Voor mijn vertrek 3 jaar Spanje, REGELS, REGELS, wieowie heeft antwoorden?

:confused: Ik heb nodig:

• Verblijfsvergunning, belde Spaanse consulaat maar steeds is die meneer niet aanwezig, kan dit via BUZA?
  • Zorgverzekering, mag die uit NL niet handhaven??! Kan ik deze via NL regelen? Is er in Spanje goede verzekeraar?
  • Huurwoning, heb hier koopwoning die ik ga verhuren. Mijn inkomsten zijn alimentatie, is convenant van scheiding afdoende?
  • Wil NL-ers, het grootste ziekteverzuim alhier, in burn-out 3 maanden in Spanje met meditatie, Yoga en spiritualiteit weer op de been zetten door oude patronen te doorbreken en dat gaat beter in andere omgeving. Als coach behandel ik nu in NL deze mensen minimaal 1 jaar omdat ze steeds weer onder invloed staan van naaste omgeving en dan gaan de stappen steeds weer even terug. Zou ik in Spanje (betaalbare) lokaties kunnen vinden om deze mensen onder te brengen en een ruimte voor groepssessies? Alvast bedankt :wub: Voy al sol!:cheer: Hasta la vista :dag:

Hoi Margareth,

Welkom op Wereldwijzer! Op het Spanjeforum ga je vast een antwoord vinden op je vragen.

EU burgers krijgen een verblijfskaart van 5 jaar of onbeperkt . U kunt geen vergunning krijg/aanvragen via consulaat of buza alleen bij de Immigratiedienst/ vreemdelingendienst in Spanje. Consulaat kunt u wel voor info vragen.

Als je al een huis/ App hebt in Spanje, dan vraag aan je zorgverzekeraar in NL om een E106 formulier testuren naar jou ( NL adres ). U moet deze formulier invullen en terug sturen. Uw verzekeraar stuurt dan de officele E106 formulier naar u ( NL adres )

Als u een woning heeft gevonden ( huur of koop ) dan schrijf je in bij de gemeente, dan zoekt u een verzekeraar in uw plaats op en ze schrijven u in en u moet uw E106 formulieren geven, paspoort, huur/koopcontract en de inschrijf formulier van de gemeente.

Inschrijven bij de gemeente moet je documenten inlevern zoals , paspoort, huur/koop contract , geboorte akte, trouwakte ( soms vragen ze ook naar je uitschrijving van NL ) maar dat hoef niet wat u bent een EU berger en u mag gaan en staan/ wonen waar u maar wilt ( art 65 wet GBA ) u kunt 8 maanden ingeschreven staan in 2 landen dan moet u uitschrijven.

De gemeente geeft u formulieren mee om in te vullen die zijn voor de Immigratiedienst, vaak kun je zelf naar de Immigratiedienst toe, U moet zowiezo deze documenten inleveren pasooprt, huur/koopcontract, inschrijf formulier gemeente, inschrijf formulier of pasje zorgverzekeraar van Spanje, uw inkomen/spaargeld, geboorte akte , trouwakte.

Ik weet niet of uw alimentatie mag meenemen naar het buitenland, U mag wel een uitkering ( 3 maanden ) meenemen naar het buitenland. Ik weet niet welke inkomenseis in Spanje heeft ( normaal de EU regels ) is het de bestandsnorm van het land waar u gaat wonen. Spaargeld kan je wel mee tellen als inkomen, U moet dan wel 3 tot 6 maanden van rondkomen. schrijf u wel in als werkzoekende bij uitzendbureau’s

zorg wel voor dat u vertrekt dat alle documenten gelegaliseerd zijn.

kijk op deze link daar staat genoeg info op voor u…

http://rechtopgezinshereniging.nl/forum/styles/TMOL/imageset/icon_topic_attach.gif

informatiebrochureNL.doc [272.5 KiB]

1 like

Ik zit nu te twijfelen een E106 formulier is dat een persoon die woont in een EU land en werkt in NL of woont in NL en werkt in een andere EU land ( grensarbeiders ).

Maar u heeft nu wel inkomen uit alimentatie/ uitkering en uw woning die u verhuurd van NL

een E109 formulier is voor personen ( zonder inkomen ) en wonen in een andere EU land.

een E121 formulier is voor personen die pensioen / uitkering krijgen van NL en wonen in een andere EU land wonen.

