Hoi allemaal,
ik zit nu al een tijdje na te denken om les te gaan geven in Azie of Zuid-Amerika en heb al veel gezocht op internet over hoe dit te werk gaat. Nu heb ik gevonden dat je daar een TEFL-cursus voor kunt doen, maar daar is zoveel over te vinden dat ik niet zo goed weet wat nou de beste keuze is. Zo heb je ook een CELTA en TESOL cursus en kun je kiezen voor online of in het buitenland, wat is de beste optie? en wat is de kans als niet native english speaker om daadwerkelijk een baan te vinden. Ik heb het afgelopen jaar gereisd door Australiƫ, Canada en Amerika en spreek goed engels.
groetjes Nicole
Hoi,
Ik heb me daar ooit ook eens in verdiept. Ik kreeg te horen dat je als niet native zeker wel een kans maakt op een baan, maar dan een stuk beperkter. Tenzij je misschien engels gestudeerd hebt en aantoonbaar ervaring hebt in lesgeven. Je kunt dan vrijwel alleen maar banen vinden in Aziatische landen, vooral in China en Japan.
Hier ben ik toen min of meer afgehaakt.
Een oud collega van mij heeft dit wel doorgezet. Zij heeft de online TEFL cursus gedaan en werkt nu ongeveer 4 jaar in China.
Voor zover ik me kan herinneren zat er geen verschil tussen TEFL (teaching english as a foreign language) of TESOL (teaching english to speakers of other languages). TEFL wordt in Europa vaker gebruikt. Maar, pin me er niet op vast 
Succes!
Wanneer je echt iets wilt doen, moet je er vooral voor gaan.
Welk programma je het best kunt volgen is afhankelijk van land en school. Op de internationale school zal het niet lukken als niet native speaker, weet ik uit ervaring. ( wij wonen al jaren in het buitenland en onze kinderen gaan altijd naar een internationale school.
Maar de kunst is, mogelijkheden te vinden die er op het eerste gezicht niet lijken te zijn. Maar als reiziger zul je dit zelf ook wel ervaren.
Succes met je plannen.
Er is inderdaad geen verschil tussen TEFL en TESOL. Ik heb zelf via ITTT een online cursus gevolgd. Ik deed de 120h cursus met begeleiding wat een aanrader is want dan moet je geen examen meer afleggen. Kies minimum 120h want sommige landen eisen dit voor het werkvisum en het zou zonde zijn als je nog een extra cursus moet doen om dit aan te vullen. Voor azie en china zijn er altijd heeeel veel posities. Via linked in kan je je ook in TESOL en TEFL groepen inschrijven daar zie je dan adviezen en jobs voorbij komen. Mocht je nog vragen hebben niet aarzelen stel ze gerust