Hangt er van af hoelang en waarvoor : San Cristóbal lijkt meer op een stadje in Guatemala dan een stadje in Mexico. In de omgeving wonen de meer “kleurrijke” mayas, waarvan er nog een flink aantal min of meer traditioneel leven. Tenzij de aspiraties hebt om antropoloog te worden zal je echter na een week verlangen naar een iets andere culturele omgeving. Ik denk dat de dichtste grotere stad Tuxtla Gut. is, en dat is al meer dan een uur weg van San Cristobal. Kort gezegd : voor mij prachtig om te bezoeken, niet om langere tijd te verblijven
Reis vanuit Playa : vermoedelijk een reis plannen naar VillaHermosa en van daaruit naar San Cristobal, maar ik weet niet of er daar 1ste klasse bussen voor zijn (voor mij te lang geleden). Zoniet eventueel naar Tuxtla en van daaruit naar San Cristobal. Vermoedelijke duur Playa VillaHermosa (ruwe schatting) 12 a 14 uur, en van daaruit naar San Cristobal 7 a 8 uur.
Een beetje in de buurt : Merida, Campeche (kleinere stad, niet voor langere tijd) en van daaruit is het direct naar VillaHermosa (voor mij een eerder sarcastisch naam, eerder een moderne stad gebouwd met geld van rijke grootgrondbezitters en olie). Je kunt ook nog Oaxaco overwegen.