U moet even informeren bij uw verzekeraar welke E formulier u moet hebben.

Marcel, dankjewel!
Het een en ander is mij duidelijk. Mijn alimentatie is vele malen hoger dan een uitkering, en zou ik dan niet mogen verblijven? Op moment dat ik naar Spanje ga krijg ik dit nog 4 jaar en ben ik niet inkomensafhankelijk. Wil zelfs in Spanje belasting gaan betalen, want dat kan als ik die documenten heb en daar wellicht zelfstandig iets opzetten als zelfstandig ondernemer… Spanje moet blij met mij zijn, toch? Een convenant met datum wanneer alimentatie afloopt. Mijn bank zegt dat ik gewoon op dat account met adreswijziging zelfs kan telebankieren. Ik kan dus ipv 3 tot 6 maanden 4 jaar vooruit.

Dankjewel,
Ik print dit allemaal uit en wellicht weet je dat wij in NL Pinksterweekend hebben dus wordt het dinsdag. vuurwerk

Als u zeker weet dat de Alimentatie mee mag nemen naar het buitenland en hoog genoeg is om aan de inkomenseis te doen van Spanje dan is uw inkomen goed … kijk eens op de website van www.rijksoverheid.nl of ga info vragen bij de CWI kantoor.

U kunt uw eigen bankrekening in NL houden maar ik zal wel een bankrekening open in Spanje omdat u daar zeker 3 jaar wil verblijven.

uw verzekering als u één van deze 3 formulieren krijgt bent u verzekerd ook verzekerd in NL. u sluit in Spanje een verzekering af, dan betaald u gewoon uw premie van NL en NL maakt een bedrag over naar uw verzekering in Spanje ( het kan ook zo zijn dat u een gedeelte aan NL betaald en een gedeelte aan Spanje )

U kunt ook een Expat verzekering afsluiten en uw eigen verzekering stopzetten, maar ik weet zeker dat deze verzekering niet bij u past, Omdat u inkomen heeft uit NL van uw huis en u verblijft in Spanje en ik weet niet of Spanje deze verzekering accepteert.

In 2009 wou in Immigreren naar Ghana en ik heb Expat verzekering afgesloten bij ( JOHO ) en gestopt met NL verzekering maar toen ik terug kwam was het wel een gedoe om weer bij de NLerse verzekering af te sluiten, In 2011 ging ik voor een 1/2 jaar naar Duitsland en ik heb een E106 formulier ( grensarbeider ) aangevraagd bij mijn NL verzekering en ik ging mij verzekeren in Dui ( dus was verzekerd in NL en Dui. Nu woon ik volledig in NL en heb de Duitse verzekering stopgezet zonder problemen en mij volledig weer verzekerd in NL

Een verblijfsvergunning kun je voorlopig vergeten.
Zoals in elk land van de EU kun je in Spanje 3 maanden verblijven als vakantieganger of indien je werk hebt kun je net zo lang blijven als je wilt en kun je die verblijfsvergunning aanvragen.
Je kunt dus niet van te voren al een verblijfsvergunning aanvragen gewoon omdat je geen werk hebt.
Zodra je werk hebt kun je een NIE nummer aanvragen (verblijfsvergunning) en heb je recht op ziekenfonds, kaartje van de Seguridad Social aanvragen en klaar. Dat is normaal gesproken meer dan voldoende en over het algemeen prima (hoewel er veel indianenverhalen de ronde doen is de Seguridad Social in Spanje, nog, uitstekend).
Huurprijzen zijn sterk afhankelijk van de plaats waar je heen wilt in Spanje.

@ Coberana

U heeft een beetje gelijk…

Een persoon kan zonder aanmelden bij de Immigratie/vreemdelingendienst 3 maanden verblijven in een EU land. Als die gene langer wilt blijven dan moet hij/zij melden bij de Immigratiedienst… Een persoon uit een andere EU land moet gelijk een vergunning krijgen voor 5 jaar of onbeperkt. De eisen voor een verblijfsvergunning, Documenten die voor algemeen gevraagd worden: Huur/ koop woning+ contract , inschrijving gemeente , inschrijving verzekering , inkomen uit werk of spaargeld of andere bronnen van inkomen, paspoort/ ID kaart.

