Ik wil graag enkele maanden (3 à 4) naar Mexico gaan, sowieso voor 4 weken Spaanse les.
Playa del Carmen lijkt me prima om er Spaans te leren en vakantie te houden maar ik wil ook heel graag het échte Mexicaanse leven ervaren. Wat zou ik kunnen doen na de 4 weken Spaans (rondreizen, werk/ vrijwilligerswerk)? En waar(heen)?
Misschien is het een idee om 4 weken Spaans te doen in Playa del Carmen en daarna 1 of 2 maanden vrijwilligerswerk doen ergens in het ‘echte Mexico’.
Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen, ervaringen e.d.
ligt eraan waar je van houdt…Mexico is zo divers…je kan alle archaelogische sites afgaan…wilde natuur opzoeken…dorpjes bezoeken etc…maar mooie staten zijn sowieso Quintana Roo, Michoacan, Oaxaca en Chiapas.
Ik wil sowieso het echte Mexicaanse leven ervaren, mooie natuur, dorpjes en andere bezienswaardigheden. Zijn er vanuit Playa del Carmen of vanuit Merida Yucatan voldoende mogelijkheden?
Er zijn wel wat mogelijkheden, maar niet om een paar maanden te vullen. Als ik jou was zou ik proberen rond te reizen, ofwel een paar “centrale” plaatsen te vinden waar je bv een maand of een paar weken blijft, en van waaruit je trips organizeert. Eigenlijk moet je verschillende plaatsen aandoen om de verscheidenheid van Mexico te ervaren. Het zuidoosten heeft een heel andere mentaliteit dan het centrum of zelfs het noorden van Mexico. De golfkust en de pacific kust zijn helemaal anders, natuur is in zowat elke staat anders, enz
Pasa la voz, ik heb eenzelfde plannen. Ik ga 4 weken Spaans leren, en daarna 2 (misschien 3) maanden rond te reizen. Steden die ik wil bezoeken zijn o.a. Mexico city, Puebla, Oaxaca, Taxco, Acapulco, San Cristobal, Palenque, en playa del carmen. Bovendien wil ik een tocht per trein door de Baranca del Cobre maken. Mocht ik leuk vrijwilligerswerk tegen het lijf lopen, dan zal ik dit gaan doen.
Ik vertrek rond 20 november. Ik oriënteer me deze week op de startplaats, waar ik de taalcursus wil gaan volgen. Playa del Carmen is een optie, ik zit ook nog te denken aan Oaxaca, welke me iets gemoedelijker (en wellicht goedkoper) lijkt.
Hebben jullie adviezen wat een leuke startplaats in Mexico is om 4 weken te verblijven?
Als je een maand op dezelfde plaats wil blijven dan moet je wel eerst uitmaken wat er belangrijk voor je is. Cancun en Playa del Carmen hebben misschien wel uitgebreide mogelijkheden, maar zijn uitermate toeristisch en je zal er willen of niet teveel engels of zelfs nederlands horen en/of spreken. Oaxaca is best een leuke stad, maar misschien net iets te rustig voor jou. Het nachtleven is er nogal beperkt. Het is nogal lang geleden dat ik er geweest ben en toen waren er enkel restaurants en cantinas te vinden. Voor je taalstudie zou ik kiezen voor een eerder grote stad zoals Mexico Stad, Puebla, Guadalajara, Monterey, … Daar heb je nl de mogelijkheid om het nuttige aan het aangename te paren, en je Spaans in praktijk brengen in het nachtleven. Als je voor rustiger omgevingen kiest, zoals bv Oaxaca, Merida, … dan moet je volgens mij zeker gaan logeren bij een Mexicaanse familie, anders zal je er niet veel aan overhouden. Het beste lijkt mij beide te combineren. Zo heb je direct een idee van de Mexicaanse cultuur. Let wel op : Mexicanen feesten misschien wel graag, maar willen ook dat je hun huis respecteert. Ze zullen het niet altijd aprecieren als je elke nacht de wilde gaat uithangen en telkens om 3 uur ´s morgens met een of meerdere pintjes teveel op het huis binnenvalt.
Monterrey is zeker aan te raden, want mocht je in de problemen komen dat heb je nog een kans dat je je met Engels zou kunnen redden… Niet veel Engels dus… maar wel iets… Monterrey is niet gevaarlijk als je gewoon downtown blijft. Ik verbleef in een van de gevaarlijkste wijken en ook daar is niets met me gebreurd (geen garantie dat jou ook niets overkomt). Het nachtleven is een absolute aanrader. Zoals we in Nederland wel eens een plein hebben of een straat waar we uit gaan, heb je in Monterrey een hele wijk met aaneengesloten barretjes en restaurantjes. Vraag naar Bario Antiguo, dan vermaak je je zeker Ook in deze omgeving zijn er leuke dingetjes te bezoeken als je toerist bent.
Cancun en Playa del Carmen lijken me geweldig om vakantie te houden of om enkele weken Spaanse les te volgen. Voor zover ik kan beoordelen zijn deze twee plaatsen veel te toeristisch. Ik wil ook graag het échte Mexicaanse leven ervaren.
Hoe toeristisch is Merida Yucatán? Als dat minder toeristisch is dan is dat een goede optie om te beginnen met Spaanse les.
Wat kun je daarna gaan doen? Ik zie het niet zo zitten om doelloos, alleen rond te gaan reizen. Sowieso weet ik niet waar ik dan heen zou moeten gaan.
Is het een optie om 4 weken Spaans te doen in Merida Yucatán en daarna 1 maand vanuit Merida Yucatán uitstapjes maken? Is er in de omgeving van Merida Yucatán voldoende te bezichtigen?
Een andere optie is om na de 4 weken Spaanse les ergens 1 maand vrijwilligerswerk te gaan doen.
Cancun en Playa del Carmen zijn inderdaad veel te toeristisch als iets van het echte Mexico wil ervaren. Merida ken ik erg goed. Alhoewel een vrij grote stad is het nachtleven niet echt bruisend te noemen. De mensen zijn aangenaam en vriendelijk, maar veelal vrij traditioneel ingesteld. Ik zou er proberen in een familie te verblijven, en gedurende de weekends de nodige uitstappen te doen. Tenzij je een freak bent van halfgerestaureerde Maya ruines moet dit volstaan. Dan heb je nog een maand om rond te reizen. Bv via Palenque naar San Cristobal, vandaar naar de Canyon del Sumidero en naar Oaxaca. Al dan niet na bezoek van de kust naar het centrum doorreizen. Afhankelijk van hoe je de kilometers verdraagt kan je zo in 2 a 3 weken in Mexico stad raken. In Mexico stad en de ruime omgeving valt er nogal wat te bezoeken. In mijn jonge jaren geb ik ook alleen door Mexico getrokken. Als je wat sociaal aangelegd bent, dan ben je nooit alleen, je zal zelfs meer van Mexico leren, daar je niet kan terugvallen op een reisgenoot.
Leuk van de reacties.
Tot dusver, gezien ik bij voorkeur niet voor 4 weken in een gastgezin wil verblijven, wordt Monterey het warmst aanbevolen door jullie als locatie voor een Spaans cursus. Als er mensen zijn die een mening hebben over Spaans leren in Mexico Stad, Puebla, Guadalajara en/of andere steden, ik hoor ze graag.
Daarnaast, nog een ander vraagje, want Playa del Carmen heb ik zeker nog niet helemaal uitgesloten. Vinden jullie Playa niet een betere startlocatie voor een rondreis, met het oog dat het daar wellicht makkelijker zal kunnen zijn om medereizigers tegen te komen die dezelfde plannen hebben om vanuit Playa door te reizen naar Mexico?
Op GoogleEarth is te zien dat Merida Yucatán nog een stukje van het strand afligt. Ik vind het toch wel erg relaxt om dicht aan het strand te zitten.
