Werken en wonen Spanje?

Hoi allemaal!

Ik ben 22 jaar, getrouwd en mijn man en ik willen graag een half jaar/jaar wonen en werken in Spanje om te proeven hoe dat is. (wellicht dat we daar een langere tijd willen blijven). We verhuren ons huis in Nederland en gaan daar een lange tijd een studio huren.
Ik heb al behoorlijk wat informatie op internet gevonden, maar nog geen ervaringen gelezen! We willen naar de Costa Blanca, het liefst naar Javea (of omgeving). Daar heb ik al verschillende huizen gezien die we kunnen huren voor weinig geld (het is dan ook een kleine studio, maar hoe minder maandlasten hoe beter!). Dat moet geen probleem zijn.
Het enige dat lastig is, is het zoeken van een baan. Mijn passie ligt bij het werken in een bed and breakfast. Misschien van Nederlandse, Belgische of Engelse eigenaren. Of anders schoonmaakwerk of serveerster.
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om voor een half jaar (of langer) aan zo’n baan te komen? Ik had zelf het idee om vanuit Nederland naar verschillende bed and breakfasts met Nederlandse eigenaren te mailen met de vraag of ze iemand in de schoonmaak kunnen gebruiken.

Ik heb een aantal vragen:

• Hoeveel kun je ± per week/maand verdienen in Spanje? Zal geen vet pot zijn, maar we moeten daar met twee personen een huur van ± 300 euro kunnen betalen en kunnen leven.

• Is het mogelijk om aan een baantje te komen in Spanje?

• Hoe zit het met een visum? Is dit nodig of kunnen we gewoon aan de slag daar?

• Kun je voor zo’n korte periode gewoon je Nederlandse rekening behouden? Werk je dan altijd handje contantje of kun je gewoon met je eigen rekening leven? Want ons huis wordt nog steeds betaald van onze rekening en de huurders zullen het geld naar ons moeten overmaken.

• Hoe zit het met ziekenhuizen / zorgverzekering? Als je zo’n korte periode weg gaat (er vanuit gaande dat je natuurlijk niets naars krijgt), moet je daar een verzekering afstellen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de vragen, en misschien kunnen jullie je ervaringen delen met mij!!

Alle hulp is welkom!!

Heel erg bedankt,

Groeten Carlijn