Enkele reis Malaga, douaneproblemen?

Heey mensjes,

Ik vertrek over enkele maanden voor minimaal een half jaar naar Spanje om daar een taalcursus te doen en vervolgens te werken. Ik doe dit via een organisatie en die raadt mij aan om retourticket te kopen, om problemen bij de douane te voorkomen. Nu is het dus zo dat ik een half jaar ga, waardoor het al heel moeilijk wordt om via internet een retourticket te boeken voor zover vooruit. Bovendien weet ik nog niet echt wanneer ik terug wil.
Ik vroeg me af hoe groot de kans is op problemen bij de douane. Ik heb het idee dat de organisatie dit gewoon zegt, omdat ‘het moet’. In principe kun je toch binnen de EU vrij reizen? Iemand ervaringen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Marloes

Pff, ik zou gewoon een enkele reis nemen! Kans op controle is nihil! Ben nog nooit door de douane op een spaans vliegveld tegengehouden. Bovendien is er niets illegaals aan jouw verblijf: je mag 3 maanden zonder problemen blijven en zodra je werk hebt mag je onbeperkt in Spanje blijven.

PS: sorry voor de late reaktie, was op vakantie… Enne je weet het hè, als je hulp nodig hebt in Sevilla dan hoor ik het.

Voor zover ik weet hoef je in Malaga helemaal niet door de douane. Binnen de EU is vrij vervoer van personen en goederen. Waarom de organisatie het waarschijnlijk vermeldt, is omdat de regels voor bezoekers van buiten de EU een stukje strenger zijn. Die moeten mogelijk wel een retourticket kunnen overleggen.