Mevrouw Margereth wil zowiezie blijven in Spanje als ze een Huis/app heeft en ingeschreven staat bij de gemeente een verzekering heeft afgesloten . Dan kan ze gewoon naar de Immigratiedienst en een verblijfsvergunning ophalen. ( Ik heb in Duitsland gewoond om mijn vrouw naar Europa te halen onder de EU richtlijn/ regels) binnen 1 maand had ik mijn verblijfsvergunning en 1/2 maand later mijn vrouw.

Europese richtlijn, richtlijn 2004/38/EG ART 6 en 7 en 8 en 11

De EU heeft vrij werkverkeer, dus zolang je werkt kun je blijven. Verder heeft elk land zijn eigen regels mbt tot de algemene richtlijnen. In NL kon mijn spaanse vrouw (die op dat moment geen werk had) niet blijven als ik bij de vreemdelingpolitie niet kon aantonen dat ik op het moment van de afspraak geen arbeidskontrakt had van minimaal een jaar (en een bepaald bruto inkomen). In Spanje is / was dat wat soepeler, daar kunnen familieleden garant staan mits die werken of een bezit hebben (patrimonio).
Maar de officiele regel is nog steeds: geen werk dan ook geen verblijfsvergunning (overigens is de controle in Spanje niet zo groot)
Ik zou mezelf niet direkt aanmelden bij de vreemdelingenpolitie en gewoon eerst maar eens 3 maanden rondkijken en proberen iets op te zetten.

Nog even een beetje curieus feit van Spanje: iedereen heeft recht om zichzelf in te schrijven bij een gemeente, ook mensen die illegaal in Spanje verblijven hebben dat recht.

Dankjulliewel! :wub:
Ben blij dat ik deze post heb geplaatst want anders had ik waarschijnlijk van het kastje naar de muur gestuurd. Eigenlijk val ik onder mensen die met pensioen in Spanje verblijven en als ik daar een baan zoek, wat niet zal meevallen maar wellicht heb ik in het toerisme een kans want hier op het arbeidsbureau staan veel aanvragen voor Nederlanders om te gaan werken in Spanje in het entertainment, is het veel makkelijker. :smiley: Dan moet ik snel door met mijn cursus Spaans. Nogmaals bedankt, ik kan nu gericht aan het werk! Fijne dag!

@ corberana

Even terug komen op uw situatie… bij terug keer naar NL met buitenlandse partner. over een arbeidscontract van 1 jaar.

Veroordeling door EU Hof: duurzaam inkomen mag niet meer worden gevraagd.
Op 10 april 2008 sprak het EU Hof van justitie in de zaak C-398/06, een oordeel uit over de Nederlandse staat over:

Nationale regelgeving en bestuurlijke praktijk die toereikende eigen middelen voor verblijf van ten minste één jaar in ontvangende lidstaat vereist.

Conclusie:

Nederland mag geen toereikende eigen middelen voor verblijf van ten minste één jaar eisen (zoals ze wel deden). En ook andere EU lidstaten mogen dit niet meer vragen dankzij dit arrest.

Dit arrest is van belang voor iedereen die tegen de eis van een duurzaam inkomen aanloopt. Want deze eis is dus met deze uitspraak onrechtmatig verklaard door het hof.

Het eisen van een duurzaam inkomen (zoals een arbeidscontract van één jaar) is onrechtmatig verklaart, omdat het een beperking is van het recht op vrij verkeer.

NL is in bovenstaande zaak veroordeeld omdat zij hun verplichting niet nakwamen na om deze beperking op te heffen.

en kijk maar eens bij de EU regels richtlijn 2004/38/EG ART 7

Artikel 7
Verblijfsrecht voor meer dan drie maanden

1. Iedere burger van de Unie heeft het recht gedurende meer dan drie maanden op het grondgebied van een andere lidstaat te verblijven:
    a) indien hij in het gastland werknemer of zelfstandige is,
    b) indien hij voor zichzelf en voor zijn familieleden over voldoende bestaansmiddelen beschikt om te voorkomen dat
    zij tijdens hun verblijf ten laste komen van het socialebijstandsstelsel
    van het gastland, en over een verzekering
    beschikt die de ziektekosten in het gastland volledig dekt, of op rechtstreekse bloedverwanten in opgaande lijn die ten laste
    komen van de burger van de Unie en op die van zijn echtgenoot
    of geregistreerde partner.