Daarom denk ik aan Playa del Carmen, ondanks het toerisme aldaar. Playa del Carmen schijnt (veel) minder toeristisch te zijn dan Cancún waar vooral veel amerikanen te vinden zijn.
Een Mexicaanse vriendin vertelde me dat er vanuit Playa del Carmen voldoende te bezichtigen/ bezoeken valt, b.v.: Tulum, Xelha, Mérida, Campeche, Tabasco.
Als je 2 of 3 maanden gaat dan zijn er vanuit Playa del Carmen voldoende mogelijkheden.
Naast 4 weken Spaanse les wil ik vooral genieten van het weer en de stranden. Daarnaast wil ik ook een beetje kunnen uitgaan en interessante plaatsen bezoeken. Uiteraard ook de Mexicaanse cultuur leren kennen en ervaren.
Ik hoop niet dat heel het gebied rondom Playa de Carmen één grote toeristische attractie is zoals b.v. Salou of Lloret de Mar.
Heb zelf vorig jaar enkele weken Monterrey bezocht bij de geboorte van de baby van mijn zwager die daar woont, maar vond het niet erg leuke stad. Het is wel een rijkere en schonere stad dan alle andere steden die ik in Mexico heb gezien en uitgaansmogelijkheden in de stad zijn inderdaad prima. Maar door de afwezigheid van bomen in grote delen van de stad (ligt in de woestijn) lijkt het net of je in een betonstad woont. Vond het zwaar tegenvallen. Verder heb je op de bergen en grotten na niet zoveel dichtbij om te bezoeken. Monterrey ligt in het noordoosten van Mexico en op grote afstand van andere interessante staten en steden. Hou ook rekening met de extreme temperaturen in Monterrey. Rond de zomer is het er bloedheet en in de winter kan het aardig koud worden. Andere grote steden als Mexico Stad, Guadalajara vind ik dan veel geschikter. Spaans leren kan daar ook prima, uitgaan ook en ook hier zul je mensen tegenkomen die Engels kunnen praten mocht het nodig zijn en je kunt er ook meer dag of weekendtrips doen om meer van het midden van het land te verkennen.
Uit je berichten begrijp ik dat je erg benieuwd bent naar Playa del Carmen en om daar de start van je reis te maken. Het klopt inderdaad dat je vanuit daar erg veel kanten op kan en veel kan bekijken. Dat zou ik in die vier weken Spaans leren doen, want dat is denk ik voldoende.
Zelf woon ik in Mexico Stad en ik zou je als tip geven om die vier weken in Playa del Carmen SPaans te leren en daar de omgeving te bekijken en dan via Oaxaca of Tabasco en Veracruz door te reizen naar het centrum van het land. Veracruz heeft niet echt een mooi strand, maar is een heel bijzondere stad en biedt veel mogelijkheden voor berg en water activiteiten in de natuur. Oaxaca is een van de armste staten, maar erg mooi om te bezoeken. De stad zelf is ontzettend mooi en leuk om een paar dagen rond te kijken, maar zelf vond ik dit genoeg. Dan zou je vanuit daar kunnen doorreizen naar de zee (Huatulco en Puerto Escondido wat nog niet heel erg toeristisch is als Cancun en Playa) of via Puebla, Taxco, Tepotzlan naar Mexico stad en daar eens rondkijken. Je kan vanuit hier veel dagtrips maken naar bijzondere plekken en ook de stad zelf is uitermate interessant. Dan zou je naar boven kunnen doorreizen naar San Miguel de Allenda, Guanajuato (is een studentenstad en ook zeker een aanrader om Spaans te leren), Morelia, Queretaro, Guadalajara, etc. Dit ligt allemaal niet eens zo heel ver van elkaar vandaan en is goed te bereizen. Verder naar het noorden heb je ook de treinreis door de Cañon del Cobre en in Baja California heb je Los Cabos wat een exclusieve strandbestemming is.
