Emigreren naar the states

Hallo,

Mijn naam is Sabina (30 jr) en ben getrouwd met Sjoerd (32 jr).
Wij hebben jaren in Nederland gewoond, en wonen nu sinds drie jaar op Curacao.

De uiteindelijke bedoeling is onze eindhalte vinden in Amerika.

Ik heb gelezen over de greencard, waar we zeker aan mee gaan doen per deze oktober, maar:

  • hoelang na het eventueel winnen van de greencard heb je om de verhuizing rond te maken? Ik lees hier op het forum we denken 1 jaar maar is er iemand die het zeker weet?

  • hoeveel spaargeld moet je aan denken, ik neem aan dat je hoe dan ook een gesprek zal hebben op het consulaat of heb je dat niet bij het winnen ervan?

  • De visum aanvraagkosten zijn uiteindelijk rond de Usd 1000 pp klopt dit?

  • Als je een greencard gewonnen hebt dan mag je verhuizen zonder baanaanbod, correct?

Ik werk zelf vanuit huis als freelancer, en kan dit werk altijd meenemen.
Ookal bied het werk als freelancer geen zekerheid over de hoogte van de inkomsten inkomsten is er altijd.
Mijn man zelf werkt al jaren als vrachtwagenchauffeur en wil ook als zodanig weer aan de slag.

Ik hoop op een reactie met wat advies.

Gr. uit Curacao, Sabina en Sjoerd:zon02:

Hoi Sabina,

sorry voor de late reactie!

Wat je schrijft klopt allemaal ongeveer. Als je in de GreenCard Lottery geslecteerd wordt, dat weet je in Mei van het opvolgende jaar (Okt. 2012 ingeschreven, Mei 2013 uitslag). Als je geselcteerd bent, word je, afhankelijk van je case# in Sept/Okt/Nov. uitgenodigd op het consulaat voor je gesprek. Als alles wordt goedgekeurd, eigenlijk altijd, kun je in het begin van het nieuwe jaar (2014) je GreenCard verwachten. Dan moet je binnen een half jaar de VS in om 'm te ‘activeren’. Daarna maakt het niet uit hoelang je wegblijft. Je hoeft dus niet binnen een jaar te verhuizen.

Qua finaciën willen ze op het consulaat graag een leuk zakcentje zien, zo’n $5000 dacht ik. Om aan te tonen dat je even in je onderhoud kan voorzien.