Dus onder B , wordt gezien Spaargeld, uitkering/ pensioen van andere EU land, Sponsor geld= een persoon die je sponsort gedurende verblijf in het land waar u verblijft. of anders

Als u naar NL wilt/wou kan u gewoon een uitkering vragen en krijgen of een uitzendbureau contract of gewoon genoeg spaargeld hebben. In ( aresst eind ) kan je ook gebruik maken van een wwb uitkering voor terugkeer naar NL. IND moet deze inkomens… accepteren

Mevrouw Margareth

U bent een EU berger als u verhuisd naar Spanje dan bent u een EU onderdaan dus u heeft niks met de Nationale regels van Spanje te maken.

U valt bij Art 7 van richtlijn 2004/38/EG onder ( B ) u moet aantonen dat u voldoende middelen beschikt om te leven in Spanje.

Dus… Pensioen, alimentatie, spaargeld, inkomen van uw huis in NL ( verhuur )

zoals u leest hier boven mag Spanje ook niet vragen aan u om een arbeidscontract van 1 jaar.

@ marcelvr:

Bedankt voor je uitleg. Ons geval speelde in 1995 / 1996 en toen wist eigenlijk niemand hoe het precies allemaal in elkaar stak, zelfs de politie had verschillende verhalen. Uiteindelijk met het wetboek in de hand was er 1 agent van de vreemdelingendienst die ons bovenstaande vertelde als zijnde de wet.

In Spanje is alles, zoals al gezegd, soepeler.
Ik zou echter niet zo ver willen gaan dat men geen eigen regels hanteert. Ookal dient men de EU regels aan te houden, ben ik er van overtuigd dat nog steeds veel landen hun eigen uitleg hieraan geven en probeer daar maar eens tegenin te gaan.

Als Spanje bij Margareth hun eigen Nationale regels hanteren, kan ze een mail sturen naar SOLVIT Nederland of Spanje of de Europese hof omtrent dat Spanje de regels niet na leeft bij EU burgers en dan helpen ze haar of ze neemt een EU advocaat in armen. ze kan sowieso een bezwaar maken tegen de Immigratiedienst. Maarja zo ver is het nog niet en zo ver loopt het ook niet.

wat u zegt is waar ’ Spanje was het lieverdje van de EU " maar tegenwoordig is het wel anders met name mensen die de oversteek willen maken van Afrika naar Europa.

@ Margareth waar wilt u in Spanje wonen ?

@ Marcelvr
Ik wil naar de Costa Blanca en… het hier boven geschreven verhaal door jullie is echt waar??! Niemand weet eigenlijk hoe of wat want het ene regeltje spreekt de ander tegen… :thumbsdown: Ik liep daar al tegen aan, had ik 1 instantie gebeld en belde vervolgens andere die de eerste weer tegensprak en zo zat ik uren pd aan de telefoon en daarom heb ik deze post geplaatst want zag door de bomen het bos niet meer. In het toerisme is nog wel voldoende vraag naar personeel dus heb ik daar een aantal contacten gelegd want dat is toch de makkelijkste weg. Een baan hebben geeft minder problemen. Nogmaals bedankt allemaal! :zon02:

Beste vrienden,
Dit is een even voorstellen forum ,gelieve een nieuwe onderwerp te maken op het Spanjeforum!!!
Bedankt bij voorbaat.
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam.

@ Georgessiam

Margareth heeft zich vergist om dit op het forum van ’ even voorstellen ’ te plaatsen . Als u haar 1ste bericht heeft gelezen begon ze gelijk met vragen te stellen maar niet met haar voor te stellen. U ziet ook aan haar onderwerp (titel ) dat ze met een aantal problemen/vragen zit. Margareth heeft dit op 'even voorstellen 'forum geplaatst maar vergeten om zich voor te stellen maar wel met een aantal vragen erbij en ik heb antwoord gegeven en zij heeft weer een vraag… etz. het maakt toch niks uit als ik op haar vragen antwoord geef en zij weer met een vraag komt… en toevallig heeft ze deze vragen op 'even voorstellen 'forum gezet. dat maakt toch niks uit …ze is net nieuw hier op deze website … Ze kon dit onderwerp beter op Europa of Spanje forum zetten.

Ik ga deze topic verplaatsen naar het Spanjeforum!!!
groet,georgessiam.