UIteraard zijn dit maar tips, maar je kan die 3/4 maanden erg goed gebruiken om veel van Mexico te zien en ook het echte leven van Mexico mee te maken.
P.s. Tenzij je van gekke, gillende, dronken Amerikanen houdt, vermijdt dan Cancun, Playa en Acapulco in Semana Santa zo eind maart, begin april.
Mérida ligt op 36km van het strand (Progreso), niet ernaast, maar ook niet zover. In de zomer wordt Progreso en omliggende overrompeld door de eerder begoede mensen uit Mérida, die dan 1 of 2 maanden iets huren aan zee, en zelfs van daaruit elke dag naar Merida gaan werken. Kusten in juli en augustus daar te vermijden. Wel is er veel ambiance.
Persoonlijk hou ik meer van Celestun, maar dat ligt wel op 90 km, en is vrij rustig.
Cancun is een puur toeristenoord met een mooie hotelzone en een triestige stad waar de in de hotels werkende Mexicanen wonen. Cancun heeft een stevige reputatie bij de Amerikanen. Playa del Carmen heeft een betere reputatie bij de Europeaan, maar is ook een toeristenoord, dat er misschien net iets beter uitziet. Van hieruit is er wel wat te bezichtigen (Xel-Ha, Akumal, Xcaret, Tulúm, Cobá tot aan Chichén Itzá) maar niet alles wat die vriendin zegt ligt zo dicht. Mérida in 1 dag vanuit Playa del Carmen is vrij geforceerd (ong 400km) , tenzij je met een vliegtuigje gaat (un avioneta). Vroeger waren die er, ik neem aan nog altijd. Campeche is nog net te doen voor een verlengd weekend, en vergeet Tabasco maar als “uitstapje”, dit moet moet een dikke 12 uur in de wagen zijn, als je niet te veel stopt.
Eerlijk gezegd, als je het een paar maanden wil uithouden in Playa, dan moet het strand toch heel veel hoger op je prioriteitenlijst staan dan uitstapjes, want het grootste gedeelte van het schiereiland Yucatán is nog steeds bedekt met een laaggroeiende bos, vanuit de wagen of bus is er dus bitter weinig te zien.
Mexico is iets groter dan België of Nederland, en op een paar plaatsen na ligt het interessante van Mexico niet zo dicht bij de zee. Als je de zee wil combineren met een reis door Mexico zal je wat moeten besparen op de culturele plaatsen en bv via Oaxaca (Huatulco en Puerto Escondido zoals De Rangel zei) naar het centrum reizen. Vandaar kan je in een paar uur tijd naar Veracruz, of in een paar uur meer naar Acapulco. Acapulico is zeer toeristisch, Veracruz is een cosmopolitische havenstad met relatief weinig buitenlands toerisme, en een zeer aangename sfeer.
Kortom, keuze genoeg. Alles zien kan je niet, dus moet je je voorkeuren afmeten tov de tijd die je hebt. In alle geval, als je wilt reizen, dan zul je ettelijke kilometers afleggen. Toen in 20 jaar geleden het eerst in Mexico kwam was het vliegtuig nog vrij goedkoop, en heb ik een paar lange busritten vermeden, nu is het ook daar relatief gezien wat duurder geworden, en kies ook ik meer voor de bus.
@ thierrybelmex: bedankt voor je uitgebreide posts!
Ik worstel met het volgende dilema:
Enerzijds wil ik vakantie houden (lees: genieten van het weer, de witte stranden, het heldere water, uitgaan, de muziek) maar anderzijds wil ik ook het ‘echte’ Mexicaanse leven beleven.
Als ik het goed begrijp is 3 maanden Mérida en omgeving of 3 maanden Playa del Carmen en omgeving teveel van het goede? Dus er is vanuit Mérida en vanuit Playa del Carmen te weinig om je 3 maanden te vermaken?
