Enkele praktische vragen

Hallo,Mijn man werkt enkele maanden in India (Poone - Pune, nabij Mumbai).We hebben 2 kleuters van 4 en 6.Begin juli reizen we naar Mumbai en dan verder naar Pune.Enkele weken later reizen de kinderen en ik terug. Aanvankelijk had ik het idee. We zien waar mijn man werkt en leeft. Hoe men er in de buurt leeft. Ik zie wel. We boeken enkel onze tickets op voorhand. Voor de terugvlucht moet ik kiezen tussen Mumbai - Brussel of Delhi - Brussel. We zouden dan de Taj Mahal kunnen bezichtigen.Is dit werkelijk zo fantastisch? Is de rit vanuit Delhi naar Agra en het bezoek aan de TM doenbaar met 2 kleuters?Graag jullie gedacht en ervaring met de transfer van Delhi naar Agra.Inkje

Om dadelijk op je vragen te antwoorden:
De Taj Mahal is écht fantastich. Geweldig om te zien hoe in de loop van de dag de kleuren veranderen. En ja, je bent er in zo’n 2,5 uur vanuit Delhi met de trein. Makkelijk te doen dus met kinderen. Rond de Taj heb je kraampjes genoeg om te eten en te drinken. Ook daar moet je je geen zorgen om maken. En op zo’n toeristische plek is het aanbod slaapplaatsen overweldigend.

Maar dan nu mijn mening:
Als dit je eerste keer India wordt, zal je een cultuurshock ervaren. Dit met de hitte (35°), drukte, het gesleur met je bagage, 2 kinderen aan je arm, en de neveneffecten van het regenseizoen, kan voor stressy situatie’s zorgen. Heb je al meer reiservaring wat dat betreft, dan moet ik je toch nog waarschuwen over het feit dat ze al het mogelijke zullen proberen om je financiëel te bedotten. Dit begint al vanaf dat je een voet buiten de luchthaven zet. Neem daarom een taxi ‘in’ de luchthaven (aan zo’n bureautje) en niet buiten. Heb begrip voor het feit dat ze naar je geld uit zijn, maar blijf prijs bewust (naar HUN normen).
Is de Taj dit waard? Hangt van je instelling en voorbereiding af.
Je kan de Taj bekijken als een gebouw, of als een fenomeen. En als je weet wat je er voor over moet hebben (incl de prijzige inkom), zal je ook niet teleur gesteld worden. Maar behalve de Taj heeft Agra niet veel te bieden. Het Red Fort is ok als je nog geen andere gezien hebt. Fatehpur Sikri is dan weer een andere highlight in de buurt. Zeker het overwegen waard.

Maar dan een laatste bedenking: Het traject tussen Mumbai en Agra gaat je heel wat tijd kosten over land. Geen lachertje met kinderen als je de manier van reizen daar kent. En als je dit met de vlieger wil doen, gaat het toch een duur uitstapje worden.

Met andere woorden; alles staat of valt met je zin naar avontuur of de inhoud van je portemonnee. India … you love it, or you hate it.

goede dag

met twee kleine kindjes moet je toch je voorzorgen nemen en goed laten inenten.
bij aankomst in de luchthaven Delhi prikken de muggen graag in westerse benen.
draag daarom een lange broek en kouzen.
nu herinner ik me niet of in de stad zoveel muggen waren.
geef nooit vers fruit zomaar neem een mes mee en doe de schil eraf.
ook fruit dat stuk is zeker niet geven.
flesjes cola en limonade zijn goed.

maar kuis eerst de hals van het flesje goed af dat het stof dat onder de capsule is weg is.

geef ook geen ijs.
water enkel uit een fles geven.
de taj Mahal is prachtig maar nu wel duur voor westerlingen.

laat u niet begeleiden door mannen die dit voorstellen.
ze lokken u mee naar winkels.
puur voor het geld.

ik geef geen geld aan de bedelaars.
wat ik doe is een bic geven of aan de kinderen een caramel.
mijn man is Indier hij zegt bedelaars zijn soms rijker dan de meeste die gaan werken.
zeker die in aan toeristische plekken staan.

ik kan nog meer vertellen.
maar stop hier toch maar je kunt steeds mijn blog bezoeken die in de toekomst nog meer over india zal gaan momenteel is het meeste kruiden
groetjes

htpp://blog.seniorennet.be/kruiden_leentje50

Ik sluit me helemaal aan bij Kohraya.
Vorig jaar verbleef ik in India: zes maanden rondgetrokken en zes maanden vrijwilligerswerk verricht. Een onvergetelijke ervaring in een land waar ik mijn hart aan verloren heb. Je houdt er van of je haat het. Hoewel het cliche klinkt, is het een waarheid als een koe.
Alleen met kinderen reizen is te doen, ALS je enig ervaring hebt in India.
Indien het een eerste bezoek is, zou ik het niet aanraden. De combinatie van nieuwe indrukken, de chaos, en de hitte …
De Taj is indrukwekkend, maar dan vooral bij zonsondergang en zonsopgang. Overdag vond ik het veel minder impressionant.