Emigreren, tips?

Goedenavond,

Mijn naam is Binne en ik heb een aantal vragen met betrekking to emigreren naar het mooie Canada, het pad van de vele Friezen volgen die me al voor zijn gegaan.

Ik heb een aantal problemen waar ik eigenlijk mee zit,

1 : Ik heb alleen m’n VMBO diploma afgerond en heb dus geen fatsoenlijke opleiding gedaan, daartegen heb ik wel een vrachtwagen rijbewijs en VCA, BHV en een heftruck certificaat (heb ik daar wel wat aan in Canada?!)

2 : De reden dat ik geen verdere diploma’s heb is dat ik halverwege m’n 2e opleiding gestopt ben om in het familiebedrijf te gaan werken, hier werk ik rond de 50 uur per week, nu zijn wij vorig jaar door oplichters failiet gemaakt waardoor we nu al meer dan een jaar vechten om te kunnen blijven bestaan (lees : praktisch geen loon) Enkel en alleen om het bedrijf van m’n vader wat hij in 30 jaar opgebouwd drijvende te houden tot er weer een betere tijd komt.
Nu is het al zover dat we een aardig end zijn opgebouwd dus binnenkort krijg ik weer een fatsoenlijk loon, enkel het probleem is dat ik op papier geen werkervaring heb gezien het door de situatie niet mogelijk was.

3 : Nu ben ik dus bang dat ik door het ‘gebrek’ aan werkervaring en opleiding geen mogelijkheid heb om naar Canada te komen om daar aan het werk te gaan en te leven.

4 : Mijn Engels is daartegen erg goed, daar heb ik geen enkel probleem mee om het te spreken, verstaan of zelfs te denken, Werken wil ik ook wel… Ik heb in het laatste jaar in principe de taak wat van m’n vader overgenomen om het bedrijf te runnen en dat gaat daartegen zeer goed, overuren maken me niets en een dik loon maakt me ook weinig uit als ik er maar plezier in heb.

Heeft iemand hier tips over, want ik ben echt bang dat m’n droom door deze hele situatie in duizenden valt :tear:

7 en 8 februari is in Houten weer de emigratiebeurs met vertegenwoordigers van diverse provincies. Vaak zitten in dergelijke delegaties ook afgevaardigden van het transport. Die kunnen je wellicht bijpraten over mogelijkheden. Certificaten, van wat dan ook, worden niet geaccepteerd, maar zijn wel een pré en maken het makkelijk de juiste papieren in Canada te halen. Ervaring kunnen ze wel wat mee en sommigen zullen je misschien een (bij)cursus laten volgen Belangrijkste voor hun is of ze vakmensen zoals jij tekort te komen.

He luongo bedankt voor je reactie… Ik was al benauwd dat ik aan de score van een skilled worker moest voldoen.

Ervaring hebben ze dus het meeste aan, dat is een goed iets.

Dan zal ik het even tot februari af wachten.
Hoe zit het eigenlijk met rijbewijzen?
Deze zijn ook niet gewoon om te ruilen dacht ik?

Je kan met je NL rijbewijs(B) 3 maanden vooruit. Hoe het met groot rijbewijs is geregeld weet ik niet. Ik weet wel, dat iedere provincie eigen regels heeft. Je ervaring speelt ook een rol in hoeverre je een nieuwe cursus of opleiding moet volgen. Een (in het Engels opgestelde) verklaring van het RDW en van je verzekering in NL over je goed en schadevrij (of niet) rijgedrag zal het proces versnellen.
Op het canadavisa-forum is er al veel over geschreven.

www.canadavisa.com/canada-immigration-discussion-board/how-to-get-canadian-license-for-newcomers-t39566.0.html

Niet RDW natuurlijk (die gaat daar niet over), maar CBR.

Een beetje late reactie maar hartelijk dank voor je reactie!

VCA bestaat hier niet, rijbewijs B kun je in sommige provincies omzetten, maar vrachtwagen moet je opnieuw halen, idem voor BHV en heftruck. Al deze zaken zijn provinciaal geregeld.

Overuren maken is moeilijk in Canada. Werkgevers hebben geen zin om overtijd te betalen, vakbonden willen niet dat je uitslover speelt, etc.

Om in aanmerking te komen zul je eerst een baanaanbod moeten hebben. Om een baanaanbod goedgekeurd te kunnen krijgen door immigratie moet de werkgever aantonen dat hij geen Canadees kan vinden om het werk uit te voeren.

Kortom: niet om je te ontmoedigen, maar je zult behoorlijk wat huiswerk moeten doen: werkgevers aanschrijven, provincial nominee programs nalezen en wellicht een avondcursus doen om iets speciaals aan te kunnen bieden. Zodra je hier antwoord op hebt, moet je dan een ijzersterke aanvraag indienen.

Luongo heeft gelijk dat ervaring ook een rol speelt, maar de werkgever en de immigratiebeambte die je aanvraag gaat behandelen zullen hier over oordelen.