Emigreren naar the states

Hallo,

Mijn naam is Sabina (30 jr) en ben getrouwd met Sjoerd (32 jr).
Wij hebben jaren in Nederland gewoond, en wonen nu sinds drie jaar op Curacao.

De uiteindelijke bedoeling is onze eindhalte vinden in Amerika.

Ik heb gelezen over de greencard, waar we zeker aan mee gaan doen per deze oktober, maar:

  • hoelang na het eventueel winnen van de greencard heb je om de verhuizing rond te maken? Ik lees hier op het forum we denken 1 jaar maar is er iemand die het zeker weet?

  • hoeveel spaargeld moet je aan denken, ik neem aan dat je hoe dan ook een gesprek zal hebben op het consulaat of heb je dat niet bij het winnen ervan?

  • De visum aanvraagkosten zijn uiteindelijk rond de Usd 1000 pp klopt dit?

  • Als je een greencard gewonnen hebt dan mag je verhuizen zonder baanaanbod, correct?

Ik werk zelf vanuit huis als freelancer, en kan dit werk altijd meenemen.
Ookal bied het werk als freelancer geen zekerheid over de hoogte van de inkomsten inkomsten is er altijd.
Mijn man zelf werkt al jaren als vrachtwagenchauffeur en wil ook als zodanig weer aan de slag.

Ik hoop op een reactie met wat advies.

Gr. uit Curacao, Sabina en Sjoerd:zon02:

Hoi Sabina,

sorry voor de late reactie!

Wat je schrijft klopt allemaal ongeveer. Als je in de GreenCard Lottery geslecteerd wordt, dat weet je in Mei van het opvolgende jaar (Okt. 2012 ingeschreven, Mei 2013 uitslag). Als je geselcteerd bent, word je, afhankelijk van je case# in Sept/Okt/Nov. uitgenodigd op het consulaat voor je gesprek. Als alles wordt goedgekeurd, eigenlijk altijd, kun je in het begin van het nieuwe jaar (2014) je GreenCard verwachten. Dan moet je binnen een half jaar de VS in om 'm te ‘activeren’. Daarna maakt het niet uit hoelang je wegblijft. Je hoeft dus niet binnen een jaar te verhuizen.

Qua finaciën willen ze op het consulaat graag een leuk zakcentje zien, zo’n $5000 dacht ik. Om aan te tonen dat je even in je onderhoud kan voorzien.

In totaal zijn de kosten idd ong €1000.

Wees wel realistisch; het banenaanbod is zeer schaars en eenmaal in de VS zal een werkgever eerder voor een Amerikaan met ervaring kiezen dan een emigrant. Bij toeval ken ik iemand in Houston die al vele jaren trucker ervaring heeft en al meerdere jaren thuis zit omdat hij niet aan de slag raakt…

Ook moet je bedenken dat de DV-Lottery echt een random selectie houdt, de kans dat je erbij zit is zeer klein. Maar niet onmogelijk. Sommige doen al meer dan 10 jaar mee zonder succes en anderen zitten er bij de eerste poging bij. Puur geluk!

Veel succes!!

Hier de link, met info over de DV-Lottery en de link naar de juiste pagina van de US department. Schrijf je alleen in via de website van de US gov. Dit is de enige juiste! Het is gratis, er zijn nl instanties die geld vragen om je te helpen met de inschrijving. Dit is echt niet nodig, het is simpel genoeg om zelf te doen!

Hai,

Dankjewel voor je reactie!

Wij zijn er sinds heel kort achter gekomen dat ik zwanger ben dus het word iets langer uitgesteld dan dat we van plan waren maar we gaan het zeker proberen met de lotery.
Ik heb zelf mn freelance werk vanuit nl en werk vanuit huis dus heb altijd inkomsten, ookal werkt mn man niet dan kan ik nog redelijk in de nodige dingen voorzien. Dat scheelt een berg…
Mijn man is een vechter en ik vertrouw erop dat hij zo aan de bak is… maar we zullen zien.

Eerst ons wondertje op de wereld zetten en ondertussen lekker verder blijven dromen, want ooit zetten wij zeker de stap naar the states.

Fijn weekend!

Gr. Sabina en Sjoerd

Dat is fantastisch nieuws! Van harte gefeliciteerd!

Zorg goed voor jezelf en veel succes met je zwangerschap!

Mag ik hier nog even op inhaken…helaas zal de vechtersmentaliteit van je man hem niet kunnen helpen. De kennis waarover ik sprak heeft ook die mentaliteit en zeer veel internationale ervaring maar heeft hem echt geen werk opgeleverd! (hij is al 5 jaar op zoek)

Iedereen wil graag werken, het moet er zijn en daar zit het probleem. De bedrijven, groot en klein, moeten op de centen letten, logisch, de vakbonden doen moeilijk. Serieus, wees realistisch! Het is echt niet makkelijk, ik zou voor jullie willen dat het wel zo is.

Bye

Ik begrijp je reactie helemaal maar ik neem mn werk gewoon met me mee wat voor genoeg inkomsten zorgt, en eventueel kan hij tijdelijk bij mij aan de slag tot er een job is.
Voorlopig schuiven we het toch eventjes op de lange baan, hebben nu andere (in mijn ogen belangrijkere) dingen aan ons hoofd.

We hopen op het beste qua werk in de states, en we zien het vanzelf wel, hebben weinig te verliezen dat scheelt :slight_smile:

Gr. Sabina :zon02: