Ik heb dit TEFL-certificaat ook bij meerdere instanties voorbij zien komen en vroeg mij hetzelfde af.
Heb jij hier inmiddels antwoord op gekregen? Of weet iemand anders hoe dit zit?
Met een TEFL-certificaat kun je veel sneller terecht voor een betaalde baan (ook kost en inwoning). Zonder TEFL is dit heel moeilijk en omdat voor jullie Engels waarschijnlijk niet je moedertaal zal zijn is het vrijwel onmogelijk om iets te vinden ben ik bang. Want vaak vragen ze een TEFL-certificaat én moet je “native speaker” zijn.
Voor het doen van vrijwilligerwerk is een TEFL-certificaat meestal niet vereist. Je kunt op diverse sociale projecten terecht om Engelse les te geven, bijvoorbeeld op een buitenschoolse opvang. Je moet dan natuurlijk wel zelf je kost en inwoning betalen.
Bedankt voor je reactie.
Heb je toevallig zelf een TEFL-certificaat gehaald?
Mijn plan is namelijk om als vrijwilliger engelse lessen te gaan geven aan kinderen in Brazilië. Je kan bij het halen van je TEFL-certificaat ook deelcertificaten halen voor lesgeven aan “mensen uit ontwikkelingslanden” en kinderen. Weet je of dit aan te raden is als aanvulling op bestaande kennis? Anders gezegd wat deze certificaten inhouden?
Ik heb zelf geen TEFL en ik ken die deelcertificaten niet. Ik woon in Peru en wat ik in de praktijk zie, is dat op het gebied van lesgeven aan mensen in ontwikkelingslanden er twee opties zijn. In ontwikkelingsprojecten lesgeven en dat kan zonder papieren. Men is vaak gewoon blij met de hulp die geboden wordt. In Peru is momenteel Engels heel populair onder de jeugd om als 2e taal te leren. Op de opleidingsinstituten moet je een TEFL certificaat hebben of een Peruaanse lerarenopleiding hebben gevolgd. Op de betere instituten moet je een TEFL hebben in combinatie met native speaker. Ik vermoed dat die deelcertificaten niet veel waarde zullen hebben. Maar goed, het ligt volledig aan het doel dat je wilt bereiken. Als je in de toekomst je geld wilt verdienen met lesgeven dan is er maar 1 weg te bewandelen…
het systeem in Peru ken ik niet, maar in veel landen moet je OF native speaker zijn, OF (en) een bachelor opleiding hebben afgerond. vaak een bachelor in English of in Eduction (of op zijn minst ervaring hebben).
in Azie is het best mogelijk om zonder certificaat les te geven, ook tegen kost en inwoning. mij is dat bv gelukt in Thailand en in Indonesie. wil je echt geld verdienen, zoals bv in Korea en Japan, dan kom je als Nederlander sowieso niet aan de bak. ik heb dan ook niet het idee dat het certifikaat heel veel toevoegd. tenminste, als je een beetje ervaring met onderwijs geven hebt. (maar je moet ergens beginnen ;))
ik zag dat je Engelse les hebt gegeven in Indonesië. Ik verhuis volgende week naar Bali en zou dat ook heel graag doen. Ik heb Pedagogiek gestudeerd en heb ook een lerarenopleiding gedaan. Mijn Engels is goed maar niet perfect. Heb je tips voor mij op dat vlak? Waar heb jij gewerkt? Hoe heb je dat aangepakt? Alvast bedankt!
Ik doe op dit moment vrijwilligerswerk in Thailand via Volunteer activities.
Ook in Thailand wordt bij sommige organisaties gevraagd naar het certificaat. Het hebben van dit certificaat is overigens geen garantie dat je dan ook je kost en inwoning vergoed krijgt. Je hoeft hier (in Thailand)ook geen Native speaker te zijn. Het vaak zelfs zo, dat mensen die Engels niet als moedertaal hebben, beter les kunnen geven dan mensen die dat wel hebben. Dit komt omdat het voor een native speaker allemaal vanzelfsprekend is en vaak niet uit kan leggen waarom bepaalde dingen zo zijn (grammatica bijvoorbeeld). Daarbij komt dat het Engels van de mensen hier zo slecht is, dat je ze wellicht iets kunt leren. Vrijwilligers zijn ook hier hard nodig.
Als er iemand interesse heeft of meer info wil over de projecten hier…
Vraag het gerust. Naast lesgeven kun je ook aan de slag met marine conservation projecten en is het binnekort mogelijk om te helpen bij een olifantenkamp. Tegen een zeer redelijke prijs krijg je onderdag ik een mooi, luxe huis(met wifi) en 3 keer per dag een echt goede en lekkere maaltijd…
Ik heb tijdens mijn Midden-Amerika reis Engelse les gegeven in een klein schooltje in Costa Rica. NIEMAND sprak Engels dus ook al ben je geen native speaker je zult het sowieso beter spreken dan alle anderen daar!
Het was dus geen vereiste - wel kan ik me voorstellen dat een TEFL certificaat je misschien de nodige skills / ideeën geeft voor het lesgeven…waar begin je - grammatica - voorbeelden van lessen o.i.d. ?
Ik deed het vrijwilligerswerk als onderdeel van mijn talenstudie - reis dus ik had een gastfamilie en eten erbij inbegrepen.
Het lijkt me niet een certificaat dat moeilijk is om te halen, zeker niet als je Engels al goed is. Het kost natuurlijk wel wat (als je lid bent bij Joho en je regelt het via hen krijg je korting), maar het lijkt het mij wel waard.
Ik ga het zelf doen omdat ik het leuk vind, en omdat ik volgend najaar vrijwilligerswerk wil doen (inderdaad lesgeven dus, en je hebt daar het certificaat niet voor nodig - maar ik vind het toch wel prettiger. En leuk :))
Onze organisatie werkt al een aantal jaar op het platteland van Cambodja waar armoede, honger, slecht/geen water en ziektes heersen. We zijn altijd op zoek naar extra vrijwilligers die willen helpen in het geven van Engelse lessen. Hiervoor heb je geen certificaten nodig, maar wel moet je gemotiveerd, zelfstandig en flexibel zijn.
Wij zoeken altijd vrijwilligers voor Engelse lessen. We geven Engelse les op 6 verschillende niveaus. Je hoeft bij ons geen TEFL te hebben.
Kijk eens op onze site www.tessunlimited.nl