gaat reizen gebeurdt er niets in Mexico niet en in nederland ook niet.

En dat van een retour of enkeltje klopt ook niet zolang je je maar aan de 180 dagen houdt maakt het niet uit, als nederlander heb je geen retour nodig.

Ik zit hier nu in Mexico city zonder een ticket voor een terugvlucht naar Nederland, met een toeristen visum, dus geen probleem en geen vragen bij de grensgehad hier of in Nederland.

Bastiaan Versloot

Sorry hoor maar van dat retour ticket klopt wel degelijk. Vele maatschappijen laten je niet vertrekken zonder retour ticket of visum naar Mexico. Telkens als ik naar mexico vlieg moet ik toch echt wel mijn visum laten zien, mijn kinderen hadden een tijd lang alleen een nederlands paspoort en die mochten op hun mexicaanse geboorte akte het land in maar dat was niet overal bekend dus veel gezeur eer zij ons lieten gaan. Dus bij vertrek uit Nederland dien je echt wel over een retour ticket te beschikken als je niet mexicaans bent of niet in het bezit van een visum bent. Bel anders de maatschappij waar je mee vliegt en je weet het zeker als anders het ja of nee antwoorden.
Groeten,
Patrick

Misschien dat het ligt aan de luchtvaartmaatschappij. Zoals bekend zijn met name de Amerikaanse maatschappijen erg strikt. Misschien de Europese iets minder. Het “ik ga halverwege een keertje grenshoppen naar Belize of USA” wordt in ieder geval niet door alle maatschappijen geaccepteerd (been there…).
Wat Crazypat zegt is een goeie tip…check het van te voren om gezeik te voorkomen.

Ik had ook zoiets een aantal jaar geleden en ik heb toen zelf een busticket gemaakt van Chetumal naar Belize, zodat ze dit op schiphol konden zien.
Niemand heeft er ooit naar gevraagd.

ik hou van dit soort posts :slight_smile: Gedaan met al die zever en paniek veroorzaken altijd! Dit zal ook zeker van de maatschappij afhangen. Met welke heb jij gevlogen ?