Eerlijk gezegd voel ik er niet zoveel voor om grote reizen in México te maken. Wat denk je van de combinatie Playa del Carmen - Mérida (1 maand Spaanse les en de rest v/d tijd vullen met vrijwilligerswerk in Mérida en uitstapjes e.d.)?
Zoals gezegd, alles hangt af van je voorkeuren. Persoonlijk zou ik het op geen enkele plaats 3 maanden uithouden (tenzij ik er zou gaan wonen natuurlijk). Er is heel veel te zien in Mexico, maar afstanden zijn groot. Op het schiereinland Yucatán heb je naast de zee vooral veel archeologische sites, hoofdzakelijk tempelruines. Als je ze allemaal wil zien dan kan je inderdaad een paar weekjes bezig zijn, maar je lijkt mij niet de persoon daarvoor. Zoals je in Spanje of Italië aan “kathedraalmoeheid” kan lijden, zal je daar al vlug hetzelfde voorhebben met de ruines. Je kunt misschien kiezen voor een maand Mérida met Spaanse les, 1 maand reizen en 1 maand zee. Als je niet al te veel wil reizen raad ik nog altijd aan om een tijdje naar Mexico Stad te gaan, en van daaruit wat reisjes te maken. Indien het culturele je niet echt aantrekt, dan moet je misschien best aan de zee blijven. Het zou echter jammer zijn dat je enkel in Yucatan blijft. De sfeer is aan de kust zeer toeristisch (met alle voor en nadelen), het binnenland is echter zeer traditioneel, zelfs de mexicanen uit het centrum vinden de Yucatecos maar een raar (en achterlijk) volkje. Lijkt soms een beetje op de tegenstelling Nederland-Vlaanderen, zij hebben zelf de bijhoren moppen over elkaar.
Je zal voor jezelf moeten uitmaken wat er belangrijker is : de zee of het traditionele Mexico. Ik weet niet of er taalklassen zijn in Veracruz, want dat zou misschien kunnen helpen. Veracruz is wel toeristisch, maar het is nog altijd hoofdzakelijk binnenlands toerisme, niet de buitenlandse overrompeling van Cancun of Playa. De sfeer is er goed. Het strand is er niet zo mooi, maar water is er genoeg …
ik lees dat je voor paar maandjes naar mexico gaat…
ik ga namelijk in januari 3/4 weekjes spaans volgen in playa del carmen en daarna waarschijnlijk paar maandjes in cancun jobben…
wanneer ben jij van plan om te gaan?
Wanneer wil ik gaan weet ik nog niet (december, januari of later). Wanneer ben jij van plan om te gaan? Spreek je al Spaans? Ik kan al redelijk Spaans.
Cancun trekt me niet omdat het nóg toeristischer is dan Playa del Carmen. Lijkt me een beetje zoals Salou of Lloret de Mar.
Na 1 maand Spaanse les wil ik 2 maanden vrijwilligerswerk gaan doen in Mérida. Maar ik sta open voor andere opties (betaald werk, andere locatie).
Hey,
ik ga begin januari… ik spreek nog maar heel weinig spaans, begrijp het ovet het algemeen wel, maar spreken lukt nog niet zo…
cancun is inderdaad nog toeristischer dan playa cel carmen, maar daar heb ik dan ook meer kans op een baantje denk ik… dus vandaar…
Merida ben ik vorige maand ook even geweest, was echt een leuke gezellige stad!! alleen ligt t niet zo dicht aan zee, dat vind ik dan wel weer jammer…
wie weet komen we elkaar tegen in playa del carmen tijdens de taalcursus:)
@ thierrybelmex: welke stad + omgeving is interessanter om te verblijven, San Cristóbal de las Casas of Mérida?
Hoe reis je vanuit Playa del Carmen naar San Cristóbal de las Casas? En hoe lang doe je er dan ongeveer over?
Zijn er nog meer steden, een beetje in de buurt van Playa del Carmen, die interessant zijn om een tijdje te verblijven? Ik weet dat Cristóbal de las Casas niet echt in de buurt van Playa del Carmen ligt…