IE, Visum?

Hoi Allemaal!

Ik wil dit jaar voor twee of drie maanden in mijn eentje ‘vakantie’ houden in Spanje. Ik heb een betaalbaar appartementje gevonden in Denia, maar ik moet nu nog wel even weten of ik hier ook een speciale vergunning voor nodig heb. Ik kan het maar niet vinden, online staan veel verschillende verhalen.
Als ik max. drie maanden op vakantie wil, moet ik hier nog iets voor regelen?
En mocht ik er willen en kunnen werken voor drie maanden, wat heb ik dan nodig? Of is alles onder de drie maanden zonder vergunning?

En als ik een enkele reis boek om later te plannen wanneer ik terug ga, krijg ik dan bij de douane problemen omdat ze willen weten wanneer ik terug ga?

Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Groetjes Carlijn!>>>

Hoi Carlijn,

Alleen over dat ticket: je zit binnen Schengen dus er is helemaal geen douane die je paspoort/ticket etc. controleert. Wel kunnen er regels gelden voor werken (papieren enzo, als EU burger heb je verder wel recht op werk zoeken) en voor langer dan 3 maanden mogen blijven, maar daar zullen de echte Spanje-kenners je meer mee kunnen helpen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Veel verschillende verhalen? Ik denk het niet hoor. Zoek maar eens op Google op werken binnen de Europese Unie. Succes!
(je een beetje goed inlezen zal je helpen)

1 like

Bedankt!

Mijn plan is nu dat ik vakantie ga houden en vrijwilligerswerk ga doen in Denia in september en oktober; twee maanden dus.
Ik heb een huisje geregeld waar ik twee maanden kan huren, dus het wordt een vakantie. Ik bedoelde met douane gewoon bij het vliegveld, ik kan mij namelijk voorstellen dat als ik daar in mijn eentje met een enkeltje aan kom zetten dat ze wel even willen weten wanneer ik van plan ben terug te gaan.

Nog 1 vraag:
Als ik twee maanden vakantie wil houden in Denia, heb ik daar nog een visum of iets speciaals voor nodig? Of is dat alleen als je langer dan 3 maanden in Spanje wilt wonen/vakantie vieren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik kan tot nu toe alleen maar informatie vinden over het echt werken in Spanje, niet voor lange termijn vakantie houden.

Dank!

1 like

Nederland en Spanje behoren alletwee tot de Europe Unie en daar is vrij verkeer van personen een grondrecht. Ik raad je aan je ook even in te lezen over vrij verkeer in Europese Unie.

(niet op school gehad?)